بینی الکتریکی که رسیده بودن میوه ها را تشخیص می‌دهد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,  بینی

محققان انگلیسی با موفقیت توانستند یک بینی الکترونیکی را توسعه دهند که می‌تواند علائم شیمیایی رسیدن انبه را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا، این فناوری در صورت توسعه بیشتر می‌تواند در میوه‌های دیگر نیز بکار گرفته شود.

انبه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های گرمسیری در جهان است و بریتانیا به تنهایی سالانه 60 هزار تن از این میوه را وارد می‌کند. این محصول بازاری بالغ بر 70 میلیون دلار را ایجاد کرده است.

با این حجم وسیع از فروش، کیفیت این محصول و جلوگیری و اطلاع از خراب شدن آن، هم برای فروشندگان و هم برای خریداران آن بسیار حائز اهمیت است .

تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه بریتانیا، در حال حاضر این کار را بدون نیاز به تست هر یک از میوه‌ها امکان پذیر کرده است.

این تیم با استفاده از یک "بینی برقی" و با بررسی ترکیبات این میوه قادر به تعیین علائم شیمیایی رسیدن میوه‌ها در زمان واقعی شده است.

تعیین علائم شیمیایی دقیق میوه‌ها فقط یک شاهکار فوق العاده نیست، بلکه این دانش همچنین می‌تواند به ساخت برخی از دستگاه‌های بسیار مفید در دنیای واقعی منجر شود.

این پژوهش همچنین می‌تواند به ایجاد بینی‌های الکترونیکی غیر مخرب و دستی منجر شود که می‌تواند رسیده بودن میوه‌ها را در طول فرآیند رشد و توزیع ارزیابی کند. این پژوهش دارای پتانسیل بسیار زیادی برای دستگاه‌های کوچک در جهت تشخیص رسیده بودن میوه است و می تواند در طیف وسیعی از میوه‌های مختلف گسترش یابد. این تیم به دنبال یافتن شرکای تجاری برای توسعه گسترده تر این فناوری جدید است.

یافته‌های کامل این پژوهش در مجله Metabolomics منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------