مردان سریع‌تر می‌دوند یا زنان؟



  اخبارعلمی,خبرهای   علمی ,دو

دو، ورزش مورد علاقه و لذت‌بخش در بین زنان و مردان است اما جالب است بدانید مردان سریع‌تر از زنان هستند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، مردان و زنان هر دو تمرینات سخت و برابری در ورزش دو دارند، اما سریع‌ترین دونده مرد جهان در دو  100متر رکورد 9.58  ثانیه و سریع‌ترین دونده زن جهان رکورد 10.49  دارد.

 

علت این تفاوت عواملی همچون هورمون‌های متفاوت زن و مرد و اندازه بدن است.

 

قبل از سن بلوغ دختران و پسران بسیار مشابه یکدیگر هستند. اما در زمان بلوغ در بدن پسران هورمون تستوسترون افزایش یافته و یک مرد بالغ 20 برابر زنان در بدن خود تستوسترون دارد. این هورمون نقش‌های متفاوتی همچون ایجاد سلول‌های خونی جدید، افزایش قدرت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها دارد.

 

مردان در پاهای خود 80 درصد ماهیچه و زنان 60 درصد ماهیچه دارند و به همین دلیل پاهای قوی‌تری دارند و سرعت دویدن در آنها بیشتر از زنان است.

 

زنان نیز استروژن بیشتری داشته و در نتیجه چربی بیشتری نسبت به مردان دارند که به همین دلیل نسبت به مردان سرعت دو کمتری دارند.

 

یکی دیگر از این عوامل اندازه بدن است. زنان شش‌های کوچک‌تری نسبت به مردان دارند و در نتیجه میزان مصرف اکسیژن در زنان کمتر است، به همین دلیل باید تلاش بیشتری برای تنفس داشته باشند تا اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها برسانند.

 

از طرفی قلب زنان کوچکتر از مردان بوده در نتیجه میزان اکسیژن دریافتی خون در زنان کمتر از مردان است. در نتیجه خون و اکسیژن کمتری به ماهیچه‌های زنان می‌رسد.

 

زنان هموگلوبین کمتری نسبت به مردان دارند و پروتئین موجود در سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می رساند نیز کمتر است.

 

از نظر بیومکانیک نیز مردان معمولا پاهای بلندتری نسبت به زنان دارند. مفصل ران مردان و زنان نیز با یکدیگر متفاوت بوده و باریک‌تر بودن این قسمت نیز موجب راست قامتی بیشتر و در نتیجه سرعت دویدن بالاتری خواهد شد.

 

البته ناگفته نماند تعداد زیادی از زنان توانسته‌اند در این ورزش از مردان پیشی بگیرند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------