محققان: اقیانوس ها هم 'زنبور' دارند



  اخباعلمی ,خبرهای  علمی, زنبور

محققان برای اولین بار مدرکی به دست آوردند که نشان می دهد اکوسیستم های زیر آب نیز گرده افشان هایی دارند که همان وظیفه زنبورها در خشکی را انجام می دهند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس آلرت، گیاهان زیر دریا نیز درست مانند نمونه های زمینی خود برای تولید مثل گرده افشانی می کنند.

 

تاکنون زیست شناسان تصور می کردند که گیاهان دریایی برای گسترش ژن های خود تنها به آب تکیه دارند. اما کشف به اصطلاح زنبورهای ناقل گرده در دریا ، این باور را به کلی تغییر می دهد.

 

محققان 'دانشگاه ملی خودمختار مکزیک' در این مطالعه که در فصول بهار سال های 2009 تا 2012 صورت گرفت، از پرسه های شبانه سخت پوستان در میان بسترهایی علف های دریایی موسوم به turtle seagrass تصویربرداری کردند و با بررسی این ویدیوها، موفق شدند بی مهرگانی را بیابند که روی گل های نر حامل گرده می نشستند - درست مانند زنبورهایی که حول گیاهان مولد گرده در زمین می چرخند.

 

تا پیش از این، محققان هیچگاه پیش بینی نمی کردند که حیوانات در گرده افشانی گیاهان دریایی دخالت داشته باشند.

 

در حال حاضر، محققان وجود چنین ارتباطی را تنها با علف های دریایی turtle-grass نشان داده اند که گل های بزرگی دارد. اما هنوز لازم است بررسی های بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود که آیا سایر 60 گونه عجیب و غریب گیاه دریایی نیز برای انتقال گرده های خود به 'زنبورهای دریایی' تکیه دارند و یا خیر.

 

نتایج این تحقیق به تازگی در مجله Nature Communications منتشر شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------