حل معمای پیدایش حیات در بقایای نابودی دایناسورها



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی , پیدایش حیات

دانشمندان برای کشف سرنخهای جدی درخصوص چگونگی آغاز حیات اولیه در زمین به سراغ بقایای برجای مانده از برخورد شهاب سنگ نابودکننده دایناسورهای به زمین در ۶۵ میلیون سال پیش رفته اند.

 به گزارش مهر، به نقل از ساینس الرت، حدود ۶۵ میلیون سال پیش انقراض نسل گسترده ای در زمین روی داد. پس از برخورد شهاب سنگی عظیم به زمین، شرایط در این سیاره به گونه ای پیش رفت که بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی از جمله دایناسورها در مدت زمان اندکی نابود شدند.

 

در نتیجه این برخورد شدید، بخشهایی از پوسته پنهان زمین سر از بیرون درآورده و حالا دانشمندان تلاش می کنند از دل آنها سرنخهای مطمئنی درباره چگونگی پیدایش حیات اولیه در زمین کشف کنند.

 

بدین منظور دانشمندان حفاری در حفره Chicxulub در اطراف سواحل مکزیک را آغاز کرده و حالا به نتایج اولیه ای دست یافته اند.

 

آنها پس از آنالیز دقیق ترکیبات موجود در این منطقه به سرنخهای تازه ای دست یافته اند که نحوه شکل گیری حیات اولیه در محیط سخت و خشن ابتدایی زمین را در قالب نظریه ای جدید مطرح می کند.

 

بر اساس این یافته ها، لایه هایی از زمین بر اثر این برخورد سهمگین تنها در عرض چند دقیقه و در طول حدود ۳۰ کیلومتر جمع  شده است. بدین ترتیب می توان گفت حفره هایی از این دست چگونه شکل گرفته اند.

 

دانشمندان برای رسیدن به نمونه های مورد نظرشان از تجهیزات پیشرفته موجود در سکوهای نفتی استفاده کرده و به عمق ۵۰۶ تا ۱۳۳۵ متری زیر بستر اقیانوس نفوذ کرده اند.

 

به باور دانشمندان، اکنون که این نمونه ها دردسترس قرار گرفته می توان گفت ارگانیسمهای ساده در دورانهای ابتدایی زمین از گرمای پوسته زمین و مواد مغذی موجود در آبها برای رشد خود استفاده می کرده اند.

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------