بحث درباره پدیده نجومی نادر در یک کلیسای مصری



اخبار,اخبار گوناگون

در اول ماه مه ( ۱۶ أبیب) در تقویم قبطی ها، هر سال نگاه مسیحیان مصر به «محراب مارجرجس» کلیسای فرشته میخائیل در استان "الشرقيه" مصر دوخته می شود. این محراب شاهد پدیده ی نجومی نادری است؛ عمود تابيدن نور خورشید روی محراب که در حدود یک ساعت تا نیم ساعت طول می کشد.

 

در سال 2014 میلادی، گروه ترمیم در طول بازسازی آن را به طور اتفاقی کشف کردند و از آن زمان تاکنون مسلمانان و مسیحیان مصر در موعد مقرّر برای تماشای آن از نزدیک به کلیسای میخائیل می آیند.

 

کلیسای میخائیل برای مردم این منطقه از جایگاه تاریخی منحصر به فردی برخوردار است و  به سبک بیزانسی و در قرن چهارم میلادی ساخته شده است.

اخبار,اخبار گوناگون

 

از نظر قبطی ها میخائیل فرشته ی بزرگ و رئیس فرشتگان است. «او همواره در مقابل ربّ ایستاده و از کلیسا در برابر شیاطین دفاع می کند و خداوند میخائیل را در مناسبت های بسیاری گرامی می دارد، زیرا میخائیل شجاعتی وصف ناپذیر و محبتی عظیم به خداوند دارد و غیرت او در مجد و ثنای خداوند در حدّ و حصر نیست.»

 

صفحه کلیسا در فیسبوک می نویسد: این پدیده در جریان ترمیم کلیسا کشف شده و در هر محرابی روزنه هایی برای تهویه یافت می شد اما تراکم خاک باعث بسته شدن آنها بود. پس از پاکسازی ورود عمود نور را بر محراب دیدیم که با روز عید سالانه فرشته میخائیل همزمان بود.

اخبار,اخبار گوناگون

 

این صفحه در ادامه می افزاید که این اتفاق شبیه همان چیزی است که در معبد ابوسمبل رخ می دهد و ما از رسانه ها می خواهیم تا اتفاقی را که در محراب مارجرجس رخ می دهد پوشش دهند.

 

یک ستاره شناس به نام "يحيي وزيري" می گوید: پدیده های نجومی بر روی ساختمان های قدیمی مصر تأثیرگذار بودند. فراعنه که در ستاره شناسی مهارت داشتند و از سوی دیگر خورشید پرست بودند، پدیده های نجومی را به معماری هایشان گره می زدند مثل آنچه در معبد ابوسمبل رخ می دهد.

 

موافقان می گویند این کلیسای قبطی هم تحت تأثیر معماری باستانی مصر شاهد چنین پدیده ی نجومی نادری می باشد. اما دکتر «عاطف نجیب» رئیس بخش آثار قبطیان می گوید: چنین پدیده ی فلکی نادری فقط در معبد ابوسمبل رخ می دهد و آن هم در پنجاه سال پیش کشف شد. این که بخواهیم این موضوع را به برخی کلیساها هم تعمیم بدهیم کاملاً اشتباه است. او می گوید در کلیسای مارجرجس ایستادن و عمود خورشید را بر محراب ندیدم، فقط نوری از یک روزنه به شکل کاملا عادی مثل هر جای دیگری داشت از سقف به درون می تابید.

 

تابناک با تو

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------