رؤیای سرزمین شناور روی دریا به واقعیت تبدیل می شود



اخبار,اخبارگوناگون,سرزمین شناور

پس از سال‌ها انتظار، اکنون رؤیای سرزمین شناور روی دریا در حال وقوع است. قرارداد احداث چنین شهری در آب‌های تاهیتی به امضا رسید.

شهر شناور روی دریا، رؤیای دیرینه معماران آینده‌نگر و نویسندگان داستان‌های علمی-تخیلی بوده است. اکنون رؤیای اولین جامعه کاملا شناور جهان در آب‌های فیروزه‌ای تالاب تاهیتی، در حال تحقق است. یک شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپوری به نام مرزهای آبی (Blue Frontiers)، یادداشت تفاهمی با دولت پولینزی فرانسه امضا کرده است تا یک دهکده‌ی شناور ۶۰ میلیون دلاری را در سمت جنوبی جزیره اصلی تاهیتی بسازد. تاریخ آغاز این کار ابتدای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده است.

جو کوئیرک، رئیس مؤسسه‌ی سی‌استیلینگ، یک شرکت غیر انتفاعی (شرکتی که بدون اهداف تجاری و برای پشتیبانی از هدف خاصی مثلا در ارتباط با محیط زیست تشکیل شده‌) که حامی شرکت مرزهای آبی است، می‌گوید:

این دهکده نمونه‌ای آزمایشی است برای فراهم کردن تکنولوژی‌هایی که در آینده برای ساخت جوامع بسیار بزرگ شناور مورد نیاز خواهد بود.

هدف این مؤسسه این است که روزی بتواند شهرهای شناور وسیعی بسازد که خارج از قلمروهای کنونی در آب‌های کره زمین پیشرفت کنند. روستای شناور تاهیتی درست روی صخره مرجانی محافظت‌شده در جزیره، با عمق تقریبی ۱۰۰ فوت (حدود ۳۰ متر) مستقر خواهد شد.

فضای طراحی‌شده در این طرح‌ها به‌صورتی است که امکان زندگی و کار برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر روی ده صفحه‌ی شناوری که هر کدام دارای اندازه‌ای در حدود یک زمین بیس‌بال است، فراهم شود. هر کدام از این صفحات شناور توسط مسیرهایی به یک منطقه مشترک با مساحت ۷۵۰۰ فوت مربع (برابر ۶۹۶ متر مربع) متصل می‌شود. کوئیرک می‌گوید:

انتظار داریم دهکده‌ی شناور با تکیه بر گردشگری و ایجاد صنایع آبزی جدید مانند کشاورزی دریایی و انرژی موج پیشرفت کند.

 

اخبار,اخبارگوناگون,سرزمین شناور


 دهکده‌ی شناور تاهیتی نمونه‌ای آزمایشی است برای شناخت و طراحی فناوری‌هایی که برای ایجاد جوامع شناور بسیار بزرگ تر ضرورت دارد.

کوئیرک می‌گوید:
ما قصد داریم در این دهکده خانه‌های ییلاقی، آپارتمان، مراکز تحقیقاتی و یک رستوران زیر آب بنا کنیم. این به معنای جذابیت توریستی منطقه و نیز معرفی این مکان به‌عنوان نمونه‌ای از جوامع پایدار خواهد بود. طراحی این ساختارها به‌صورتی است که موجب افزایش تراکم اکوسیستم زیستی دریا شود و به شیوه‌ای باشد که موجودات آبزی به آن جذب شوند. وقتی شما به طبقات پایینی بروید، می‌توانید از ورای شیشه‌ها، زندگی دریایی را تماشا کنید. ما قصد داریم به‌صورت عملی به مردم نشان دهیم که چگونه جوامع شناور می‌توانند محیط زیست را ترمیم کنند.

شهر آرزوها در دریا
سرزمین شناوردر اقیانوس، سال‌ها رؤیای اندیشمندان و خیال‌پردازان بوده است. از جمله ایده‌های مشهور در این زمینه،تریتون سیتی است که در دهه ۱۹۶۰ توسط باکمینستر فولر (طراح آمریکایی) طراحی شد؛ شهری شناور در بندر توکیوی ژاپن با ظرفیت پنج هزار نفر که بتواند مناطق قابل سکونت در آب‌ برای این کشور کوچک فراهم سازد.

بسیاری از طرح‌های محدود در این زمینه اجرا شده است؛ اما توافقنامه بین شرکت مرزهای آبی و پلینزی فرانسه، آغاز پروژه‌ای منحصربه‌فرد با سرمایه اولیه ۶۰ میلیون دلار است. دهکده‌های شناور دریایی نسل‌ها است که آرزوی اندیشمندان و رؤیاپردازان هستند.

داشتن استقلال نسبی، بخشی از برنامه برای اولین دهکده‌ی شناور است. کوئیرک می‌گوید:

دلیل اینکه ما آن را دهکده‌ی دریایی می‌نامیم این است که تحت حمایت دولت پلینزی فرانسه، تا حدودی مستقل خواهد بود. آن‌ها به ما اجازه‌ی ساخت چنین سازه‌ای داده‌اند تا ببینند آیا ما می‌توانیم طرح منحصربه‌فردی اجرا کنیم که بشود در آینده بیشتر از آن استفاده برد یا خیر.

جزایر شناور
معمار این پروژه، بارت روفن که متخصص سازه‌های شناور است، می‌خواهد طرح چنین سازه‌ای را چنان در نظر بگیرد که با ساختار منطقه مطابقت داشته باشد و منظره آنجا را تخریب نکند.

از فاصله‌ی دور، دهکده‌ی شناور همچون جزیره‌ای طبیعی، با سقفی سبز از جنس گیاهان دیده می‌شود که گیاهان سبز آن، فاضلاب را نیز تصفیه می‌کنند. تا حد امکان ساختمان‌ها با مواد بازیافتی ساخته می‌شوند و مواد تجدید پذیر محلی مانند چوب نارگیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روفن می‌گوید:

فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت جوامع شناور بسیار مهم‌اند؛ به‌ویژه در جزایر و مناطق ساحلی که مورد تهدید پیشروی دریا هستند. با‌این‌حال همچنان جذابیتی برای زندگی در آب وجود دارد که ارزش بالای سرزمین های ساحلی را نشان می‌دهد. مرز بین آب و خشکی، درست جایی است که جذابیت‌های طبیعی همراه با هم هستند و ما می‌خواهیم حاشیه‌های بیشتری ایجاد کنیم.

 

 

زومیت

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------