استفاده از بالن‌ برای کاهش دمای زمین



  اخبارعلمی,خبرهای علمی,کاهش دمای زمین

محققان دانشگاه هاروارد آمریکا از طرح جدیدی رونمایی کردند که در آن به ‌منظور کاهش دمای زمین، با استفاده از بالن‌ها ذرات یخ در هواکره اسپری می‌شود.

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، هواکره دومین لایه اصلی اتمسفر زمین است که بین دو لایه تروپوسفر و مزوسفر قرار دارد و یکی از ویژگی‌های آن افزایش تدریجی دما و جلوگیری از اثرات مرگبار تابش‌های شدید فرابنفش است.

 

استفاده مستقیم از فناوری‌ها برای کاهش دمای زمین یا اصطلاحا مهندسی جغرافیایی، همواره با مفاهیم عجیب و غریبی همراه بوده است، اما به مرور زمان با استقبال بیشتری مواجه می‌شود.

 

هدف محققان از ارائه این طرح، پخش کردن ذرات بازتابنده نور خورشید در اتمسفر است تا اثر گرمایشی گازهای گلخانه‌ای خنثی شود. این طرح حداقل از لحاظ نظری به درستی کار می‌کند، اما در عمل از یک طرف مشکلات سیاسی و حاکمیتی متعددی را در پی دارد و از طرف دیگر محققان از پیامدهایی مهندسی جغرافیایی بر آب و هوای زمین اطلاع دقیقی ندارند.

 

به همین علت محققان قصد دارند برای بررسی عملکرد این طرح و پیامدهای آن بالن‌هایی را به تجهیزات اسپری یخ و حسگرها مجهز کنند و در ایالت آریزونای آمریکا این طرح را به طور بسیار محدود به اجرا درآورند. از آنجا که ذرات اسپری شده در اتمسفر از جنس آب یخ زده هستند، هرگونه پیامد احتمالی اجرای این طرح در یک بازه زمانی کوتاه به طور کامل از بین می‌رود، اما این اقدام اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------