ساخت حسگر جدید برای شناسایی مولکول‌های پروتئینی



  اخبارعلمی  ,خبرهای علمی ,مولکول‌های پروتئینی

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) برای اولین‌بار موفق شدند حسگری طراحی کنند که می‌تواند مولکول‌های پروتئینی را با دقت بسیار زیاد شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت MIT، این حسگرها که از نانولوله‌های کربنی تغییریافته تشکیل شده‌اند به دانشمندان کمک می‌کنند به شناسایی مقادیر بسیار اندک مواد پروتئینی بپردازند. این قابلیت در ردیابی عفونت‌های ویروسی، بررسی تولید پروتئین‌های مفید توسط سلول‌ها یا نشان دادن آلودگی مواد غذایی کاربرد دارد.

 

 مایکل استرانو، استاد شیمی در MIT می‌گوید: این حسگرها در واقع به ما کمک می‌کنند که بتوانیم یک سوزن را در انبار کاه پیدا کنیم.

 

وی ادامه می‌دهد: این حسگر حساس‌ترین پلتفرم شناسایی مولکول‌هاست که ما به طور تکنیکی می‌توانیم در اختیار داشته باشیم.

 

در این مطالعه محققان از زنجیره‌های DNA به نام اپتامر برای پوشش‌دهی نانولوله‌های کربنی استفاده کردند. به دلیل این که اپتامر باید از یک سو به نانولوله‌ها و از سوی دیگر به مولکول هدف متصل شود و حفظ این اتصال با دشواری زیادی همراه است، تلاش‌های قبلی برای استفاده از اپتامرهای DNA در این زمینه ناکام مانده بود.

 

محققان با اضافه کردن یک توالی جداکننده بین آن بخش از اپتامر که به نانولوله متصل می‌شود و بخشی که به مولکول هدف می‌چسبد بر این مشکل غلبه کردند. آن‌ها به این ترتیب به هر ناحیه اجازه دادند که آزادانه کار خود را انجام دهد.

 

محققان نشان دادند که این حسگر می‌تواند به طرز موفقیت‌آمیزی یک پروتئین پیامرسان به نام RAP1 و یک پروتئین ویروسی به نام HIV1 را شناسایی کند و عقیده دارند که حسگر در مورد بسیاری دیگر از پروتئین‌ها نیز به خوبی عمل خواهد کرد.  

 

این سنسور کاربردهای بسیار مختلفی در پزشکی، تحقیقات علمی و صنایع غذایی و دارویی دارد، از جمله این که می‌تواند برای شناسایی مقدار بسیار اندک پروتئین که توسط میکروارگانیسم‌ها ترشح می‌شوند به کار رود. در زمینه تولید مولکول‌های پیامرسان و همچنین در صنایع تولید داروهای زیستی و کیفیت محصولات نیز کاربردهایی دارد. محققان داروسازی می‌توانند از این سنسورها برای بررسی سلول‌هایی که برای درمان بیماری‌ها دستکاری شده‌اند استفاده کنند.

 

این مقاله به طور کامل در Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------