ژن اصلی عطر گل رز کشف شد



محققان نخستین بار موفق به شناسایی ژنی شده‌اند که عامل اصلی انتشار بوی شیرین گل رز محسوب می‌شود.

 به گزارش  فارس، بیشتر مردم بوی گل رز را به خوبی تشخیص می‌دهند. با این وجود نسل جدید گل‌های رز که به صورت پرورشی به تولید می‌رسند، بوی خوشایند همیشگی را ندارند.

 

گروهی از محققان برای آنکه راز این گل خوشبو را کشف کنند پس از دو سال بررسی توانستند ژن اصلی که باعث می‌شود گل رز به این صورت عطرافشانی کند را شناسایی کردند. این ژن که عامل اصلی انتشار بوی گل رز محسوب می‌شود، می‌تواند به پرورش‌دهندگان گیاه مذکور کمک کند آنها را خوشبوتر کنند.

 

هنگام بو کردن گل رز مخلوطی از صدها ترکیب شیمیایی که به این بوی دلپذیر اضافه شده است را استنشاق می‌کنید. بخش اعظم ترکیبات شیمیایی که از طریق بینی آنها را حس می‌کنید نوعی الکل به نام مونوترپن است.

  اخباررعلمی ,خبرهای   علمی ,گل رز

با این وجود رزهای پرورشی مانند مدل طبیعی خود حجم گسترده‌ای از مونوترپن را ندارند. رزهای طبیعی با استفاده از این ترکیبات شیمیایی که عطر شیرین هم شامل آنها می‌شود سعی می‌کنند حشرات گرده‌افشان را به سمت خود جذب کنند. اما زمانی که این گل به صورت پرورشی تولید می‌شود،‌ بخش‌های مختلف این ترکیبات تغییر می‌کند.

 

پروفسور «فیلیپ هوگونی» که مدیریت این تحقیقات را برعهده داشت توضیح داد: «پرورش‌دهندگان رز فقط روی خواصی از این گل تاکید دارند که برای بازار تجاری اهمیت دارد. ولی کشف ژن اصلی بوی شیرین گل رز می‌تواند به آنها کمک کند محصول بهتری روانه بازار کنند».

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------