کوچک‌ترین تابلوی مونالیزای جهان با دی‌ان‌ای



اخبار,اخبار گوناگون,تابلوی مونالیزای با دی‌ان‌ای

تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی برخلاف آنچه بسیاری تصور می کنند آنقدرها بزرگ نیست و ارتفاعی 76 سانتی متری دارد، اما محققان کالتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) دست به خلق تابلویی زده اند که مونالیزای اصلی در برابر آن بسیار عظیم الجثه به نظر می رسد.

به گزارش خبرآنلاین، محققان مؤسسه فناوري كاليفرنيا(كالتك) كوچك‌ترين تابلوي موناليزا، اثر مشهور لئوناردو داوينچي را با استفاده از رشته‌هاي دي‌ان‌اي ساخته‌اند. به گزارش انگجت، تابلوي اصلي اين اثر كه به لبخند ژوكوند هم مشهور است ارتفاعي ۷۶ سانتي‌متري دارد اما نمونه نمادين ساخته شده آن با دي‌ان‌ان تنها ۱۰۰ نانومتر است. اندازه اين كوچك‌ترين تابلوموناليزا برابر يك باكتري اشريشيا‌كلي است.

 

 محققان براي خلق اين اثر، از متد اريگامي دي‌ان‌اي استفاده كرده‌اند كه در واقع رشته‌هاي ژن را تا كرده و به شكل خاصي در مي‌آورد. موناليزاي محققان كالتك به مربع‌هاي كوچكي كه در كنار يكديگر قرار دارند تقسيم شده و هر يك از اين مربع‌ها، يك رشته دي ان‌اي هستند كه ساختارشان دستكاري شده است. اين اثر محققان كالتك فقط جنبه نمايشي ندارد. با بهره‌گيري از اين روش، مي‌توان نانوساختارهايي مبتني بر DNA به‌وجود آورد كه به ساخت مدارهاي بسيار چگال و مواد ارگانيك غيربومي كمك مي‌كند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------