زنانی که تاریخ ساز شدند



همیشه در طول تاریخ انسان هایی وجود داشته اند که برای اولین بار دست به انجام کاری زده اند و به وسیله این شجاعت شان، در صفحات تاریخ ماندنی شده اند. در این بین برای همه جالب توجه خواهدبود اگر بدانند زن های زیادی هم به این درجه رسیده اند که در حرفه خودشان اولین نفر باشند.

به گزارش روزنامه تماشاگران امروز، همیشه در طول تاریخ انسان هایی وجود داشته اند که برای اولین بار دست به انجام کاری زده اند و به وسیله این شجاعت شان، در صفحات تاریخ ماندنی شده اند. در این بین برای همه جالب توجه خواهدبود اگر بدانند زن های زیادی هم به این درجه رسیده اند که در حرفه خودشان اولین نفر باشند.

 

این در حالی ست که زن ها در طول تاریخ به دفعات مورد تبعیض قرار گرفته اند و حتی خیلی وقت ها از رسیدن به حقوق اولیه خود نیز محروم بوده اند، اتفاقی غیرانسانی که در همه جای دنیا در دوره های مختلف تاریخی رخ داده. با این حال در قرن 21 این شرایط با تغییر رو به رو شده است. زنان ها با توسعه جامعه جهانی حالا بیشتر فرصت برای بروز استعدادهایشان دارند و حتی راحت تر از قبل می توانند در فعالیت های مدنی، اجتماعی، سیاسی و... شرکت کنند.

 

در راستای این اتفاق، مجله معتبر «تایم» گزارشی درباره زن هایی ترتیب داده که «اولین» بوده اند. کسانی که در کشور و جامعه خودشان دست به انجام کارهای بزرگی زده اند و اسم شان در تاریخ ثبت شده است. در این گزارش مروری خواهیم داشت بر اتفاقات بزرگی که تنی چند از آنها رقم زده اند:

 

ایلهان عمر

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

در ابتدا باید بگوییم که این زن مسلمان بهانه اصلی مجله تایم برای نوشتن چنین گزارشی بود. ایلهان یک زن 33 ساله سومالیایی- آمریکایی ست که بعد از وقوع جنگ های داخلی در کشورش به آمریکا آمد و بعد از اینکه چهار سال در این کشور به عنوان پناهنده زندگی کرد، حالا به عنوان نخستین زن مسلمان قانون گذار در ایالات متحده انتخاب شده است.

 

 

کتی سوئیتزر

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

او اولین زنی است که در یک مسابقه دو ماراتن که در بوستون برگزار شد، شرکت کرد و تا خط پایان دوید. سوئیتزر که در سال 1967 فقط 20 سال داشت، در حالی در این مسابقه شرکت کرد که این ماراتن فقط مخصوص مردان بود. نکته بسیار جالب درباره حضور سوئیتزر در این مسابقه، تلاش آقای «جک سمپل» مسئول مسابقات بود که او را در نزدیکی خط پایان گرفته بود و اجازه نمی داد. مسابقه را به پایان برساند.

 

در ادامه آقای سمپل با همسر سوئیتزر درگیر شد اما دختر 20 ساله آلمانی، با موفقیت به خط پایان رسید.

 

 

ماری کوری

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

مطمئنا همه شما بارها اسم این دانشمند لهستانی به گوش تان خورده است. فیزیکدان و شیمیدان اهل ورشو که سال 1867 به دنیا آمد و در سن 66 سالگی دز دنیا رفت. کوری در این بین موفق به کسب جایزه نوبل شد و این در حالی بود که پیش از او هیچ زن دیگری موفق به کسب نوبل نشده بود. جالب اینجاست که او تنها دانشمند زنی است که جایزه نوبل را دو بار و در دو رشته مختلف کسب کرده؛ یک بار سال 1903 در رشته فیزیک و 9 سال بعد در رشته شیمی.

 

 

سی جی والکر

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

اگرچه امروزه در دنیا، زنان بسیار زیادی وجود دارند که ثروتمند به شمار می روند اما سی جی والکر اولین زن آمریکایی بود که لقب میلیونر را از آنِ خود کرد. او در دهه 1910 یک خط تولید محصولات زیبایی و مو مخصوص زنان سیاه پوست راه اندازی کرد و با آموزش دادن نحوه آرایش و مدل مو به بعضی زنان و تربیت آنها به عنوان مدل های زیبایی، اقدام به فروش محصولات اش کرد. در نهایت خانم والکر از طریق راه اندازی یک کمپانی بزرگ به ثروت بسیار زیادی رسید.

 

 

آمیلیا مری آرهارت

 

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

شاید ناپدید شدن او یکی از اسرارآمیزترین حوادث هوایی تاریخ باشد، همان طور که پروازش به عنوان اولین زن بر فراز اقیانوس اطلس، اسم او را در تاریخ ثبت کرده. آرهارت آمریکایی در سال 1937 در مسیر حرکت به دور زمین بر فراز اقیانوس آرام در جزیره هاولند ناپدید شد. نکته قابل توجه این ست که عده ای هنوز دست از گشتن برای پیدا کردن جسد آرهارت نکشیده اند و هنوز به جست و جو می پردازند. در آخرین اطلاعاتی که درباره آرهارت به بیرون درز کرد، اعلام شد که این شک ایجاد شده که شاید او در زندانی در کشور ژاپن جان خود را از دست داده باشد.

 

 

جونکو تابی

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

اگرچه امروزه اسامی زیادی در تاریخ به عنوان صعودکنندگان به قله اورست ثبت شده ولی جونکو تابی، اولین زنی بود که در سال 1975 موفق به صعود به قله اورست شد. خانم تابی عضو یک گروه کوهنوردی زنانه بود و جالب اینجاست که در سفر جونکو به اورست برای فتح این قله، بهمن به کمپ او حمله کرد اما در نهایت با کمک دوستان از زیر برف ها نجات پیدا کرد و نهایتا به بالای قله رسید تا نام خود را در تاریخ ثبت کند. تابی که متولد 1939 در کشور ژاپن است، در روز بیست اکتبر سال گذشته (2017) در سن 77 سالگی بعد از جنگیدن با سرطان درگذشت. بد نیست بدانید که تاکنون نزدیک به دو هزار نفر موفق به صعود به این قله شده اند.

 

 

مارگارت برک وایت

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

امروزه عکس گرفتن از وقایع مهم تاریخی، به هیچ عنوان کار عجیبی نیست؛ برخلاف گذشته که عکاسان کمی اجازه حضور در صحنه های مهم تاریخی را داشتند. خانم برک وایت در جریان جنگ جهانی دوم تبدیل به اولین زن عکاسی شد که از این واقعه عکاسی کرد. او نخستین زن عکاسی بود که اجازه همراهی ارتش آمریکا را داشت. برک وایت همچنین تنها عکاس خارجی ای بود که به هنگام محاصره مسکو در سال 1941 در آنجا حضور داشت و از اشغال شهر به دست آلمان ها عکس گرفت.

 

 

ژانت رانکین

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

خانم رانکین که یک جمهوری خواه بود، در سال 1916 به عنوان اولین زن حاضر در کنگره ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. او در جریان جنگ های جهانی اول و دوم یکی از کسانی بود که به عدم دخالت و مشارکت آمریکا در این جنگ ها رای داد. رانکین که در سال 1973 درگذشت، هنوز هم به عنوان تنها زنی که از ایالت مونتا برای کنگره انتخاب شده، در تاریخ این ایالت می درخشد.

 

ویکتوریا وودهال

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

او در زمان خودش جزو آن دسته از زنانی به شمار می رفت که دوست داشتند به شدت برخلاف جهت آب شنا کنند. برای مثال دفاع از حق رای زنان یکی از کارهایی بود که نام او را سر زبان ها انداخت. همچنین خانم وودهال در سال 1872 برای انتخابات ریاست جمهوری کشور آمریکا کاندیدا شد تا اولین زنی باشد که همچین جسارتی را از خود به خرج داده است.

 

 

فرانسیس پرگینس

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنانی که تاریخ ساز شدند

 

حضور زنان در کابینه دولت های کشور آمریکا از زمان حضور همین خانم شروع شد. خانم پرگینس در سال 1933 به عنوان وزیر کار در دولت رییس جمهور وقت، فرانکلین روزولت، انتخاب شد تا اولین زن وارد شده به کابینه دولت ایالات متحده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------