محققان سریع‌ترین دوربین جهان را ساختند



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی , سریع‌ترین دوربین جهان

محققان سوئدی دوربینی ساختند که قابلیت تهیه 5 تریلیون تصویر را در هر ثانیه دارد. این دوربین برای عکسبرداری از فرآیندهای فوق‌العاده سریع در علوم شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و زیست دارو کاربرد دارد.

 به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، محققان از دوربین جدید خود برای عکسبرداری از حرکت فوتون‌ها در مسافتی به اندازه قطر یک برگ کاغذ استفاده کردند. در دنیای واقعی، این فرآیند به اندازه یک پیکوثانیه یعنی یک تریلیونیوم ثانیه طول می‌کشد. اما با استفاده از این دوربین جدید می‌توان فرآیند مذکور را با ضریب یک تریلیون کندتر کرده و آن را به یک فرآیند قابل مشاهده تبدیل کرد.

 

این دوربین به جای این که از یک پدیده در فواصل زمانی عکسبرداری کند، چندین تصویر را به طورهمزمان تهیه می‌کند و سپس با استفاده از یک الگوریتم خاص آن‌ها را به شکل مجموعه‌ای از سکانس‌های تصویربرداری شده از پدیده مرتب می‌کند.

 

بسیاری از پدیده‌های طبیعی به قدری سریع‌هستند که امکان تصویربرداری از آن‌ها با دوربین‌های فیلمبرداری وجود ندارد و تنها می‌توان از طریق عکاسی آن‌ها را به ثبت رساند. اما در حال حاضر سریع‌ترین دوربین‌های عکاسی جهان قادرند 100 هزار عکس در هر ثانیه بگیرند. سپس این تصاویر ویرایش می‌شوند تا به صورت یک فیلم درآیند. با استفاده از این روش لازم است یک آزمایش چندین بار تکرار شده و از آن عکاسی شود تا تصاویر قابل مشاهده‌ای از آن به دست آید. اما اشکال کار در اینجاست که با هربار تکرار یک پدیده، ممکن است ویژگی‌های آن با آزمایش قبلی کاملا یکسان نباشد.

 

دوربین محققان سوئدی امکان تصویربرداری از پدیده‌هایی مانند انفجار، تابش‌های پلاسمایی، احتراق آشفته، فعالیت مغز حیوانات و واکنش‌های شیمیایی را بدون نیاز به تکرار این پدیده‌ها فراهم می‌کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه FRAME منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------