ناامن‌ترین ایرلاین جهان چطور به ایمن‌ترین آنها تبدیل شد؟



آئروفلوت زمانی تنها ایرلاین فعال در کل اتحاد جماهیر شوروی بود و در اواسط دهۀ شصت رقم چشمگیر 60 میلیون مسافر را در سال جابه‌جا می‌کرد. در زمان اوج مسافرت در زمان تعطیلات تابستانی سال 1970، این شرکت روزانه 400000 مسافر جابه‌جا می‌کرد.

اخبار,خبر های گوناگون,ایرلاین

یونیفرم خدمۀ پروازهای آئروفلوت به عنوان زیباترین یونیفرم انتخاب شده است


فرادید| آئروفلوت که در سال 1923 تاسیس شد یکی از امن‌ترین ایرلاین‌های جهان است. وبسایت AirlineRatings.com که با توجه به چندین معیار، میزان آسیب‌پذیری ایرلاین‌ها را نمره‌دهی می‌کند، به آئروفلوت 7 ستاره داده است که حداکثر امتیاز ممکن است. این ایرلاین روسی در 20 سال گذشته تنها دچار یک حادثۀ مرگبار شده است.
 
به گزارش فرادید به نقل از تلگراف، اما اوضاع همیشه به این منوال نبوده است. سابقۀ ایمنی آئروفلوت زمانی لرزه بر اندام مسافرانی که با این خط هوایی پرواز می‌کردند می‌انداخت.
 
تنها در سال 1973، پروازهای این شرکت دچار 27 حادثه‌ شدند که به قیمت جان 780 نفر تمام شد.

 

اخبار,خبر های گوناگون,ایرلاین


در سال 1974، 21 حادثۀ دیگر برای این شرکت روی دارد و در سال 1975 این رقم به 19 رسید. اما سال 1976، سال وحشت بود و پروازهای این شرکت 33 بار دچار حادثه‌های عمده شدند.
 
همانطور که در گراف زیر می‌بینید، در سالهای جنگ سرد عملاً سالی نبود که تعداد زیادی از مسافران این شرکت بر اثر حوادث هوایی جان خود را از دست ندهند.

 

اخبار,خبر های گوناگون,ایرلاین


پروازهای این شرکت در عرض 44 سال، 721 بار دچار حادثه شدند. البته آئروفلوت تنها ایرلاینی نبود که هواپیماهایش در دوران جنگ سرد و به خصوص دهه‌ها 60 و 70 میلادی که کلا سالهای مرگباری در صنعت پرواز بودند، دچار حادثه می‌شدند. اما حادثه‌هایی که برای این ایرلاین پیش می‌آمد، بسیار بیشتر از حوادث ایرلاینهای دیگر بود.
 
دفتر ثبت سقوط هواپیماها گزارش می‌کند که مجموعاً 8231 مسافر در حوادث ایرلاین آئروفلوت جان خود را از دست داده‌اند. ایرفرانس با 1783 کشته در رتبۀ بعدی است و پس از آن پَن اَم (1645 کشته)، آمِریکَن (1442 کشته)، یونایتد (1211 کشته) و تی دابلیو اِی (1077 کشته) قرار دارند.

 

اخبار,خبر های گوناگون,ایرلاین

پوستر تبلیغاتی آئروفلوت در دوران شوروی


اما علت اینکه این همه حادثه برای هواپیماهای آئروفلوت پیش می‌آمد چه بود؟ بزرگی این شرکت دلیل اصلی این موضوع بود. آئروفلوت زمانی تنها ایرلاین فعال در کل اتحاد جماهیر شوروی بود و در اواسط دهۀ شصت رقم چشمگیر 60 میلیون مسافر را در سال جابه‌جا می‌کرد.

 

در زمان اوج مسافرت در زمان تعطیلات تابستانی سال 1970، این شرکت روزانه 400000 مسافر جابه‌جا می‌کرد. برای مقایسه، توجه داشته باشید که برای مثال شرکت پَن اَم در کل سال 1970، 11 میلیون مسافر داشت. آئروفلوت در حالی در سال 1976 سالی 100 میلیون سال مسافر داشت که ایرلاین‌هایی نظیر ایزی‌جت و رایان‌اِیر در سال 2014 به ترتیب 62 و 84 میلیون مسافر را جابه‌جا کردند.

 

اخبار,خبر های گوناگون,ایرلاین


عامل دیگری که در پروازهای خطرناک این شرکت نقش داشت، سیاست استفاده از هواپیماهای تماماً روسی بود. برای اینکه میزان قابل اعتماد بودن هواپیماهای روسی پی ببرید، تنها کافی است بدانید که AirlineRatings.com، همچنان از هر ایرلاینی که فقط از هواپیماهای روسی استفاده می‌کند، به طور خودکار یک ستاره کم می‌کند.
 
در سال 2013، وبسایت AirlineRatings.com، فهرستی از 10 عدد از ناامن‌ترین مدلهای هواپیما را منتشر کرد. در صدر این فهرست هواپیمای LET410 که در سال 1970 توسط کشور چک معرفی شد قرار داشت. اما از 9 تای باقی مانده، 5 هواپیما ساخت روسیه بودند.

 

از جمله، یکی از نورچشمی‌های ناوگان هوایی آئروفلوت در دوران جنگ سرد، یعنی توپولف Tu-154. ویکیپدیا بیش از 50 حادثۀ عمده‌ای که برای این هواپیما پیش آمده را فهرست کرده است؛ 8 تا از این حادثه‌های برای هواپیماهای آئروفلوت پیش آمده و در 39 تا از این حوادث هم جان انسانها از دست رفته است.

 

اخبار,خبر های گوناگون,ایرلاین

آئروفلوت در سال 2009، توپولوف Tu-154 را بازنشست کرد


دهۀ 90 میلادی نقطۀ عطفی برای هواپیمایی آئروفلوت بود. فروپاشی اتحاد شوروی، باعث انقباض سریع آئروفلوت شد و این شرکت به چند ایرلاین محلی کوچک تقسیم شد (آئروفلوت در سال 2003 تنها 5.9 میلیون مسافر داشت، ولی حالا تعداد مسافرانش را به 26 میلیون نفر در سال سال رسانده است). در سال 1994، یعنی همان سالی که دولت روسیه 49 درصد سهامش را در آئروفلوت فروخت، 9 حادثۀ یا تصادف برای هواپیماهای این شرکت پیش آمد. این رقم در سال 1995 و 1996 با کاهشی چشمگیر به 2 عدد رسید. از آن زمان، به بعد، این ایرلاین فوق‌العاده امن بوده است و به جز حادثۀ پرواز 821 در سال 2008 که به علت خطای خلبان و احتمالاً مصرف الکل برای این شرکت پیش آمد، حادثۀ دیگر نداشته است.

 

اخبار,خبر های گوناگون,ایرلاین


جتهای ساخت غرب جایگزین هواپیماهای ساخت شوروی شده‌اند. توپولف Tu-154 در سال 2009 بازنشست شد، و ناوگان آئروفلوت در حال حاضر تقریباً به طور کلی در انحصار هواپیماهای ایرباس و بویینگ، از جمله مدل 777 بویینگ و A330 ایرباس است که هر دو از جمله ایمن‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان هستند.
 
در پایان، در زیر با ناامن ترین ایرلاینهایی که تنها یک، دو یا سه ستاره گرفته‌اند نیز آشنا می‌شوید:
 
*باتیک ایر، بلووینگ ایرلاینز، سیتی‌لینک، کال‌استار آویاشن، لایِن ایر، سرویجایا ایر، ترنس نوسا، تریگانا ایرسرویس، وینگز ایر، اکسپرس ایر
 
**ایرلاینز پی‌ان‌جی، آریانا افغان ایرلاینز، بلووینگ ایرلاینز، دالو ایرلاینز، کام ایر، نوک ایر
 
***آفریقیا، ایر باگان، ایرآسیا تایلند، ایرآسیا زست، آویا ترافیک کمپانی، بانکوک ایر، کام ایر کو، کامبوج آنگکور ایر، دروک ایر رویال بوتان، فست جت، فلیکس ایرویز، فلای 540، گارودا اندونزی، جت استار پاسیفیک، ال ای ام، لیبی ایرلاینز، نائورو ایرلاینز، اورینت تای ایرلاینز، پلینزین ایرلاینز، اسکت، سومون ایر، تاجیک ایر

اخبار گوناگون - فرادید

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------