ساخت سیستم گرمایش فضایی با استفاده از خاک



  اخبار علمی  ,خبرهای  علمی ,سیستم گرمایشی جدید

آژانس فضایی اروپا در حال توسعه یک سیستم گرمایشی جدید با استفاده از خاک است که امکان گرم کردن تجهیزات و فضانوردان را در طول شب در سطح ماه فراهم می‌کند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در حال حاضر فضانوردان از سیستم‌های گرمایش الکتریکی یا هسته‌ای استفاده می‌کنند، اما آژانس فضایی اروپا به دنبال راهکاری است که سطح ماه را به یک منبع گرمایی تجدیدپذیر و ارزان قیمت تبدیل کند.

 

از آنجا که سطح ماه یک بیابان بدون اتمسفر است که در معرض تابش مستقیم نور خورشید و خلاء قرار دارد، تغییرات شدید دما در این قمر وجود دارد؛طول شب‌ها در سطح ماه معادل 14 روز در زمین است و دمای سطح این قمر در شب به 170- درجه سانتیگراد می‌رسد و بدون استفاده از سیستم‌های گرمایشی خاص برای گرم کردن تجهیزات الکترونیکی و سایر اجزای کاوشگرها، آزمایشگاه‌ها، فضاپیما و محل استقرار فضانوردان، همه چیز به سرعت یخ می زند و قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهد.

 

دمای سطح ماه در طول روز به بیش از 100 درجه سانتیگراد می‌رسد؛ بنابراین اگر پرتوهای خورشید به صورت متمرکز روی بخشی از خاک بتابد، می‌تواند دمای خاک را تا حدی بالا ببرد که در طول شب به عنوان یک منبع گرمایی عمل کند و دمای محیط را افزایش دهد.

 

آژانس فضایی اروپا با استفاده از این ویژگی دو سیستم گرمایشی طراحی کرده است؛ یکی از این سیستم ها برای فضاپیماهای کوچک و کاوشگرها کاربرد دارد و با استفاده از بازتابنده ها، نقاطی از سطح خاک ماه را گرم می‌کند تا در طول شب گرمای لازم برای کارکرد تجهیزات فراهم شود.

 

در سیستم دوم از چندین ابزار بازتابنده به همراه لوله‌های حرارتی برای ذخیره انرژی خورشیدی استفاده می شود تا در طول روز با استفاده از این انرژی، تجهیزات ماموریت فضایی راه‌اندازی شوند و در طول شب گرمای مورد نیاز سازه‌های بزرگ مانند سکونت‌گاه فضانوردان تامین شود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------