عنکبوت مرگبارو تولید تارهای مستحکم تر



  اخبارعلمی  ,خبرهای علمی , عنکبوت مرگبار

محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند نوعی عنکبوت قهوه‌ای آمریکایی منزوی که به دلیل سم مرگبار خود شناخته شده است، تارهایی را تولید می‌کند که در مقایسه با سایر عنکبوت‌ها بسیار محکم‌تر است.

 به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان در جریان بررسی‌های خود توانستند دو علت اصلی برای استحکام تار این نوع عنکبوت شناسایی کنند. دلیل اول این است که عنکبوت در هنگام تولید تار، حلقه‌هایی را در آن ایجاد می‌کند. نظریه افزایش استحکام رشته‌ها در اثر گره زدن کاملا پذیرفته شده است، اما در عمل رشته‌های مصنوعی که در آن گره ایجاد می‌شود، زودتر پاره می‌شوند.

 

علت دوم این است که تار عنکبوت منزوی برخلاف تار سایر عنکبوت‌ها که به شکل یک رشته هستند، شباهت زیادی به نانونوارها دارد و شکل آن مسطح است. این ساختار موجب افزایش انعطاف‌پذیری تار عنکبوت شده و مانع فرسایش پیش از موعد آن می‌شود.

 

محققان با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتری دریافتند که ایجاد حتی یک گره در تارهای مصنوعی مسطح موجب افزایش استحکام آن‌ها می‌شود و با افزایش تعداد گره‌ها این قابلیت نیز افزایش می‌یابد.

 

این ویژگی کاربردهای مختلفی در صنعت دارد. برای مثال با ایجاد گره‌هایی در رشته‌های کربنی می‌توان استحکام آن‌ها را افزایش داد و از این رشته‌ها در ساختارهای ضربه‌گیر جدید استفاده کرد. یکی از کاربردهای این فناوری استفاده از تورهای معلق شبیه به تار عنکبوت در فضا به‌منظور ممانعت از ورود اجرام فضایی خطرناک به جو زمین یا برخورد آن‌ها با ماهواره‌ها است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Material Horizons منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------