کشف دم پردار دایناسور در یک سنگ کهربای صد میلیون ساله



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,کشف دم پردار دایناسور

در سنگ کهربایی که از بازاری در میانمار خریداری شده بود دم پردار یک دایناسور کشف شده است.این کشف خارق‌العاده کمک می‌کند تا زوایایی در فهم زیست‌شناسی این موجودات منقرض شده پیدا شود که بیش از ۱۶۰ میلیون سال پیش زمین را در تصرف خود داشتند.

  به  گزارش ایران آنلاین؛دانشمندان با مشاهده این دم حدس می‌زنند که متعلق به یک دایناسور کوچک است که با وجود پر دار بودن دمش باز هم قادر به پرواز نبوده است. این دایناسور حدود ۹۹ میلیون سال پیش در اواسط دوره «کرتاسه» زندگی می‌کرده است.

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,کشف دم پردار دایناسور

 لیدا ژینگ، پژوهشگر دانشگاه علوم زمین‌شناسی در پکن، این فسیل را در یک بازار کهربا در میانمار پیدا کرده است.

 

سنگ کهربای صد میلیون ساله برای استفاده در جواهرسازی صیقل داده شده بود و فروشنده آن فکر می‌کرد که جسم داخل آن بقایای یک گیاه است.

 

پس از بررسی دقیق‌تر، پژوهشگران متوجه شدند که جسم داخل سنگ کهربا متعلق به یک دایناسور پردار است که به اندازه یک گنجشک بوده است.

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,کشف دم پردار دایناسور

بنا بر مطالعات این پژوهشگران، شکل قرار گرفتن پرها بر روی دم و همچنین بلندی و انعطاف آن نشان می‌دهد که این دم یک دایناسور است و نه یک پرنده قدیمی که صد میلیون سال پیش می زیسته است.

 

ریان مک کلر، پژوهشگر دیگر این پروژه از موزه سلطنتی ساسکاچوان کانادا، می‌گوید نشانه‌هایی وجود دارد که این دایناسور وقتی در صمغ درخت گیر افتاده، هنوز زنده بوده است.

 

پل بارت از موزه تاریخ طبیعی لندن به بی‌بی‌سی می‌گوید: "پیش از این هم در سنگ کهربا پر پیدا شده است، اما نکته جدیدی که این کشف را مهم می‌کند کمک به مشاهده طرز قرار گرفتن سه بعدی پر در یک دایناسور دوران مزوزوئیک است."

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------