ردپای کرم ضد آفتاب در صفحات خورشیدی جدید با ابتکار محقق ایرانی



  اخبارعلمی,خبرهای  علمی ,صفحات خورشیدی جدید

محقق ایرانی دانشگاه کونکوردیای کانادا نسل جدیدی از صفحات خورشیدی را با استفاده از کرم های ضدآفتاب تولید می کند.

 به گزارش مهر، به نقل از پاپیولار ساینس، تقریبا کسی باور نمی کند که کرمهای ضدآفتاب به جز حفاظت از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید کارایی دیگری هم داشته باشند اما گروهی از محققان ایده هیجان انگیز تولید برق از این نوع کرم ها را دنبال می کنند.

 

در کرمهای ضدآفتاب ترکیبی به نام اکسید روی وجود دارد که در محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشید به عنوان عنصر کلیدی در نظر گرفته می شود.

 

اما این ترکیب به عنوان یک نیمه هادی هم شناخته می شود که می توان از آن در تولید نسل جدید صفحات خورشیدی، حسگرهای گازی اپتیکی و لیزرهای ماورای بنفش استفاده کرد و جالب اینکه از همین ترکیب به ظاهر ساده می توان برای تولید گاز هیدروژنی بهره گرفت که قابلیت جایگزین کردن نفت خام به عنوان سوخت خودروها و کامیونها را دارد.

 

امیر حسن پور محقق دوره دکتری در دانشگاه کونکوردیای کانادا می گوید: ویژگی مهم اکسید روی در مقایسه با سایر نیمه هادی ها در این است که این ترکیب به وفور وجود داشته و قیمت چندانی هم ندارد. در نتیجه می توان از آن در فرآیندهای ارزان قیمت اما باکیفیتی استفاده کرد.

 

به گفته این محقق، با استفاده از این نگرش جدید می توان به تولید سیستم هایی با ضریب عملکرد بالا امیدوار بود که در ارایه آنها به مواد کمیاب نیاز نیست.

 

حسن پور با همکاری شمار دیگری از محققان این دانشگاه روشی نوین برای پردازش اکسید روی ارایه کرده اند تا بتوان از آن به عنوان یک نیمه هادی استفاده کرد.

 

حالا آنها امیدوارند که نسل جدیدی از صفحات خورشیدی و سلولهای سوختی هیدروژنی ساخته شود که عملکرد به مراتب بهتری نسبت به نسخه های فعلی داشته باشند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------