خون‌آشامانی که لباس زیبا به تن دارند!



اخبار,اخبار علمی,زیباترین حشرات

 

اخبار علمی - خون‌آشامانی که لباس زیبا به تن دارند!

پروانه‌ها به دلیل داشتن بال‌های رنگارنگ جزو زیباترین حشرات در طبیعت محسوب می‌شوند و تماشای پرواز آنها از تفریحات جذاب مردم جهان است.

به گزارش ایسنا، آمار جدید سازمان حفاظت از پروانه‌ها نشان می‌دهد به لطف تابستان گرم سال گذشته میلادی (2013) جمعیت این حشرات رنگارنگ و شگفت‌انگیز در انگلیس افزایش یافته است.

در این گزارش به نقل از اکسپرس به حقایقی جالب درباره پروانه‌ها اشاره شده که به قرار زیر است:

- 15 الی 20 هزار گونه پروانه در جهان وجود دارند که حدود 3700 گونه از آنها به تنهایی در پرو مشاهده می‌شوند.

- شهر «پاسیفیک گروو» در ایالت کالیفرنیای آمریکا به «شهر پروانه‌» مشهور است که سالانه رژه پروانه‌ها در آنجا برگزار می‌شود. جالب است بدانید که کشتن پروانه‌های سلطنتی در این شهر جریمه دارد.

- پروانه‌ها روی پاهای خود گیرنده‌های حس چشایی دارند که به کمک این گیرنده‌ها می‌توانند برگ‌های مغذی را برای تخمگذاری انتخاب کنند.

- «ولادیمیر ناباکوف»، رمان نویس مشهور روس علاوه بر انتخاب حرفه نویسندگی، یک حشره‌شناس مشتاق نیز بود که یک گونه پروانه را کشف و آن را «پروانه ناباکوف» نامید. بیشتر آثار وی الهام گرفته از پروانه‌ها بوده‌اند.

- پروانه‌ها تنها هنگامی قادرند پرواز کنند که دمای هوا بین 28 الی 37 درجه سانتیگراد باشد.

- بال پروانه‌ها از لایه‌های بسیار نازکی از جنس کیتین (لاک) ساخته شده که می‌تواند مانند صفحات خورشیدی عمل کرده و نور خورشید را جذب کند.

- برخی پروانه‌ها تا حدود 9 ماه عمر می‌کنند اما عمر بیشتر پروانه‌ها از دو تا سه هفته تجاوز نمی‌کند.

- پروانه‌ها می‌توانند مایعات را بنوشند اما نمی‌توانند مواد غذایی جامد را بجوند. آنها یک خرطوم تابیده دارند و می‌توانند با استفاده از آن، شهد گل‌ها را بمکند.

- مطالعاتی که در سال 2008 میلادی روی پروانه‌ها انجام شد نشان می‌دهد این حشرات می‌توانند چیزهایی را که یاد گرفته‌اند به خاطر بیاورند.

- با وجود تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی که پروانه‌ها دارند، «جان گی»، شاعر و نویسنده مشهور انگلیسی در کتاب «افسانه‌ها»ی خود در وصف این حشره زیبا می‌گوید: پروانه‌ها در بهترین حالت، خون‌آشامانی هستند که لباس زیبا به تن دارند

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------