برنامه ناسا برای مطالعه ماده کیهانی بین ستاره‌ها



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی , ناسا

سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) رصدخانه GUSTO را برای انجام مطالعات کاملی در باره ماده کیهانی میان ستاره‌ای و درک بهتر رفتار این ماده مامور کرد.

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری ساینس الرت، محققان توجه زیادی به اشیای میان ستاره‌ای مانند سیاهچاله‌ها، ستاره‌ها و کهکشان‌ها دارند، اما تا کنون مطالعه دقیقی در مورد ماده میان ستاره‌ای انجام نشده است. این ماده حدود 15 درصد از جرم کهکشان راه شیری را به خود اختصاص داده است. حدود 99 درصد از این ماده را گازهای آزادی مانند هیدروژن و هلیوم تشکیل می‌دهند. 

 

ماموریت GUSTO (مخفف Galactic/Extragalactic ULDB Spectroscopic Terahertz Observatory) که با بودجه 40 میلیون دلاری اجرا خواهد شد، توسط متخصصان دانشگاه آریزونا هدایت می‌شود و قرار است در سال 2021 میلادی با ارسال یک بالن به فضای بالای قطب جنوب آغاز شود. این بالن تلسکوپی را با خود حمل می‌کند که قابلیت تشخیص انتشار طیفی کربن، اکسیژن و نیتروژن را دارد و امکان مطالعه دقیق و نقشه‌برداری از کهکشان راه شیری را در اختیار محققان می‌گذارد. 

 

این پروژه، اولین مطالعات جامع درباره تمام فازهای چرخه حیاط ستارگان محسوب می‌شود که تمام مراحل آن را از تشکیل ابرهای مولکولی گرفته تا تولد و تحول ستارگان و تشکیل ابرهای گازی و آغاز مجدد چرخه مورد بررسی قرار می‌دهد. این مطالعات امکان درک بهتر شرایط شکل‌گیری یک ستاره را از ماده کیهانی، فراهم می‌کند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------