خشم قبطی‌های مصر از پوستر محمد صلاح



پدر «هانی باخوم» سخنگوی کلیسای قبطی کاتولیک می گوید: کلیسا به طور واضح و مشخص به کار گرفتن دین و سمبل هایش را در هر زمینه ای، خواه سیاسی، ورزشی و یا... را نمی پذیرد.

اخبار,اخبارگوناگون, خشم قبطی‌های مصر از پوستر محمد صلاح


خشم قبطی های مصر از پوستر محمد صلاحاختصاصی «تابناک با تو»؛ روزنامه ی «الدستور» مصر به جنجال شکل گرفته پیرامون یک نقاشی از ستارگان تیم ملی فوتبال مصر «محمد الننی»، «محمد صلاح» و سرمربی تیم ملی فوتبال این کشور «هکتور کوپر» که در هیئت شخصیت های مقدس مسیحی کشیده شده اند پرداخت.

این روزنامه در مقاله ای با نام «پیامدهای تمثال بازیکنان تیم ملی» از خشم قبطی ها پس از انتشار این نقاشی خبر داد. این تابلوی سه گانه را هنرمند مصری «احمد الصیروتی» کشیده و واکنش های متناقضی را در پی داشته است؛ برخی آن را بی احترامی و توهین به دین مسیحیت دانسته و ـ بنا به گزارش این منبع ـ اغلب بر حسن نیت هنرمند مصری اتفاق نظر داشته اند و ادعا می کنند در خلاقیت و کار هنری قید و بندی وجود ندارد.

بنا به گزارش الدستور، پدر «هانی باخوم» سخنگوی کلیسای قبطی کاتولیک می گوید: کلیسا به طور واضح و مشخص به کار گرفتن دین و سمبل هایش را در هر زمینه ای، خواه سیاسی، ورزشی و یا... را نمی پذیرد. او در ادامه می افزاید، این اثر از هر گونه ارزش و مفهومی خالی است.

 

اخبار,اخبارگوناگون, خشم قبطی‌های مصر از پوستر محمد صلاح


عکس آرشیوی از قبطیان مصر

باخوم تأکید کرد: شایسته نیست هنر مقدسی را برای اهداف دیگری هرچند مهم باشند به کار ببریم. در عین حال او اشاره کرد که چنین موضعی از جانب او به معنای حقیر شمردن ورزش نیست، اما این موضع برای محافظت و نگهداری از هویت و ارزش هر چیزی است. او بر این باور است که نقاش مذکور از همه ی مرزها عبور کرده و به دین مسیحی به خاطر حضور تیم ملی فوتبال مصر در جام جهانی بی احترامی کرده است.

راهب بزرگ «عبدالمسیح بسیط» استاد الهیات دفاعی کلیسای قبطی ارتودوکس با انتقاد از این نقاشی می گوید: تشبیه بشر به حضرت مسیح امری غیرقابل قبول و ناشایست است.

این راهب بزرگ می گوید، این طرح هنری به معنای بی احترامی به دین مسیحیت است و می افزاید: نه کوپر و نه محمد صلاح و نه الننی و نه هیچ مخلوق دیگری روی کره ی زمین لایق آن نیستند که به حضرت مسیح شباهت داده شوند.

 

اخبار,اخبارگوناگون, خشم قبطی‌های مصر از پوستر محمد صلاح


اما در مقابل کشیش «رفعت فکری» رئیس سنودس انجیلی گفت، در این ماجرا هر گونه نظریه بی احترامی به ادیان را به طور کلی و جزئی رد می کند، و اشاره کرد که آزادی بیان و دیدگاه در خلاقیت و هنر بنا به قانون متعلق به همه ی مصریان است.

او گفت: کشیدن عکس بازیکنان تیم ملی مصر و مربی آنان با هنر قبطیان به معنای بی احترامی به دین نیست، بلکه تلاش هنرمند از طریق هنر قبطیان است و اذعان کرد که برای یک اثر هنری نمی توان فقط یک دیدگاه را در نظر داشت بلکه هر کسی آن را به شیوه ی خود می بیند و نقد هنر باید به شکل شایسته باشد.

یک متفکر قبطی به نام کمال زاخر گفت: کشیدن تمثال از زمان شکل گیری اش در دین مسیحیت یک نوع ابزار برای آموزش بود و تنها برای گرامیداشت یک شخصیت دینی نیست، او می گوید نقاشی قبطی فی نفسه مقدس نیست، و نقاشی که صیروتی کشیده ـ و با هجمه ی زیادی روبه رو شده ـ قبطی الاصل نیست بلکه به کلیسای بیزانس تعلق دارد و دربرگیرنده ی سمبل های الهیات است که پژوهشگران خوب می دانند.

 

تابناک باتو

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------