نگاهی به رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا (+تصاویر)



دنیای طبیعت سرشار از شگفتی است و رنگ آمیزی های گوشه گوشه ی آن هر انسانی را به تحسین وا می دارد. به همین دلیل طبیعت همواره منبع الهام بسیاری از هنرمندان بوده است. اما پدیده های طبیعی منحصر به فردی در سرتاسر دنیا وجود دارد که رنگ آمیزی متفاوتی از نمونه های مشابه خود در طبیعت دارند.

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


به گزارش تابناک باتو، دنیای طبیعت سرشار از شگفتی است و رنگ آمیزی های گوشه گوشه ی آن هر انسانی را به تحسین وا می دارد. به همین دلیل طبیعت همواره منبع الهام بسیاری از هنرمندان بوده است. اما پدیده های طبیعی منحصر به فردی در سرتاسر دنیا وجود دارد که رنگ آمیزی متفاوتی از نمونه های مشابه خود در طبیعت دارند و بسیاری از آن ها هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. در ادامه به ۱۵ مورد از این پدیده های طبیعی رنگارنگ و شگفت انگیز می پردازیم.

۱- آب های شب رنگی- استرالیا، جزیره ی تازمانیا

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


اگر تا به حال کرم های شب تاب را دیده باشید، متوجه خاصیت زیست تابی آن ها شده اید. زیست تاب نوری است که از موجودات زنده ساطع می شود. بیشتر موجودات زیست تابی آبزی هستند و زمانی که در زیر آب نور خود را می تابانند، درخششی جادویی به دریا می دهند. موارد زیادی از این پدیده ی زیبای طبیعی در سراسر دنیا وجود دارد، اما رودخانه ی درونت در جزیره ی تازمانیا در فصل بهار شگفتی های بیشتری را به نمایش می گذارد، به طوری که درخشش امواج شب رنگی رودخانه درست در زیر شفق قطبی جنوبی منظره ی حیرت انگیزی را به وجود می آورد. شفق قطبی جنوبی (نورهای جنوبی) پدیده ای طبیعی است که باعث ایجاد آسمانی چند رنگ می شود.

۲- بیشه ی اکالیپتوس های رنگین کمانی- هاوایی، جزیره ی ماوی

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


جنگل زیبای جزیره ی ماوی مملوء از درختان اکالپیتوس رنگارنگی است که منظره ای خیالی به وجود آورده اند. رنگ این درختان در حقیقت در نتیجه ی ریزش پوسته ی آن ها و پدیدار شدن پوسته ی جدید زیرین است. این پوسته های جدید رنگ های مختلفی، از سبز و آبی و بنفش گرفته تا نارجی و زرد و خرمایی دارند.

۳- کوهستان رنگین کمانی- پرو، رشته کوه های آند

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


کوهستان وینیکونکا یا هفت رنگ که در میان رشته کوه های آند کشور پرو واقع شده، ۵ سال قبل کشف شد و با وجود آنکه مسیر دسترسی به آن بسیار دشوار است، حالا تبدیل به جاذبه ی گردشگری پرطرفداری شده است. در واقع اگر موفق شوید مسیر پیاده روی دشوار و ارتفاعات بسیار بلند و صعب العبور این منطقه را پشت سر بگذرانید، به منظره ی حیرت انگیزی می رسید و آنچه خواهید دید باریکه هایی رنگین کمانی است که گویی آن ها را روی دامنه ی کوهستان ترسیم کرده اند. این باریکه های رنگی طی میلیون ها سال در اثر رسوبات معدنی شکل گرفته اند.

۴- غار یخی مندنهال- آلاسکا، شهر جونو

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


اگر می خواهید مناظر سوررئال غار یخی درون یخچال طبیعی مندنهال در آلاسکا را ببینید باید پیش از آن خود را ورزیده کنید. گردش در فضای رویاگونه ی این غار زیرزمینی شجاعت زیادی را می طلبد. ابتدا باید با یک کایاک (قایق پارویی اسکیموها) بخشی از مسیر را طی کنید و سپس از مسیر لغزنده ی ان بالا بروید. البته دشواری های مسیر ارزش تماشای مناظر حیرت انگیز آن را دارد، به ویژه به دلیل آنکه در آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین اثری از این مناظر بی بدیل باقی نخواهد ماند.

۵- چشمه ی درخشان پارک ملی یلوستون- امریکا، ایالت وایومینگ

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


پارک ملی یلوستون شگفتی های طبیعی زیادی را در خود جای داده اما شاید حیرت انگیزترین آن ها چشمه ی آب گرم مشهور آن باشد. این چشمه که وسعتی به اندازه ی یک زمین فوتبال دارد، بزرگ ترین چشمه ی آب گرم در سرتاسر امریکا است. چشمه ی یلوستون با حلقه هایی به رنگ زرد، سبز و نارنجی احاطه شده و محل زندگی باکتری هایی است که شیفته ی گرما هستند. در مرکز چشمه، رنگ آبی درخشان آب آن خودنمایی می کند. این آب از درون شکافی در زمین به بیرون می جوشد و دمای آن به بیش از ۷۶ درجه ی سانتیگراد می رسد.

۶- دریاچه ی هیلیر- استرالیا

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


بر روی جزیره ای در نزدیکی سواحل مرکز استرالیا و درست در کنار اقیانوس آرام، دریاچه ی کوچکی وجود دارد که شبیه به مخزنی از یک نوشیدنی صورتی رنگ است. تئوری های زیادی در مورد رنگ عجیب این دریاچه مطرح شده است. طبق یکی از این تئوری ها، غلظت بالای نمک در آب این دریاچه باعث جذب گونه های خاصی از جلبک می شود که از خود رنگ صورتی منتشر می کنند. در تئوری دیگری نیز علت این مسأله واکنش شیمیایی میان نمک و سدیم کربنات مطرح شده است.

۷- زمین های هفت رنگ- مائوریتیوس، دهکده ی کامارل

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


فعالیت های آتشفشانی در جزیره ی مائوریتیوس (کشوری در نزدیکی سواحل شرقی قاره ی افریقا) ظاهری غیر معمول به شن های سواحل این جزیره داده است. این پدیده ی زمین شناختی تبدیل به جاذبه ی گردشگری پرطرفداری شده است. شگفتی این پدیده تنها به جذابیت زیبایی شناختی آن محدود نمی شود، بلکه از قرار معلوم این شن ها در برابر فرسایش مصون هستند.

۸- لندفرم ژانگیه دانشیا- چین، استان گانسو

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا

 
پیش از کشف کوهستان رنگین کمانی کشور پرو، لندفرم ژانگیه دانشیا در چین مشهورترین رشته کوه رنگارنگ در دنیا بود. لندفرم به نوع و شکل زمین اطلاق می شود که به ویژه در اثر فرسایش، نشست زمین، زلزله و دیگر فرآیندهای طبیعی رخ می دهد. این لندفرم در پارکی زمین شناختی به همین اسم واقع شده و از ماسه سنگ ها و لای سنگ های دوران سوم زمین شناسی و رسوبات رنگی معدنی تشکیل شده است. لندفرم ژانگیه دانشیا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

۹- رودخانه ی پنج رنگ- کلمبیا، شهر ویستا هرموسا

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


آبی که در این رودخانه جریان می یابد پنج رنگ دارد اما این پدیده تنها در زمان های خاصی از سال رخ می دهد. در طول فصول گرم و مرطوب سال، تلاقی وقایع طبیعی منجر به جریان یافتن این آب چند رنگ در رودخانه ی ویستا هرموسا می شود. رنگ قرمز روشن آب این رودخانه مربوط به یک گونه ی گیاهی در کف آن بوده (این رنگ بیشتر در مواقعی از سال دیده می دهد که آب رودخانه به کم عمق ترین اندازه ی خود می رسد) و رنگ زرد، سبز و مشکی آب رودخانه ناشی از ساخت های شنی و سنگی رودخانه است که با رنگ آبی همیشگی رودخانه آمیخته می شوند.

۱۰- نورهای شمالی (شفق قطبی شمالی)- شمال نروژ

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


این نور رویایی که با نام نورهای شمالی شناخته می شود، در نقاط زیادی از دنیا مثل آلاسکا، ایسلند، کانادا و گرینلند قابل مشاهده است. اما بهترین مکان برای تماشای این پدیده ی طبیعی شمال کشور نروژ، به ویژه در نزدیکی شهر ترمزو است. در میانه ی ماه های سپتامبر و مارس، زمانی که هوا تاریک است نورهای درخشانی به رنگ سبز، صورتی و بنفش در آسمان پدیدار می شود. این پدیده در اثر واکنش بارهای الکتریکی ذرات گازدار موجود در جو زمین رخ می دهد.

۱۱- صحرای رنگارنگ پارک ملی پتریفاید- امریکا، ایالت آریزونا

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


زمین منحصر به فرد این صحرا ترکیبی است از رسوبات سنگ ماسه ها، خاک رس، خاکترهای آتشفشانی و دیگر مواد زمین شناختی که مجموعه ای از رنگ ها شامل بنفش کمرنگ، قرمز، نارنجی و صورتی را به نمایش می گذارد.

۱۲- ساحل صورتی- ایتالیا، جزیره ی ساردینیا

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


رنگ صورتی شن های ساحل این جزیره ی تماشایی کشور ایتالیا در اثر خرد شدن فسیل ها، کریستال ها و مرجان های دریای مدیترانه به وجود آمده است. شن های صورتی بسیار کمیاب هستند به همین دلیل بخش زیادی از شن های این ساحل در طول سال ها سرقت شده و دولت ایتالیا ورود گردشگران به این ساحل را ممنوع کرده است.

۱۳- آتشفشان کاوا ایجن- اندونزی، جاوه ی شرقی

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


این آتشفشان فعال به یک جاذبه ی گردشگری تبدیل شده، چون مواد مذابی که از آن فوران می کند به دلیل وجود سولفور، به رنگ آبی درخشان هستند و گردشگران می توانند شب ها به تماشای این شعله های آبی رنگ حیرت انگیز بروند. اگر هوا به اندازه ی کافی سرد نباشد، یکی از اسیدی ترین دریاچه های دنیا در کنار آتفششان پدیدار می شود که با عنوان دریاچه ی آبی اسیدی شناخته می شود.

۱۴- آبفشان فلای- امریکا، ایالت نوادا

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


رنگ های زیبای این آبفشان ناشی از وجود جلبک هایی چند رنگ است. این آبفشان که در اصل یک چشمه ی آب گرم است، سازه ای طبیعی است که آب را تا ارتفاع ۱/۵۰ متر به هوا پرتاب می کند. آبفشان فلای در مزرعه ی دامداری نوادا واقع شده است.

۱۵- دالول- اتیوپی

اخبار,اخبارگوناگون,رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا


این پدیده ی طبیعی در گرم ترین نقطه ی زمین واقع شده است. بخشی از دره ی گریت ریفت پوشیده از نمک های سوزان، سنگ های آتشفشانی و اسید سولفوریک بوده و متوسط دمای سالانه ی آن نزدیک به ۳۴ درجه ی سلیسیوس است. رنگ زرد و سبز نئونی این منظره ی شگفت انگیز ناشی از رسوبات نمک، بقایای مواد مذاب آتشفشانی، چشمه های آب گرم، رسوبات معدنی و دیگر موارد است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------