موفقیت نهایی دانشمندان در ژن درمانی نابینایان



 

 

 

نابینا , ژن

 

 

محققان موفق شدند پس از اثربخشی دور نخست ژن درمانی در بیماران LCA، چشم دوم بیماران را نیز تحت درمان قرار داده و بینایی آنها را بهبود بخشند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مطالعات قبلی ۱۲ بیمار مبتلا به عارضه LCA مورد بررسی قرار گرفته و چهار بیمار نوجوان تحت ژن درمانی قرار گرفتند. در دور نخست ژن درمانی بینایی یك چشم بیماران پس از گذشت یك سال بهبود یافت.

محققان بیمارستان كودكان فیلادلفیا و دانشكده پزشكی پرلمان در دانشگاه پنسیلوانیا پس از بررسی اثربخشی ژن درمانی در یك چشم بیماران مبتلا به عارضه LCA چشم دیگر این بیماران را نیز با همین روش تحت درمان قرار دادند كه این درمان نیز بدون خطر و عوارض جانبی گزارش شده است.

عارضه LCA یك بیماری ارثی است كه باعث نابینایی مادرزادی شده یا فرد در كودكی به آن مبتلا شده و در جوانی بینایی خود را از دست می دهد.

ژن طبیعی RPE۶۵ عامل تولید پروتئین در چرخه بینایی است و بروز جهش ژنی و نقص عملكرد باعث تضعیف سلول های گیرنده نوری شبیكه چشم شده و فرد به مرور زمان بینایی خود را از دست می دهد.

اگرچه محققان نگران واكنش سیستم ایمنی به ژن درمانی چشم دوم و مواجهه با یك پاسخ التهابی بودند، اما آزمایش بر روی حیوانات موثر بودن این روش را نشان داد.

برای ژن درمانی چشم دوم یك ویروس كه با روش های مهندسی ژنتیك اصلاح شده بود با یك نسخه از ژن معمولی RPE۶۵ به بیماران تزریق شد.

روش ژن درمانی در چشم دوم نیز موثر بود و بیماران قادر به دیدن در نور كم و حركت در بین موانع با شرایط نوری ضعیف بودند.

به گفته دكتر «ژان بنت» سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه پنسیلوانیا، بیماران پس از ژن درمانی اعلام كرده اند كه بینایی آنها بسیار بهبود یافته و قادرند در نور كم شب راه بروند و صورت افراد را تشخیص دهند.

دكتر «منظر اشتری» متخصص رادیولوژی و از سرپرستان تیم تحقیقاتی در خصوص ژن درمانی چشم دوم بیماران می گوید: نور ضعیفی به چشم افرادی كه به تازگی تحت درمان قرار گرفته بودند تابیده شد و با استفاده از روش تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی عملكردی (fMRI) مشخص شد كه مغز مسؤول پاسخ و حساسیت چشم به نور بسیار كم است.

محققان تأكید می كنند كه باید تحقیقات بیشتری بر روی بیماران مختلف انجام شود تا از بی خطر بودن این روش درمانی اطمینان حاصل شود.

ژن درمانی می تواند در آینده برای درمان بیماریهای شبكیه و دیگر بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.... /  خبرگزارى ايسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------