درخت بلوطی از جنس عشق و زندگی



اخبار,اخبارگوناگون,درخت بلوطی از جنس عشق و زندگی

 درخت بلوط ۵۰۰ ساله‌ای در بیرون شهر یوتین آلمان قرار دارد که بیش‌از یک قرن است دخترها و پسرهایی را که به هم علاقه‌مند هستند به هم می‌رساند. بر اساس گزارش‌ها، این درخت تا به امروز واسطه بیش از ۱۰۰ازدواج شده و این آمار در نوع خودش جالب است.

عصر یک روز سرد در اعماق جنگل دوداور در خارج از شهر یوتین در کشور آلمان که در صد کیلومتری شمال شهر هامبورگ قرار دارد، مرد پستچی با اونیفرمی زرد از بین درخت‌ها می‌گذشت. وقتی به محوطه‌ای باز رسید، کیف نامه‌هایش را زیر و رو کرد و بعد، از نردبان چوبی بلندی به طول سه متر بالا رفت تا پاکت نامه‌ای بنفش را به درخت بلوط ۵۰۰ ساله تحویل بدهد.او قبل از اینکه از جنگل خارج شود و سراغ خانه بعدی برود، به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت:

«امروز فقط یک نامه داشت.» این نامه از شخصی به نام دنیس در بایرن فرستاده شده بود. این خانم ۵۵ ساله از اینکه به خودش بخندد واهمه‌ای نداشت و عاشق طبیعت بود. او می‌دانست چه می‌خواهد و برایش مهم نبود که تنها بماند. اما دوست داشت مردی پیدا بشود که بتواند در کنار او زندگی کند. او امیدوار بود که چنین مردی دنبالش باشد و سراغ این درخت بلوط بیاید.

این درخت بلوط کهنسال که با نام «پل» ازدواج بین مردم مشهور است تاکنون بیش از صد زوج را به هم رسانده و جشن ازدواج‌شان را بر پا کرده است. امروز، مردم زیادی از نقاط مختلف دنیا به آدرس این درخت نامه می‌نویسند تا همسرمورد نظر خود را پیدا کنند. آنها امیدوارند با پرداخت هزینه‌ای به اندازه یک تمبر نیمه گمشده زندگی‌شان را پیدا کنند. کاری که بسیار هیجان انگیز است.

ماریا از براندربورگ دختری است که دوست دارد شریک زندگی‌اش آواز خواندن بلد باشد؛ هاینریش از ساکسونی مردی است که دوست دارد شریک زندگی‌اش اهل سفر باشد و لیو از چین دوست دارد بداند آیا فردی در آلمان علاقه دارد با یک چینی آشنا بشود.

کارل هینز ۷۲ ساله که نامه‌های پست شده را به درخت بلوط تحویل می‌دهد، می‌گوید: «من بیش از ۲۰ سال نامه‌های پست شده را به این درخت بلوط دوست داشتنی می‌رساندم. از سال ۱۹۸۴ تا سال ۲۰۰۴. اما امروزه با آمدن اینترنت آدم‌ها از نقاط مختلف جهان بدون دیدن با هم آشنا می‌شوند. اما اینکه درختی شما را به هم برساند، خیلی جذاب و عاشقانه است. انگار دست سرنوشت دو نفر را به هم می‌رساند.»

کارل هینز حالا بازنشسته شده، اما هنوز هم دفتری پُر از بریده‌های روزنامه‌ها درباره این درخت و عکس‌ها و خبرهای مرتبط با آن را دارد که عاشقانه دوست‌شان دارد. او در کافه‌ای در یوتین، آنها را با خوشحالی به خبرنگار نشان می‌دهد. «در طول ۲۰ سال رساندن نامه به این درخت، من نامه‌های مختلفی را از ۶ قاره جهان تحویل او دادم. نامه‌هایی که اصلاً نمی‌دانستم به چه زبانی نوشته شده‌اند. حالا همه این درخت را می‌شناسند. اما ۱۲۸ سال پیش، این درخت بلوط راز مشترک دو عاشق بود.»

در سال ۱۸۹۰، دختری به نام مینا عاشق شکلات ساز جوانی به نام ویلهلم می‌شود. اما وقتی پدر مینا خبردار می‌شود به دخترش اجازه نمی‌دهد با ویلهلم ملاقات کند. برای همین، آنها مخفیانه به هم نامه می‌نویسند و نامه‌ها را در سوراخی در تنه این درخت قرار می‌دهند تا آن یکی بخواند و جواب را نوشته و همان جا بگذارد. یک سال بعد، پدر مینا قبول می‌کند تا ویلهلم را به‌عنوان داماد بپذیرد. این زوج عاشق، زیر شاخه‌های همان درخت پیوند زناشویی می‌بندند و جشن ازدواج می‌گیرند.

داستان عشق این زوج مثل قصه‌های پریان بین مردم آلمان می‌چرخد و خیلی زود جوان‌های زیادی از سراسر کشور برای یافتن عشق یا نوشتن نامه برای معشوق‌شان سراغ این درخت می‌آیند. در سال ۱۹۲۷، تعداد این نامه‌ها آن قدر زیاد می‌شود که شرکت پست محلی تصمیم می‌گیرد تا به درخت بلوط عاشق یک کدپستی اختصاصی بدهد. علاوه بر این، پله‌ای بلند نیز در محل می‌گذارد تا مردم راحت بتوانند نامه هایشان را بگذارند یا بردارند. «فقط یک قانون وجود داشت: اگر نامه‌ای را خواندی و به هر دلیلی آن را نپسندیدی، نامه را سر جایش بگذار. شاید یکی آن را از ته دل بپسندد و زندگی‌اش تغییر کند.»

امروزه، این درخت سالانه بالغ بر ۱۰۰۰ نامه دریافت می‌کند. البته بیشتر آنها در تابستان ارسال می‌شوند. گویا در این فصل آدم‌ها دوست دارند عاشق شوند.

افسانه‌ای در رابطه با این درخت وجود دارد که می‌گوید: اگر زنی در شبی که ماه کامل است، سه بار دور این درخت بلوط بچرخد و بدون حرف زدن یا خندیدن به معشوق خود فکر کند، در کمتر از یکسال ازدواج می‌کند.

درخت بلوط عاشق، تنها درختی در جهان است که کدپستی اختصاصی دارد. پستچی ۶ روز در هفته نامه‌های او را برایش می‌آورد. نامه‌هایی که زیر آفتاب یا باران یا برف به دست او می‌رسند تا مراقب‌شان باشد. نامه‌هایی که قرار است آدم‌ها را به هم برساند.

کارل هینز در ادامه می‌گوید: «این کار مورد علاقه‌ام بود. تمام روز منتظر رسیدن به درخت بلوط بودم.» او عکسی را نشان خبرنگار می‌دهد که روی نردبان ایستاده و نامه‌ای را در سوراخ می‌اندازد. «در طول ۲۰ سال، فقط ۱۰ روز بود که درخت بلوط هیچ نامه‌ای نداشت. معمولاً روزی بالغ بر ۵۰ نامه را تحویل می‌دادم. البته همه آنها برای یافتن عشق نبود. بعضی‌ها از روی کنجکاوی می‌نوشتند و بعضی دنبال یافتن هم صحبت بودند. بعضی هم می‌خواستند با خود درخت بلوط حرف بزنند.»

او با یادآوری خاطره‌ای می‌گوید: «قبل از فرو ریختن دیوار برلین، انسان‌هایی از آلمان شرقی به این درخت نامه می‌نوشتند و می‌خواستند بدانند موسیقی جدید یا اتومبیل جدید به بازار آمده است یا نه. آنها دوست داشتند از زندگی در آلمان غربی بدانند. دوست داشتم جوابشان را بدهم، اما رئیسم می‌گفت بهتر است برای خودم دردسر درست نکنم. خیلی از آن نامه‌ها بی‌جواب باقی ماندند.»

کارل هینز می‌گوید خودش شاهد ازدواج ۱۰ زوج بوده که از طریق درخت بلوط با هم آشنا شده بودند.

در سال ۱۹۵۸، سرباز جوان آلمانی به نام پیتر پامپ سراغ این درخت بلوط می‌آید و همین طور یکی از نامه‌ها را بر می‌دارد. نامه‌ای که فقط یک نام و آدرس داشت. او تصمیم می‌گیرد با خانم مارتا صحبت کند. برای همین، نامه‌ای به آن آدرس می‌نویسد. البته مارتا آن نامه را ننوشته بود، بلکه دوستانش نوشته بودند، چون فکر می‌کردند مارتا خیلی خجالتی و ترسو است. پیتر و مارتا یکسال تمام از طریق نامه با هم صحبت می‌کنند تا اینکه پیتر به ملاقات او می‌رود. آنها در سال ۱۹۶۱ ازدواج می‌کنند و امسال پنجاه و هفتمین سالگرد ازدواج‌شان را جشن می‌گیرند.

کارل هینز داستان کریستین را هم تعریف می‌کند. «در سال ۱۹۸۸، نامه‌ای از دختری ۱۹ ساله به نام کلودیا از شرق آلمان به درخت بلوط می‌رسد. او دنبال یک هم صحبت بود. کشاورزی از غرب آلمان به نام فریدریش کریستین جواب او را می‌دهد. یک نامه به چهل نامه تبدیل می‌شود و در این مسیر، آنها عاشق هم می‌شوند. به خاطر دیوار برلین آنها نمی‌توانند همدیگر را ببینند. آنها دو سال به هم نامه می‌نویسند تا دیوار فرو می‌ریزد و این دو به همدیگر می‌رسند. این زوج در مه۱۹۹۰ با هم ازدواج می‌کنند. می‌بینید چقدر این داستان عاشقانه است.»

در سال ۱۹۸۹، خبرنگاری از تلویزیون آلمان که مشغول ساخت برنامه‌ای درباره این درخت بود از کارل هینز می‌پرسد که آیا خودش زیر شاخه‌های این درخت عاشق شده است یا نه که کارل هینز جواب منفی می‌دهد. چند روز بعد، او نامه‌ای از زنی دریافت می‌کند که در آن نوشته بود: «این نامه را مخصوص پستچی درخت بلوط نوشته ام. دوست دارم با تو ملاقات کنم.» او جواب نامه را می‌دهد و این طوری دختر رویاهایش را پیدا می‌کند. آنها در سال ۱۹۹۴ و زیر شاخه‌های درخت بلوط پیوند زناشویی می‌بندند.

حالا هزاران نفر در نقاط مختلف جهان عاشق درخت بلوط در یوتین آلمان هستند. درختی که عاشق رساندن آدم‌ها به همدیگر و شاد کردن زندگی‌های آنهاست. درختی که عاشق زندگی است.

این درخت بلوط کهنسال که با نام «پل» ازدواج بین مردم مشهور است تاکنون بیش از صد زوج را به هم رسانده و جشن ازدواج‌شان را بر پا کرده است. امروز، مردم زیادی از نقاط مختلف دنیا به آدرس این درخت نامه می‌نویسند تا همسرمورد نظر خود را پیدا کنند

درخت بلوط عاشق، تنها درختی در جهان است که کدپستی اختصاصی دارد. پستچی ۶ روز در هفته نامه‌های او را برایش می‌آورد؛ نامه‌هایی که زیر آفتاب یا باران یا برف به دست او می‌رسند تا مراقب‌شان باشد. نامه‌هایی که قرار است آدم‌ها را به هم برساند

 

 روزنامه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------