تاثیر یائسگی زودرس بر عملکرد مغز



اخبار,اخبار علمی,پدیده یائسگی


 اخبار علمی - تاثیر یائسگی زودرس بر عملکرد مغز

طبق نتایج یک مطالعه جدید یائسگی زودرس ممکن است خطر تضعیف عملکرد ذهن را در دوران سالمندیِ زنان افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه مشخص شد در مقایسه با زنانی که پس از 50 سالگی یائسه می‌شوند زنان دیگر 40 درصد بیشتر در تست‌های حافظه تصویری و گفتاری عملکرد ضعیف دارند. همچنین در فرآیند ارتباط بین مغز و ماهیچه‌های حرکتی و مجموع عملکرد ذهنی آنان افت قابل توجهی دیده می‌شود.

پدیده یائسگی به طور معمول در حدود سن 50 سالگی اتفاق می‌افتد اما می‌تواند بین سال‌های 41 و 45 سالگی یا حدود 40 سالگی هم در زنان شروع شود. یائسگی پیش از موعد یا به طور طبیعی و یا در نتیجه عمل جراحی اتفاق می‌افتد.

متخصصان فرانسوی می‌گویند: از بین بیش از 4800 زن حاضر در این مطالعه نزدیک به 8 درصد به یائسگی زودرس مبتلا بودند. همچنین تمام شرکت‌کنندگان تحت تست‌های روانی در شروع مطالعه و در بازه‌های زمانی مختلف قرار گرفتند.

به نقل از هلث‌دی‌نیوز، این بررسی نشان داد هرچند بین یائسگی زودرس و افزایش خطر زوال عقل ارتباط قوی وجود ندارد اما به هر حال یائسگی زودرس یکی از عوامل موثر در کاهش مهارت‌های ذهنی زنان در دوران سالمندی است. همچنین شواهدی وجود دارد که استفاده از شیوه هورمون درمانی در زمان یائسگی زودرس ممکن است به بهبود حافظه تصویری فرد کمک کند اما از سوی دیگر خطر بروز مشکل در حافظه گفتاری را افزایش می‌دهد.
 اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------