ماه می‌تواند شدت زمین‌لرزه را افزایش دهد؟



محققان ژاپنی بر اساس یک بررسی جدید متوجه شدند جزر و مدهای ناشی از فعالیت‌های گرانشی کره ماه می‌تواند روی زمین‌لرزه تاثیر بگذارد.

 به گزارش فارس، زمانی که یک زمین‌لرزه رخ می‌دهد تا سال‌ها، دهه‌ها و حتی‌ قرن‌ها بعد هم برای ساکنان آن منطقه دلهره و نگرانی ایجاد می‌کند. این زمین‌لرزه گاهی بر اثر حرکت بخش‌های مجزای پوسته زمین صورت می‌گیرد و در برخی مواقع فعل و انفعالات داخلی زمین باعث بروز آن می‌شود.

 

نحوه رخ دادن زلزله، زمان و شدت آن ده‌ها دلیل مختلف دارد و زمین‌شناسان با دقت فراوان روی این مسئله کار می‌کنند. با این وجود هنوز هیچ سیستمی ارایه نشده است که بتواند پیش از وقوع زمین‌لرزه آن را پیش‌بینی کند و همین مسئله باعث شده است این بلای طبیعی همچنان به عنوان یک مسئله نگران کننده برای مردم باقی بماند.

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی , زمین‌لرزه

 

بر اساس بررسی جدیدی که نتایج آن در آخرین شماره از نشریه «زمین‌شناسی طبیعی» منتشر شد، دانشمندان ژاپنی اعلام کردند بین دوره‌های جزر و مد ناشی از فعالیت کره ماه و زمین لرزه‌های بزرگ رابطه مستقیم کشف کرده‌اند.

 

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی , زمین‌لرزه

جزر و مد در اصل نتیجه کشش گرانشی کره ماه است. زمانی که ماه در مدار خود به دور زمین می‌چرخد، مقدار اندکی از آب‌های روی زمین را به سمت خود می‌کشاند و همین مسئله باعث گردش آب اقیانوس‌ها می‌شود. زمانی که اقیانوس‌ها هم‌راستا با ماه حرکت می‌کنند،‌ زمین نیز در کنار آنها به حرکت درمی‌آید. بر اساس یک نظریه علمی گفته می‌شود که پوسته زمین هر روز حدود یک فوت در جهت چرخش ماه حرکت می‌کند که به این فرآیند «جزر و مد زمین» گفته می‌شود.

 

بست‌های کوچکی که در پوسته‌ زمین قرار دارند عامل دیگری در تعیین زمان وقوع زمین‌لرزه در نقاط بحرانی محسوب می‌شوند. زمانی که ماه روی یک سنگ تاثیر کششی خود را برجا می‌گذارد، می‌تواند حرکت‌های بزرگ‌تر در پوسته زمین را ایجاد کند و در نهایت باعث زمین‌لرزه شود.

 

محققان ژاپنی اعلام کردند بسیاری از زمین‌لرزه‌های بزرگی که طی سال‌های اخیر صورت گرفت، زمانی به وقوع پیوست که ماه به صورت کامل در آسمان می‌درخشید. به گفته این محققان، زمانی که خورشید، زمین و ماه در یک راستا قرار می‌گیرند بیشترین میزان استرس برای وقوع جزر و مد صورت می‌گیرد و همین مسئله احتمال وقوع زلزله را افزایش می‌دهد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------