چند حقیقت جالب درباره فیل‌ها



اخبار,اخبارگوناگون,فیل

فیل‌ها را می‌توان از جمله جالب توجه‌ترین حیوانات روی کره زمین دانست. بزرگترین جانور روی خشکی که هوش زیاد و کینه‌جویی دو خصیصه بارز او است. فیل به سختی اهلی می‌شود اما در صورت اهلی‌شدن تا آخر عمر اهلی باقی می‌ماند. در این مطلب قصد داریم تعداد دیگری از واقعیت‌های جالب مربوط به این حیوان عظیم‌الجثه را با شما مرور کنیم.   


  بزرگترین گیاهخوار جهان
فیل‌ها گیاهخوار هستند و تا ۱۶ ساعت در روز برای غذاخوردن وقت می‌گذارند. رژیم غذایی فیل‌ها در فصول مختلف سال و مناطق مختلف متغیر است. فیل‌ها از میوه، علف و شاخ ‌و برگ درختان تغذیه می‌کنند.


  تفاوت‌های آفریقایی و آسیایی
وجه تمایز فیل آفریقایی از نوع آسیایی آن گوش‌های بزرگترش است. البته فیل‌های آفریقایی معمولا بزرگتر از فیل‌های آسیایی هستند. در فیل آسیایی تنها نرها عاج دارند، اما فیل‌های آفریقایی نر و ماده هر دو عاج دارند.


  قابلیت فیل‌ها در آب و خشکی
فیل‌ها با آن جثه بزرگ‌شان به خوبی شنا می‌کنند، اما در عوض نمی‌توانند یورتمه بروند، پرش کنند، یا بتازند. در واقع آنها فقط می‌توانند خیلی سریع راه بروند!


  همه کاربردهای خرطوم
خرطوم فیل به اندازه‌ای حساس است که می‌تواند یک تیغه کوچک را در انبار کاه پیدا کند و در عین‌ حال به اندازه‌ای قوی است که می‌تواند درخت‌ها را بشکند. فیل‌ها با خرطوم خود می‌توانند ۱۵ لیتر آب را مکیده و سپس آن را یک‌جا به دهان خود بفرستند. فیل‌ها همچنین با پرکردن خرطوم خود از آب، از آن برای حمام‌کردن نیز استفاده می‌کنند.


  دندان نیش معروف فیل‌ها
عاج‌ فیل را شاید بتوان معادل دندان نیش در گوشتخواران به حساب آورد. این عضو به طور مداوم در حال رشد است به نحوی که عاج‌های فیل نر بالغ حدود ۱۸ سانتیمتر در سال رشد می‌کنند. فیل از عاج‌هایش برای کاوش آب و ریشه‌ها، پوست‌کندن  و حرکت‌دادن درختان و شاخه‌ها در هنگام پاکسازی مسیر استفاده می‌کند.


  ساختار خانوادگی فیل‌ها
زندگی اجتماعی فیل‌های نر و ماده بسیار متفاوت است. فیل ماده تمام زندگی خود را در گروه‌های خانوادگی از مادران، دختران، خواهران، و خاله‌ها می‌گذراند. از آن سو، فیل‌های نر بالغ اغلب زندگی انفرادی دارند.


  پر مغزترین موجود خشکی
مغز فیل با جرمی معادل ۵ کیلوگرم، بزرگ‌ترین مغز روی خشکی است. طیف گسترده‌ای از رفتارهای مرتبط با هوش فیل‌ها، از جمله غم و اندوه، واکنش به موسیقی و هنر، نوعدوستی، بازی، استفاده از ابزار، شفقت، خودآگاهی و... مربوط به همین مغز بزرگ است.


  مدت زمان باروری فیل‌ها
دوران بارداری فیل ۲۲ ماه است که طولانی‌ترین دوره بارداری در میان حیوانات خشکی است. در هنگام تولد، وزن بچه فیل برابر ۱۲۰ کیلوگرم است. فیل‌ها به طور معمول بین ۵۰ تا ۷۰ سال زندگی می‌کنند. فیل دشمن طبیعی ندارد، هرچند ممکن است بچه فیل‌ها یا ضعیف‌ترین عضو خانواده توسط شیرها شکار شوند.


 بزرگترین فیل جهان
فیل‌ها بزرگترین حیوانات خشکی هستند و بزرگترین فیلی که تاکنون ثبت شده، سال ١٩٥٦ در آنگولا به ضرب گلوله کشته شد. این فیل نر با وزنی حدود ١١ هزار کیلوگرم و ارتفاع شانه ٩٦/٣ متر، یک متر بلندتر از متوسط اندازه فیل آفریقایی بود.


  گونه‌های مختلف فیل‌ها
امروزه تنها سه گونه از فیل‌ها وجود دارند که عبارتند از فیل بوش آفریقایی، فیل جنگلی آفریقایی و فیل آسیایی (یا همان فیل هندی). سایر گونه‌ها متاسفانه منقرض شده‌‌اند.

 

 

روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------