پیش بینی آینده‌ای تاریک برای عمق اقیانوس‌ها



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی , اقیانوس‌ها

محققان در یک بررسی جدید به تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی، فعالیت‌های انسان، اسیدی شدن و نبود اکسیژن کافی روی اقیانوس‌ها و موجوداتی که در آن زیست دارند، پرداختند.

به گزارش ایسنا، گروهی از محققان بین المللی هشدار دادند عمق اقیانوس‌ها و موجوداتی که در آن قسمت‌ها زندگی می‌کنند به دلیل کمبود ذخایر غذایی و تغییر دما با شرایط نگران کننده‌ای در آینده روبرو هستند.

 

عمق اقیانوس‌ها نقش حیاتی در حفظ صنعت شیلات و حذف کربن دی اکسید از اتمسفر بازی می‌کند. همچنین محل مناسبی برای زیست انواع گونه‌های جانوری است. هر چند محققان در یک بررسی جدید دریافتند: ذخایر غذایی در عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها می‌تواند تا سال 2100 بیش از 55 درصد کاهش یابد؛ در نتیجه این وضعیت گونه‌های جانوری و میکروب‌های موجود در این قسمت با کمبود ذخایر غذایی روبرو شده، دمای آب اقیانوس و سطح اکسیژن تغییر می‌کند.

 

محققان همچنین تاکید کردند این وضعیت با عملیات استخراج نفت و گاز، رها کردن زباله و صید ماهی تشدید می‌شود.

 

در این بررسی گروهی از محققان بین المللی از 20 موسسه تحقیقاتی با مطالعه روی مدل‌های آب و هوایی به ارزیابی این موضوع پرداختند که چگونه اقیانوس‌های سراسر جهان طی قرن 21 تغییر می‌کند. همچنین در این بررسی مشخص شد چگونه فاکتورهایی همچون گرما، اسیدی شدن آب، کاهش ذخایر مواد غذایی و نبود اکسیژن کافی در کنار یکدیگر بر اقیانوس‌ها تاثیر می‌گذارند.

 

به گفته این تیم تحقیقاتی بین‌المللی آینده‌ای که برای مناطق عمیق اقیانوس‌ها تصور می‌شود شفاف و روشن نیست.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، پیش بینی می‌شود تا سال 2100 وضعیت اقیانوس‌ها به شدت تغییر کند. گرم شدن اقیانوس‌ها به کاهش انباشت اکسیژن منجر می‌شود. علاوه بر این، افزایش سطح کربن دی اکسید باعث اسیدی‌تر شدن آب اقیانوس می‌شود. میزان مواد ارگانیک تا این سال در عمق اقیانوس‌ها کاهش پیدا کرده و مواد غذایی کمتری در دسترس گونه‌های جانوری خواهد بود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------