گران‌ترین ساختمان‌های حال حاضر دنیا+تصاویر



اخبارگوناگون - گران‌ترین ساختمان‌های حال حاضر دنیا+تصاویر

وب سایت Emporis اخیراً لیستی از گران‌ترین ساختمان‌های جهان را منتشر کرده است و جای تعجبی ندارد که برخی از نام‌های آشنا در رتبه‌های اول این لیست هستند.

ساخت و ساز فعالیت پرهزینه و پر دردسری است و در این میان ساختمان‌های بلند و لوکس هزینه های بسیار بیشتری را بر روی دست سازندگان قرار می‌دهند.

اخیر گزارشی از هزینه ای ساخت مرکز تجارت جهانی جدید در شهر نیویورک آمریکا منتشر شده که نشان دهنده هزینه 4 میلیارد دلاری برای ساخت این بنای جدید به جای برج‌های دوقولوی سابق است.

در ادامه به معرفی برخی از این ساختمان ها خواهیم پرداخت.

مرکز تفریحی اقامتی Sheraton Hozhou

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین ساختمان‌های جهان

با یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شوید که هر یک از طبقات این ساختمان که به شکل یک دونات حلقه ای طراحی شده هزینه ای معادل 55 میلیون دلار داشته است. این ساختمان 1.5 میلیارد دلاری که توسط گروه MAD طراحی شده تقریباً هزینه ای معادل ساختمان 163 طبقه‌ای برج خلیفه داشته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل بالا بودن هزینه ای ساخت این بنا همین طراحی خاص و پیچیده نقشه آن بوده است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که این ساختمان بر روی یک دریاچه بنا شده است.

برج خلیفه

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین ساختمان‌های جهان

همانطور که اشاره شد هزینه ساخت و تکمیل برج خلیفه در امارات به عنوان بلندترین ساختمان جهان در حال حاضر معادل ساخت هتل Sheraton Hozhou در چین بوده است در حالیکه 136 طبقه بیشتر از Sheraton Hozhou ارتفاع دارد. با این تفاسیر هزینه 1.5 میلیارد دلاری برای برج خلیفه چندان هما بالا محسوب نمی‌شود. دو ساختمان بیمارستان در استرالیا وجود دارد که هزینه ساختشان از برج خلیفه بیشتر بوده است.

تایپه 101

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین ساختمان‌های جهان

با وجود اینکه مدت زمان زیادی از ساخت برج تایپه 101 در سال 2004 می‌گذرد اما هنوز هم جز ساختمان‌های باند و پر هزینه دنیا محسوب می‌شود. در واقع تا زمان تکمیل برج خلیفه در سال 2010، تایپه 101 بلندترین برج جهان محسوب می‌شد. هزینه ساخت و تکمیل این برج در سال 2004 معادل 1.78 میلیارد دلار بوده است. بخش اعظمی از هزینه بالای این ساختمان مربوط به مقاوم سازی آن در برابر طوفان و زلزله بوده است. در نزدیکی طبقه 90 این ساختمان یک ضربه گیر و موج گیر بزرگ تعبیه شده است تا بتواند فشارهای مختلف وارده بر ساختمان را خنثی کند. این ضربه گیر به عنوان بزرگ‌ترین ضربه گیر دنیا به تنهایی 4 میلیون دلار هزینه داشته است.

برج Shard

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین ساختمان‌های جهان

ساختمان 1.9 میلیارد دلاری شارد در لندن یکی از پروژه‌های ساختمانی بزرگ شهر لندن بوده است که توسط معمار معروف، رنزو پیانو ساخته شده است. طراحی کریستالی و زیبای این ساختمان بلند در پایتخت انگلیس، دلیل بالا بودن هزینه های آن نبوده است. بلکه از آنجایی که ابعاد ساختمان بزرگ است، سازه‌های تقویتی برای حفظ ثبات برج در مقابل باد و عوامل مختلف در نظر گرفته شده که هزینه‌های آن را افزایش داده است.

ساختمان Palazzo

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین ساختمان‌های جهان

ساختمان Venetians Palazzo که با هزینه 1.9 میلیارد دلاری ساخته شده است از نظر ارتفاع با ساختمان‌های بلند موجود در لیست فاصله زیادی دارد. اما در مقابل مساحت زیادی را به خود اختصاص داده است. این ساختمان چند منظوره با هزینه‌های بالای خود توانست بعد از ساخت و تکمیل جای پنتاگون را به عنوان بزرگ‌ترین ساختمان آمریکا (از نظر مساحت) بگیرد.

کاخ پارلمان

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین ساختمان‌های جهان

دیکتاتور بزرگ رومانیایی نیکولای چائوشسکو وظیفه طراحی و ساخت پارلمان کشور خود را به دست معماران کره شمالی سپرد تا از طراحی ساختمان‌های این کشور الهام گرفته باشد. کار ساخت و ساز ساختمان دولتی پارلمان کشور رومانی در حدود 13 سال به طول انجامید و در این مدت چیزی درحدود 3 میلیارد دلار برای آن هزینه شد. تمام این هزینه ها در حالی بود که اقتصاد روانی در سراشیبی سنگینی قرار گرفته بود و کشور از نظر سیاسی ثبات چندانی نداشت.

ساختمان تجارت جهانی جدید

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین ساختمان‌های جهان

مقام اول در بین گران‌ترین ساختمان‌های دنیا در حال حاضر به مرکز تجارت جهانی جدیدی که در نیویورک به جای برج‌های دوقلوی معروف ساخته شده است تعلق دارد. این برج جدید که One World Trade نامگذاری شده هزینه ای معادل 3.9 میلیارد برای تکمیل شدن داشته است. مشکلات متعدد ساخت وساز در این منطقه از نیویورک و معماری خاص استفاده شده در ساخت این بنا از دلایل بالا بودن هزینه ای ساخت آن است.
اخبارگوناگون - بازارخبر

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------