پروتئین طبیعی برای درمان اختلال تحمل گلوتن



اخبار , اخبار علمی,خواص پروتئین های طبیعی,درمان اختلال تحمل گلوتن

 

اخبار علمی - پروتئین طبیعی برای درمان اختلال تحمل گلوتن

محققان فرانسوی با مدارک و شواهد ثابت کرده‌اند پروتئینی به نام الافین Elafine با خواص ضدالتهابی در درمان بیماری سلیاک موثر است.

گلوتن نام یکی از پروتئین‌های موجود در گندم، جو، جوی سیاه ، چاودار و ... است؛ این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فرآورده می‌شود؛ گلوتن از کلمه لاتین گرفته شده و به معنی چسب است؛ گلوتن پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات به دست می‌آید.

در انسان‌ها حساسیت به گلوتن زیاد دیده شده است؛ گلوتن در بسیاری از موادغذایی پرکالری وجود دارد؛ ترک این ماده موجب لاغری می‌شود اما باید بدانید حذف یک آیتم از موادغذایی بدون عواقب نیست؛ برخی بر اثر حساسیت به گلوتن دچار بیماری سلیاک می‌شوند.

این بیماری نوعی بیماری گوارشی مزمن است که در افراد حساس به گلوتن بروز می‌کند؛ با وارد شدن گلوتن به سلول‌های پرزهای روده، واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده و کاهش فعالیت آنزیم‌های روده می‌شود؛ البته باید بدانید این بیماری واگیردار یا سرطانی نیست.

زمانی که این پروتئین در رژیم غذایی فرد مبتلا به بیماری سلیاک وجود داشته باشد، فرد مسموم می‌شود و منجر به آسیب روده می‌شود؛ این آسیب باعث کاهش جذب مواد غذایی ضروری شده و اگر تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به سوء تغذیه و بیماری‌های کم خونی، کمبود آهن، کاهش تراکم استخوان، کاهش وزن غیرارادی، کمبود فولات و ویتامین B12 شود.

 

اخبار , اخبار علمی,خواص پروتئین های طبیعی,درمان اختلال تحمل گلوتن


در تحقیقات قبل گفته شده بود: بیماران مبتلا به سلیاک با کنارگذاشتن کامل گلوتن تا پایان عمر سلامت خود را به دست می‌آورند اما باید برنامه غذایی را تا پایان عمر رعایت کنند.

این افراد باید از خوردن غلات، نان خشک، بیسکوییت، کباب کوبیده رستوران، شنیسل گوشت و مرغ، ماکارونی، رشته فرنگی، غذاهای حاوی جو، شوربا، فرنی، سس سفید، سس گوجه، نشاسته گندم، قهوه فوری، نسکافه، شیرشکلات، سوهان، حلوا، ترحلوا، شکلات، کلیه شیرینهای تهیه شده با آرد گندم، گز، آجیل بوداده، دارچین، چیپس، کشک، مارگارین، سرکه سفید، سس های آماده، ویفرها و .... خودداری کنند؛ اما پزشکان به جای تمام این مواد، موادغذایی دیگری را جایگزین می‌کنند تا فرد دچار کمبود ویتامین نشود.

 

اخبار , اخبار علمی,خواص پروتئین های طبیعی,درمان اختلال تحمل گلوتن


اما به تازگی محققان فرانسوی INRA و Inserm  در همکاری با محققان دانشگاه مک مستر در کانادا و مدرسه پلی تکنیک فدرال زوریخ با مدارک و شواهد ثابت کرده‌اند پروتئینی به نام الافین که خواص ضد التهابی دارد در درمان این بیماری موثر است؛ این محققان ارتباط بین الافین و تخریب ضعیف گلوتن را پیدا کرده‌اند؛ حالت دوم تا حدودی به علت پروتئین‌های دیگر است که مانع تخریب گلوتن‌های خوب می‌شوند؛ به این ترتیب بیماران مبتلا به سلیاک می‌توانند به طور طبیعی غذا بخورند.

این محققان آزمایشهایی را بر روی موش‌هایی که مبتلا به عدم تحمل گلوتن بودند انجام دادند؛ آنها یک باکتری پروبیوتیک را که قادر به ارائه این پروتئین است را درسطح مخاط روده موش توسعه دادند.

موش‌ها در این آزمایش واکنش التهابی داشتند. این استراتژی یک فرصت بی‌نظیر در درمان این بیماری است و نویسندگان این مطالعه از این موضوع خیلی خوشحال هستند.

گام بعدی برای تعیین مکانیسم اثرات مثبت الافین و شناسایی باکتری است که به طور طبیعی پروتئین تولید می‌کند و خواص مشابه ضد التهابی دارد.

 

اخبار , اخبار علمی,خواص پروتئین های طبیعی,درمان اختلال تحمل گلوتن


اخبار علمی - فارس / American Journal of Gastroenterology

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------