ابداع نخستین پرتو کششی صوتی جهان



اخبار,اخبارعلمی ,نخستین پرتو کششی صوتی جهان

تیمی از محققان دانشگاههای بریستول و ساسکس با همکاری شرکت Ultrahaptics موفق به ساخت نخستین پرتو کششی صوتی جهان شده‌اند که می‌تواند اجسام را با استفاده از امواج صوتی بلند کرده و حرکت دهد.

 پرتوهای کششی، اشعه‌های اسرارآمیزی هستند که می‌توانند اجسام را بلند کنند. این مفهوم توسط نویسندگان داستان‌های علمی‌تخیلی استفاده می‌شد اما مدتی است که توجه دانشمندان و مهندسان را نیز به خود جلب کرده است.

محققان انگلیسی اکنون یک پرتوی کششی کاربردی تولید کرده‌اند که از امواج صوتی با دامنه بالا برای تولید یک هولوگرام صوتی استفاده می‌کند و می‌تواند اجسام کوچک را از جایشان برداشته و حرکت دهد.

این شیوه می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال یک خط تولید صوتی می‌تواند اجسام ظریف را بدون تماس پیدا کردن با آن‌ها، حمل و مونتاژ کند. از سوی دیگر، یک نسخه مینیاتوری می‌تواند کپسول‌های دارو را گرفته و حمل کند یا ابزارهای میکروجراحی را میان بافت زنده به حرکت دربیاورد.

محققان از مجموعه‌ای شامل 64 بلندگوی مینیاتوری برای ایجاد امواج صوتی بم و شدید استفاده کردند. پرتو کششی با محاصره کردن جسم توسط صدای شدید کار کرده و با ایجاد یک میدان نیرو، اجسام را در جای خود نگه می‌دارد. با کنترل دقیق خروجی بلندگو، می‌توان جسم را در جای خود نگه داشت یا آن را حرکت داد و چرخاند.

این محققان نشان دادند که سه شکل متفاوت از میدان نیروی صوتی به عنوان پرتوی کششی عمل کردند. اولی یک میدان نیروی صوتی شبیه به دو انگشت یا موچین است. دومی یک گرداب صوتی است که اجسام در آن گیر کرده و سپس در هسته حبس می‌شوند. سومین شکل نیز مانند یک قفس با شدت بالاست که جسم را محاصره کرده و آن را از همه جهات در جای خود نگه می‌دارد.

جزئیات این ابداع در مجله Nature Communications منتشر شده است.


اخبار علمی  - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------