تصاویری با وضوح بی سابقه از بافتهای بدن/ شفاف کردن بافتهای بیولوژیک در 3 روز



تصاویری از بافت های بدن,شفاف سازی بافت های بدن

گروهی از محققان ژاپنی به تکنیک جدیدی برای شفاف کردن بافتهای بدن رسیدند تا بتوانند تصاویر جزئی از ساختارهای بیولوژیکی با وضوحی بی سابقه دست یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تیم از محققان ژاپنی با استفاده از یک محلول مبتنی بر آب و شکر بافتهای بیولوژیکی را ظرف سه روز شفاف می کنند.

نکته جالب درباره این محلول شکری این است که شکل و ماهیت شیمیایی نمونه های بافتی را تغییر نمی دهد.

این محلول شکر توسط یک تیم از محققان مرکز توسعه بیولوژی RIKEN تولید شده و به محققان این امکان را می دهد تا تصاویر جزئی از ساختارهای بیولوژیکی چون مغز بدست آورند و وضوح این تصاویر از تمام تصاویری که تاکنون از این بافتها به دست آمده بیشتر خواهد بود.

تصاویری از بافت های بدن,شفاف سازی بافت های بدن
گروه های تحقیقاتی آمریکایی و ژاپنی پیش از این راهکار جدید، تکنیکهایی را برای شفاف کردن نمونه های بیولوژیکی ارائه کرده بودند تا براساس آن بتوان ساختار بافتها را به صورت عمیق نگاه کرد، اما براساس اظهارات دکتر تاکشی ایمی نویسنده این تحقیق، تکنیکهای پیشین محدودیتهای خاصی داشتند، چرا که این تکنیکها موجب صدمه شیمیایی و ظاهر شناختی به نمونه ها شده بود و فرآیند شفاف کردن آنها بسیار وقت گیر بود.

اما این محدودیتها در محلول مبتنی بر آب و شکر دانشمندان ژاپنی از بین رفته اند.

دکتر ایمی این محلول را با همکارانش دکتر منگ سن کی و ساتوشی فوجیموتو ساخته و به آن نام  'SeeDB' یا محلول شهدی آبکی داده اند.

این محلول به محققان کمک کرد تا جنین موش و مغز را ظرف سه روز شفاف کنند، فرآیندی که به ساختار نمونه ها هیچ صدمه ای وارد نکرد. شفافیت این نمونه ها به دانشمندان کمک کرد تا مداربندی عصبی مغز موش را در یک میکروسکوپ فلورسنت مشاهده کنند که این امر بدون خرد کردن و قطعه قطعه کردن مغز صورت گرفت.

با این نتایج محققان برای نخستین بار توانستند الگوهای جزئی سیم کشی رشته های عصبی رابط را که نیم کره چپ و راست قشر مغز را به هم متصل کرده، مشاهده کنند. جدا از این مورد آنها توانستند تصویری از سیم کشی سلولهای تاج مانند را در پیاز بویایی مشاهده کنند.

از آنجا که این محلول پرهزینه نیست، به سرعت درست می شود و استفاده از آن ساده و بی دردسر است و نیازمند تجهیزات خاصی نیست و می تواند برای مطالعات مداربندی عصبی در نمونه های انسانی نیز به کار گرفته شود.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است..... /  mehrnews.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------