ساختمانی که سقوطش را پیش‌بینی می‌کند



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی, ساختمان

ساختمانی را فرض کنید که قبل از وقوع حادثه به شما می‌گوید در آستانه سقوط قرار دارد. این تصور هیجان‌انگیزی است که تا تبدیل‌شدن به واقعیت فاصله چندانی ندارد.

 بتازگی چند شرکت ازجمله شرکت‌های متخصص در امور طراحی ساختمان‌های مدرن به استفاده از فناوری ماشین‌آلات هوشمند روی آورده‌اند تا نسل جدیدی از سازه‌های مسکونی، اداری و تجاری را طراحی کنند که قبل از سقوط هشدار می‌دهند. این نگرش جدید با عنوان نگهداری پیش‌بینی شونده معرفی شده است.

 

یکی از این شرکت‌ها ـ که در میلان قرار دارد ـ سی‌جی‌نال (CGnal) نام دارد. این شرکت که در زمینه سیستم‌های نرم افزاری فعالیت دارد، داده‌هایی را مورد بررسی دقیق قرار داده که طی یک سال در حوزه گرمایش و واحدهای تهویه در یک بیمارستان مستقر در ایتالیا جمع‌آوری شده است. در حال حاضر به طور گسترده‌ای از حسگرها در ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود. این ریز ساختارهای مدرن که مجموعه‌ای از مدارها را در خود جای داده‌اند، در سیستم‌های گرمایشی و تهویه هوای مطبوع جاسازی شده و دقیقا با استفاده از آنها بوده که محققان این شرکت توانسته‌اند اطلاعات کاربردی درباره دما، رطوبت و استفاده از برق جمع‌آوری کنند، اما از این داده‌ها چگونه می‌توان استفاده کرد؟

 

ابتکار عمل محققان شرکت سی‌جی‌نال از همین جا شروع می‌شود. آنها الگوریتمی را توسعه داده‌اند که اطلاعات مربوط به دو نیم سال در سال 2015 را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهد. بخش مهمی از این بررسی مربوط به مقایسه تفاوت‌های دمایی سیستم‌ها و تجهیزات نصب شده در این بیمارستان است. از طریق این مقایسه جالب توجه آنها توانسته‌اند وقوع هر گونه نقص فنی در عملکرد این سیستم‌ها را که می‌تواند زمینه‌ساز وقوع هر اتفاق بزرگی شود، پیش‌بینی کنند.

 

فناوری جدید آنها وقوع 76 نقص شاخص از 124 مورد کلی را پیش‌بینی کرده است. نکته جالب اینجاست که 41 مورد از 44 مورد افزایش دمای نگران‌کننده در سیستم‌های مختلف یک ساختمان از این طریق تشخیص داده شده است، اما چرا ساختمان یک بیمارستان برای مطالعه اولیه این نوآوری انتخاب شد؟ به طور کلی در یک بیمارستان سیستم‌های گرمایش، سرمایش و تهویه هوای مطبوع، اهمیت زیادی دارد و بروز هرگونه نقص فنی در عملکرد آنها، تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت. بدون شک چنین الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده‌ای این امکان را فراهم می‌کند که ساختمان‌ها پیش از آتش گرفتن یا حتی سقوط شناسایی شوند و نجات یابند.

 

ساختمان‌هایی که به این ترتیب ساخته می‌شوند، ساختارهای هوشمندی به حساب می‌آیند که از وقوع فجایع انسانی جلوگیری می‌کنند.

 

با نصب سیستم‌های هوشمند مورد نظر در برخی ساختمان‌ها مشخص شده برخی از آنها در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای خارج از کنترل هستند.

 

اکنون و به لطف ارائه این نوآوری باید منتظر طراحی و ساخته شدن نسل جدیدی از ساختمان‌ها بود که بروز هر گونه حادثه و حتی سقوط را پیش از بروز یک فاجعه تشخیص می‌دهند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------