شایعترین سرطانهای زنان چیست؟



اخبار,اخبار علمی,سرطانهای زنان


اخبارعلمی - شایعترین سرطانهای زنان/ لزوم واکسیناسیون عمومی بانوان

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون عمومی بانوان به منظور جلوگیری از بروز سرطانهای زنان گفت: استفاده از واکسن امکان ابتلا به سرطان دهانه رحم را از بین می‌برد.

دکتر فاطمه اصفهانی در گفتگو با  مهر، سرطان دهانه رحم را از جمله سرطانهای شایع زنان دانست و گفت: سرطان دهانه رحم زنان زیادی را دچار خود کرده اما خوشبختانه در چندسال اخیر واکسن آن کشف شده است.

وی افزود: کشف این واکسن گام بزرگی در پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم در بین زنان در دنیاست که در ایران هم قابل تهیه و استفاده است.

این فوق تحصص خون و آنکولوژی، تزریق واکسن را بویژه به مادران توصیه کرد و گفت: عامل ایجاد سرطان دهانه رحم یک ویروس است که با تزریق واکسن می‌توان از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد و به مادران برای دختران‌شان و همه زنان آن را توصیه می‌کنیم.

اصفهانی اضافه کرد: متاسفانه هنوز به صورت عمومی این واکسن تزریق نمی‌شود که امیدواریم بتوانیم آن را طی برنامه‌ای مدون به صورت یک واکسیناسیون عمومی برای بانوان در بیاوریم.

وی درباره سرطان تخمدان نیز گفت: سرطان تخمدان نیز از سرطانهای شایع در ایران و جهان است که در تمام سنین از بعد بلوغ تا پایان عمر یک زن ممکن است اتفاق بیفتد.

این فوق تحصص خون و آنکولوژی ادامه داد: مسئله‌ای که سرطان تخمدان را از سایر انواع سرطان خطرناک‌تر می‌کند علائم مبهم بیماری است. این بیماری تنها در کسانی زود تشخیص داده شده که خودشان با علائم بیماری آشنا بوده و به محض بروز علائم مراجعه کرده‌اند، اما در بقیه بیماران معمولا به علت مراجعه دیرهنگام سرطان در مراحل پیشرفته‌تری مورد درمان قرار می‌گیرد.

اصفهانی که پیرامون سرطانهای زنان در کنگره جامع کنترل سرطان به ایراد سخن خواهد پرداخت، اضافه کرد: اگر سرطان تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده شود اکثرا در مدت 5 سال بهبود می‌یابد. این علائم شامل درد شکم و لگن، افزایش اندازه شکم در اثر نفخ، احساس پر بودن مثانه، تکرر یا بی‌اختیاری ادرار که بتازگی ایجاد شده باشد و حداقل در 12 روز ماه مشاهده گردد، می‌شود.

وی با اشاره به لزوم آگاهی‌بخشی در مورد سرطان به تمام مردم گفت: سرطان، بیماری است که هر چه زودتر تشخیص داده شود، درمان و کنترل آن موفقیت آمیزتر است. آگاهی از انواع سرطان، علائم و روشهای پیشگیری را می‌توان در مدارس آموزش داد. اگر این آگاهی در سنین پایین‌ منتقل شود، به کاهش آمار ابتلا به سرطان و حفظ سلامت جامعه کمک زیادی خواهد کرد.

کنگره جامع کنترل سرطان از 15 تا 17 بهمن ماه امسال در محل سالن همایشهای بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

اخبار علمی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------