ساعت زنگدار در منظومه شمسی دقایقی دیگر به صدا در می‌آید!



اخبار,اخبار علمی,فضاپیمای روزتا به همراه کاوشگر Philae بر فراز دنباله‌دار 67


اخبار علمی - ساعت زنگدار در منظومه شمسی دقایقی دیگر به صدا در می‌آید!

ساعت زنگدار فضاپیمای روزتا برای بیدار شدن از یک خواب زمستانی 31 ماهه، امروز دوشنبه در عمق فضا به صدا در می‌آید.

به گزارش ایسنا ، فضاپیمای روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا در سال 2004 با هدف بررسی دنباله دار 67P/Churyumov-Gerasimenko به فضا پرتاب شد و در این مدت از کنار دو سیارک Steins‌ و Lutetia عبور کرد.

روزتا (Rosetta) شامل دو بخش اصلی متشکل از یک مدارگرد با 12 ابزار علمی و یک ربات کاوشگر به نام Philae شامل 10 ابزار علمی است ‌که قرار است بر سطح دنباله‌دار فرود بیاید.

از اواسط سال 2011 و به منظور حفظ انرژی برای رسیدن به دنباله‌دار 67P، روزتا وارد مرحله خواب زمستانی (hibernation)‌ شد که این خواب 31 ماه بطول انجامید.

روزتا در این مدت در مدار مشتری قرار داشت؛ با توجه به میزان کم انرژی دریافتی از پرتوهای خورشید در این منطقه، تنها رایانه اصلی و برخی سیستم‌های گرمایشی فضاپیما روشن بودند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ساعت زنگدار فضاپیما امروز دوشنبه 20 ژانویه (30 دی) در ساعت 10:00 به وقت گرینویچ (13:30 به وقت تهران) به صدا در‌ می‌آید و روزتا از خواب زمستانی بیدار می‌شود.

بیدار و گرم شدن ابزار ناوبری فضاپیما چند ساعت زمان می‌برد؛ با توجه به فاصله 807 میلیون کیلومتری روزتا تا زمین و مدت زمان 45 دقیقه‌ای ارسال سیگنال، انتظار می‌رود که نخستین سیگنال دریافتی حدود ساعت 17:30 تا 18:30 به وقت گرینویچ (21 تا 22 به وقت تهران) دریافت شود.

فضاپیمای روزتا در حال حاضر در فاصله 9 میلیون کیلومتری از دنباله‌دار 67P قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا ماه مه (اردیبهشت 93) به فاصله دو میلیون کیلومتری آن برسد؛ در این فاصله، پیشرانه‌ها روشن شده و فضاپیما در مسیر و سرعت مناسب قرار می‌گیرد.

روزتا ماه اوت (مرداد 93) به مدار دنباله‌دار 67P رسیده و تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد؛ روزتا در ماه نوامبر (آبان 93) فرودگر Philae را به سمت دنباله‌دار هدایت می‌کند تا کامل‌ترین جزئیات را از سطح آن تهیه کند.

 

اخبار,اخبار علمی,فضاپیمای روزتا به همراه کاوشگر Philae بر فراز دنباله‌دار 67

فضاپیمای روزتا به همراه کاوشگر Philae بر فراز دنباله‌دار 67-P

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------