مهر تائید «کنجکاوی» بر وجود دریاچه باستانی مریخ



  مریخ‌نورد کنجکاوی در تازه‌ترین یافته‌های خود وجود دریاچه‌ای باستانی در مریخ را تائید کرده است. بر اساس اطلاعات فرستاده شده توسط کنجکاوی محققان ناسا اکنون اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به گذشته درباره این دریاچه دارند.

اگر سه میلیارد سال قبل «کنجکاوی» به مریخ رفته بود باید برای رسیدن به ساحل  طول یک دریاچه را شنا می‌کرد!

اخبار,اخبارعلمی , کشفیات  جدید  در  مریخ

 

اخبار,اخبارعلمی , کشفیات  جدید  در  مریخ


به تازگی محققان وجود آب جاری در مریخ را تائید کردند اما حالا یافته‌های جدید نشان می‌دهد در دهانه ی گیل، جایی که مریخ‌نورد کنجکاوی در آن فرود آمد و سرگرم گشت و گذار است، روزگاری دریاچه ای بوده که صدها یا هزاران سال پرآب بوده است. پژوهشگران مدت‌ها بود که احتمال می دادند دهانه ی گیل در گذشته میزبان یک دریاچه بوده  ولی بررسی های تازه مریخ‌نورد کنجکاوی این احتمال را به اندازه ی چشمگیری تقویت کرده است.

جان گراتزینگر، عضو گروه پژوهشگران از بنیاد فناوری کالیفرنیا می گوید: ما چیز زیادی از این دریاچه نمی دانستیم ولی اکنون آگاهی های فراوانی از آن داریم. تصاویری که به تازگی به دست آمده رسوب‌های S مانند را نشان می‌دهد.


این بخش ها احتمالا جاهایی بوده اند که آب های روان، گل و لای آبرفتی را از بالای تپه به پایین می آوردند و با رسیدن به دریاچه و کُند شدن سرعتشان، آن ها را بر سطح می نشاندند. بلندی این ته‌نشست ها میان ۱ تا ۴ متر است و نشان می دهد که ژرفای آب ساکن که در جاهایی میان ۱۰۰ سال تا ۱۰ هزار سال دوام می آورده، دستکم به این اندازه بوده است. ویژگی دیگری که پژوهشگران یافته‌اند، لایه های ته‌نشستی بسیار نازک و نرمی است که تنها در آب های آرام شکل می گیرد.


  اخبار علمی  -  خبر  انلاین 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------