کشف ترکیبی غیرمنتظره در موی انسان



کشف ترکیبی غیرمنتظره در موی انسان

کشف یک ترکیب جدید و غیرمنتظره در موی انسان، احتمالا منجر به تغییر دیدگاه‌ متخصصان و شرکت‌های لوازم آرایشی در خصوص روشهای مراقبت از مو خواهد شد.

گروهی از محققان بزریلی در نشست سالانه انجمن بلورشناسی آمریکا با ارائه کشف جدید خود دانشمندان را شگفت‌زده کردند. دهه‌هاست که موی سر انسان مورد مطالعه گسترده قرار دارد، اما تا پیش از این درک کاملی از ساختار آن ارائه نشده ‌بود.

مو از سه ناحیه تشکیل شده: مدولا یا بخش مرکزی مو، کورتکس که حجیم‌ترین بخش مو را تشکیل می‌دهد و کوتیکول که بخش خارجی مو است.

ونسا استانیک، سرپرست این گروه می‌گوید: ما موفق به کشف یک ناحیه بینابینی در حد فاصل میان کوتیکول و کورتکس مو شدیم.

استانیک و گروه تحقیقاتی‌اش با استفاده از ترکیب پرتو ایکس زیرمیکرونی بسیار قدرتمند با هندسه سطح مقطع مو به این کشف جدید دست پیدا کردند.

هدف اولیه این محققان تنها مطالعه مواد مورد استفاده در روند ترمیم مو و نحوه تاثیر این مواد بر مو بود و در جریان این تحقیق، آنها متوجه الگوی انکسار متفاوت در مو شدند. انکسار به معنی نحوه شکست امواج در اطراف یک مانع یا جسم است.

الگوی انکسار یک ماده می‌تواند نظم محلی ساختارهای مولکولی و اتمی جسم را نشان دهد. پیش از این نیز الگوی انکسار موی انسان تهیه شده‌ بود، اما در تهیه این الگوها، معمولا پرتو ایکس به طور عمودی با محور مو به آن تابیده می‌شد. در تحقیق جدید، پرتو ایکس همزمان به طور موازی و عمود بر محور مو به آن تابیده شده و نقشه انکساری کاملی از سطح مقطعی از مو به ضخامت 30 میکرون تهیه شد و تصاویر حاصل نهایتا مورد مقایسه قرار گرفت.

قبل از این تحقیق تصور می‌شد که موی انسان تنها از پروتئین‌های رشته‌ای همچون چربی‌ها و مواد معدنی کراتینه که به نام آلفا کراتین شناخته می‌شوند، ساخته شده‌ است. لذا عدم وجود خصوصیات کلیدی انکساری مربوط به آلفا کراتین در ناحیه‌ای در میان کورتکس و کوتیکول در الگوهای حاصل، محققان را بسیار شگفت‌زده کرد. الگوی مربوطه به جای تشابه با الگوهای آلفا کراتین، بسیار مشابه با الگوهای بتا کراتینه بود.

پیش از این بتا کراتین در خزندگان و پرندگان مشاهده شده‌ بود. این ماده سبب استقامت و محکمی ناخن‌ها، فلسها، منقار و پرها می‌شود و انعطاف‌پذیری و خاصیت کشسانی پرها را به دنبال دارد. آلفا و بتا کراتین مولکول‌های مشابهی هستند اما اندازه و شکل بسیار متفاوتی دارند.

محققان معتقدند این کشف می‌تواند منجر به ترکیبات و محصولات آرایشی جدید برای مراقبت از مو شود.
اخبارعلمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------