بچه ربات تویوتا که حرف می‌زند تا پشت فرمان چرت نزنید!



شرکت تویوتا اعلام کرد از سال آینده فروش بچه روبات‌های خود را آغاز خواهد کرد، روبات‌هایی به اندازه یک کف دست که از توانایی برقراری ارتباط و مکالمه برخوردار است.

  به  گزارش همشهری آنلاین؛ قد اين روبات كوچك كه كايروبو ميني نام دارد،‌تنها 10 سانتيمتر است و با هدف همراهي و دوستي با انسان‌ها طراحي و ساخته شده‌است. از اين رو مي‌تواند براساس داده‌هايي كه از خودروي صاحبش به دست مي‌آورد درباره سفري كه در پيش رو دارند اظهار نظر كرده و به صحبت با مالكش بپردازد.

  اخبارعلمی  ,خبرهای   علمی ,ربات

اين روبات همچنين از ويژگي‌هاي كودكانه برخوردار است، با اين همه به اعتقاد متخصصان روباتيك، يك روبات نمي‌تواند جايگزيني براي كودكان باشد. به گفته فومينوري كاتاوكا مهندس طراح شركت تويوتا، اين روبات زماني كه روي صندلي خودرو نشسته‌است به تقليد از حركات كودكان كمي مي‌لرزد، به اين معني كه هنوز مهارت كافي براي حفظ تعادلش را به دست نياورده‌است. به بياني ديگر آسيب‌پذيري روبات با اين هدف طراحي شده‌است تا ارتباط عاطفي ميان روبات و مالكش قوي‌تر شود.

 

اين روبات مي‌تواند به مذاق افرادي كه از غريزه پرورش‌دادن برخوردارند،‌ خوش بيايد، اما به گفته كرستين داتنهان از دانشگاه هرتفوردشاير، تصور اينكه اين روبات بخواهد جاي خالي يك كودك را در خانواده‌اي پر كند توهين آميز است. وي به تبليغات شركت تويوتا اشاره دارد كه در آن زني ديده مي‌شود كه درحال رسيدگي به روبات است،‌اما شركت تويوتا مستقيما ادعايي مبني بر جايگزين كردن كودك به واسطه اين روبات نداشته‌است. داتنهان مي‌گويد شايد در اختيار داشتن اين روبات به افراد حس خوبي بدهد، اما درواقع پاي هيچ عنصر انساني در ميان نيست، روبات‌ها نمي‌توانند جايگزين كودكان شوند.

 

تويوتا مي‌گويد بچه روباتش مي‌تواند با استفاده از اشاره، حالت‌هاي صورت و پلك زدن در مكالمات غيررسمي مشاركت كند. اولويت‌هاي مالك خود رو رويداد‌هاي گذشته را به خاطر بسپارد. داده‌هاي تجهيزات متصل به اينترنت را براي اظهارنظر كردن به كار ببندد.

 

قيمت اين روبات 300 پوند اعلام شده‌است و هنوز برنامه‌اي براي فروش آن در خارج از ژاپن مطرح نشده‌است. با اين همه اين روبات نسبت به ديگر روبات‌هايي كه با هدف همنشيني با انسان ساخته شده‌اند،‌مانند روبات پپر، قيمت كمتري دارد.

 

نسخه قديمي كايروبو ميني كه كايروبو نامداشت در سال 2013 به ايستگاه فضايي بين‌المللي فرستاده شد تا در مطالعه‌اي درباره حضور در خلاء و تنهايي در كنار فضانورد ژاپني كوچي واكاتا باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------