۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا



اگر چه در کشورهای اسلامی آفریقا چند همسری امری شرعی و بدون مشکل است اما سال گذشته در اریتره قانونی تصویب شد که بر اساس آن هر مرد باید دستکم دو زن داشته باشد.

شکی وجود ندارد که آفریقا یکی از رازآلودترین نقاط در سراسر جهان است. این قاره پهناور بیش از ۱.۲ میلیارد نفر را در خود جای داده و بعضی از زیباترین مناظر جهان در این قاره واقع شده اند و بدین ترتیب آفریقا مقصد مسحور کننده ای برای جهانگردان به شمار می آید.

اگر چه گشت و گذار در دشت های پهناور و وحشی این قاره، شنا کردن در آب های عمیق و همچنین به نظاره نشستن بزرگ ترین مهاجرت های حیات وحش برای هر شخصی فوق العاده خواهد بود اما گردشگران باید منتظر مواجه شدن با شوک های فرهنگی خاصی نیز باشند؛ غذاهای عجیب و غریب، آداب و سنن متمایز و مراسمی که هزاران سال قدمت دارند.

چیزهایی که در گزارشات و نوشته جات می خوانید تنها نوک کوه یخی عجایبی است که از این مرکز تمدن بشری بیرون زده است. در واقع علاوه بر این همه عجایب، در کشورهای آفریقایی قوانین باورنکردنی وجود دارد که با شنیدن آن ها انگشت به دهان خواهید ماند.

۱۰- قوانین مربوط به ازدواج
اگر چه در کشورهای اسلامی آفریقا چند همسری امری شرعی و بدون مشکل است اما سال گذشته در اریتره قانونی تصویب شد که بر اساس آن هر مرد باید دستکم دو زن داشته باشد. کسانی که از این قانون سرپیچی کنند به حبس ابد محکوم خواهند شد. در آفریقای جنوبی نیز سه نوع ازدواج وجود دارد و زنان حق اعتراض به ازدواج های شوهر خود ندارند. در نیجریه شما می توانید از این که کسی درخواست ازدواج شما را رد کند شکایت کنید یا می توانید دستور قضایی برای جلوگیری از ازدواج با کسی را بگیرید و اگر کسی قول ازدواج داده و بعد زیر آن بزند نیز زندانی خواهد شد.

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۹- عجیب ترین قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد حیوانات
قوانین راهنمایی و رانندگی از اصلی ترین و مهم ترین قوانین هر کشور هستند و آفریقا از قبل در زمینه عجیب و غریب بودن قوانین این چنینی گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده است. در آفریقای جنوبی قانونی وجود دارد که رفت و آمد خودروهای سنگین در ساعات مشخصی از روز کاملاً ممنوع است. اما در آفریقا حیوانات و به خصوص احشام نیز حق استفاده از جاده ها را دارند. البته تمامی حیوانات چنین حقی ندارند بلکه تنها اسب، قاطر، میمون، بز، خوک و شترمرغ حق عبور از جاده ها را دارند. تخطی از این قانون در هر جا و هر ساعتی جریمه ای در حدود ۳۰۰ دلار را در پی خواهد داشت. در کنیا نیز اگر در ترافیک گیر افتادید در صورت بددهنی و یا بی احترامی به حیوانات موجود در جاده مشمول پرداخت جریمه خواهید شد.

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۸- قانون در مورد خرس هایی که وجود ندارند
در آفریقای جنوبی توریست ها و مردم محلی حق نزدیک شدن به خرس ها را ندارند. کشتی خرس ها نیز غیرقانونی است و شما نمی توانید چنین چیزی را برنامه ریزی کرده و یا حتی تماشا کنید. در حالی که نگهداری از خرس به عنوان حیوان خانگی غیرقانونی نیست اما آوردن آن ها به مکان های عمومی یا سواحل خصوصی نیز ممنوع است. شاید چنین قوانینی در کشورهای آمریکای شمالی کاملاً معقول به نظر برسد اما نکته اینجاست که هیج خرسی بومی آفریقا نبوده و بیش از یک میلیون سال است که هیچ خرسی پایش را در صحراهای آفریقا نگذاشته، پس این خرس ها باید از کجا وارد این کشور شوند؟ در واقع در این کشور هیچ خرسی یافت نمی شود اما این قانون برای آن ها تعیین شده است.

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۷-  محدودیت ها در نامگذاری
حق نامگذاری کودکان و حیوانات در بسیاری از کشورهای اروپایی محدود شده است. در بسیاری از کشورهای جهان افراد برای انتخاب نام فرزندان خود کاملاً آزاد خواهند بود تا جایی که توهین آمیز و یا از لحاظ سیاسی مشکل دار نباشد. با این وجود مردم محلی در مراکش تنها می توانند از فهرستی که از قبل مشخص شده است اسامی فرزندان خود را انتخاب نمایند. در واقع این قانون تمامی اسامی خارجی و غربی را ممنوع می کند. کشور گینه استوایی در این زمینه خاص تر عمل کرده و استفاده از نام «مونیکا» را ممنوع اعلام نموده است. با وجود این که در کشورهای غربی برای هر شیئی می توانید اسم بگذارید (مانند قایق و خودرو) اما در سودان اسم گذاشتن روی اشیاء جرم محسوب شده و خلاف قوانین شرعی دانسته می شود.

 

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۶- پوشیدن لباس مناسب
در آفریقا برای پوشیدن لباس نیز قوانین خاصی وجود دارد به نحوی که پوشیدن لباس های ممنوعه زندانی شدن شما را در پی خواهد داشت. پوشیدن لباس هایی که مربوط به یک طبقه ی خاص هستند در برخی از کشورهای آفریقایی ممنوع است برای مثال بسیاری از توریست های خارجی که لباس هایی شبیه لباس های نظامیان پوشیده بودند در این کشورها دستگیر شده اند. در کشوری مانند ماداگاسکار کلاه به سر داشتن برای زنان حامله قدغن بوده و چنین خلافی ممکن است به قیمت جان زن بینوا تمام شود. در سوازیلند اگر زنی شلوار بپوشد سربازان آن را پاره کرده و در انظار عمومی شخص خاطی را کتک خواهند زد.

 

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۵- عکس گرفتن
در بسیاری از کشورهای آفریقایی قوانینی در خصوص شیوه عکس گرفتن توریست ها وضع شده است. دولت به شما دیکته می کند که عکسی که می گیرید دقیقا باید چگونه باشد و از چه چیزهایی عکس گرفته نشود. اگر چه در بسیاری از کشورهای آفریقایی عکس گرفتن از مراکز نظامی و سیاسی و حتی ادارات دولتی ممنوع شده اما در کشور چاد برای هر گونه عکس گرفتنی باید از دولت مرکزی مجوز داشته باشید. نکته ی جالب این است که در برخی از کشورهای آفریقایی ساختمان ها و مراکز دولتی هیچ نشانه یا تابلویی ندارند و این امر همواره برای توریست ها مشکل ساز می شود. قانون نانوشته ی دیگر نیز این است که اگر بخواهید با افراد محلی عکس بگیرید باید حتما مبلغی به عنوان انعام به آن ها بپردازید.
 

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۴- سانسور شدید و همگانی
در بسیاری از کشورهای آفریقایی داشتن اطلاعات از دنیای بیرونی خطرناک خوانده شده و سانسور در مقیاس وسیع انجام می گیرد. از آن جایی که بسیاری از کشورهای آفریقایی تحت نظر حکومت هایی دیکتاتور مآبانه اداره می شوند سانسور رسانه ها امری طبیعی است اما در برخی از کشورها برای خرید و داشتن تلویزیون باید مجوز رسمی از دولت دریافت کرد. در کشوری مانند اتیوپی استفاده از رسانه های اجتماعی مانند اسکایپ تا ۱۵ سال زندان برای متخلف در پی خواهد داشت در گینه ی استوایی شرایط بسیار وخیم تر است و ساکنان محلی از خواندن و یادگیری برحذر داشته می شوند. در این کشور هیچ کتابفروشی یا روزنامه فروشی وجود ندارد و تنها روزنامه ای که در این کشور چاپ می شود به شدت تحت سانسور قرار دارد.

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۳- سوزاندن جادوگران
به دلایل فرهنگی و عقب ماندگی هایی که در قاره آفریقا وجود دارد هنوز بسیاری به جادوگری و خطرات آن ایمان دارند. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای آفریقایی قوانین ضد جادوگری به تصویب رسیده و کسانی که به جادوگری متهم شده و کارهایی شبیه آن را انجام دهند با مجازات سختی روبرو خواهند شد.. در نیجریه برای کسانی که به جادوگری متهم شوند دو سال زندان در نظر گرفته شده است. اما در بسیاری از روستاهای آفریقا شکار جادوگران امری طبیعی و روتین است.

در واقع هیچ جادوگر واقعی وجود ندارد و تنها زنان پیری که تنها زندگی می کنند تحت عنوان جادوگر به سختی شکنجه شده و یا حتی سنگسار و یا سوزانده می شوند. زنان بیوه بیشتر از دیگران در معرض این تهمت ها قرار داشته و در صورتی که بفهمند اهالی روستا به آن ها مشکوک شده اند فرار خواهند کرد.

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۲- قوانین مربوط به مواد مخدر
در کشورهای آفریقایی حمل، نگهداری، مصرف و خرید و فروش مواد مخدر در کمترین اندازه ها نیز غیرقانونی بوده و با مجازات سنگینی همراه است اما در این میان قوانین مراکش بسیار سخت گیرانه تر دیده می شود. در این کشور نه تنها کسی که مواد مخدر همراه دارد دستگیر می شود بلکه کسی که همراه وی بوده و حتی از موضوع نیز بی اطلاع باشد به همان اندازه مجرم شناخته می شود و ممکن است به ۱۰ سال زندان نیز محکوم گردد.

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا


۱- قوانین کاملاً عجیب دیگر در مسائل ساده
اگر چه قوانینی که در بالا به آن ها اشاره شد قوانین جدی هستند اما در برخی موارد قوانین احمقانه ای نیز وجود دارد که مربوط به چیزهای بی اهمیت و خنده دار هستند. برای مثال در مالاوی خارج کردن باد معده به دلیل آلوده کردن هوا جرم محسوب می شود. در سومالی آدامس جویدن در انظار عمومی ممنوع است و در مراکش نیز کشتن موش با هدفی جز خوردن آن جرم محسوب می شود.


همچنین در این کشور به همراه داشتن بیش از ۱۰۰ دلار هنگام ورود و خروج از این کشور ممنوع است. از طرف دیگر در کنیا مسافرت کردن بدون همراه داشتن پول جرم محسوب می شود. در غنا هر بازیگر می تواند تنها در تعداد خاص و محدودی فیلم حضور داشته باشد. در مصر رأی ندادن جرم محسوب می شود. در موزامبیک رنگ کردن خانه بدون اجازه رسمی دولت امکانپذیر نیست. در بروندی پیاده روی همگانی ممنوع بوده و این کار نوعی آشوب و فتنه انگیزی تلقی شده و متخلفان زندانی خواهند شد. واردات میوه و آب معدنی در نیجریه ممنوع است

اخبار,اخبار گوناگون,۱۰ قانون باورنکردنی و عجیب در آفریقا

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------