خزانه جهانی بذر برای روزهای‌ بحرانی زمین / تصاویر زرادخانه غذایی دنیا در جزیره‌ای دورافتاده



خزانه جهانی بذر سوالبارد از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را نشنیده باشید. این خزانه در واقع سیلویی است که گونه های با ارزش گیاهی زمین را برای روز مبادا و در صورت بروز فجایع نابود کننده حفظ می کند.

این خزانه برای در امان ماندن از خطر بالا آمدن آب دریاها، در ارتفاع ۱۳۰ متری کوه در در مجمع الجزیره سوالبارد (Svalbard) نروژ در اقیانوس منجمد شمالی ساخته شده و مانند لایه منجمد عمق زمین، دانه‌هاي غذايي را دست کم تا ۲۰۰ سال حفظ می کند. این خزانه سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و تا به حال ۸۶۰ هزار نمونه از چهار هزار گونه گیاهی مختلف دنیا از جمله بیش از ۱۲۰ هزار نوع برنج و صد هزار نوع گندم به آن سپرده شده است.

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,خزانه جهانی

 

این انبار نوعي بیمه جهانی برای تضمین بقاء انواع گوناگونی از محصولات غذایی در برابر تهدیداتی مانند بیماری، آفت‌ها، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی و گرم شدن کره زمین محسوب می‌شود. خزانه جهانی بذر سوالبارد مجموعه منحصربه‌فردی از گونه‌های مواد غذایی را از قبیل بادمجان، کاهو، جو، سیب زمینی، ذرت، برنج، گندم، سورگوم و لوبیای چشم بلبلی محافظت می‌کند.

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,خزانه جهانی

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,خزانه جهانی

 


حتی اگر برق منابع محلی از کار بیفتد، شرایط دمای زیر صفر درجه (فارنهایت) طبیعی این انبار یخی، سرمای کافی برای بقاء بعضی از دانه‌های کشاورزی نظیر گندم تا۱۷۰۰ سال و سورگوم تا ۲۰۰۰۰ سال موثر است. حتی در بدترین شرایط گرم شدن کره زمین برای دویست سال، یخ بطور طبیعی در اطراف این خزانه وجود خواهد داشت. امكانات ایمنی نظیر درب‌های فلزی سنگین با قفل‌های جداگانه، سطوح گوناگونی از امنیت براي اين انبار فراهم کرده‌است. برای ورود به  انبار اصلي باید از پنج در رمز دار عبور کرد. یکی از مدیران این مرکز می گوید: «برای محافظت از ورود غیرمجاز زنگ خطر داریم ولی هیچوقت به صدا در نیامده است. تصور نمی کنم چینین جرمی اینجا روی دهد.» این دهلیز که در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله مقاوم است، گنجایش ذخیره کردن بیش از دو میلیارد بذر را دارد.

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,خزانه جهانی

 

کارشناسان سوری اخیرا با برداشت سپرده های گیاهی خود، توانستند خزانه بذرهایشان را که در جنگ آسیب دیده بود دوباره پر کنند. این اولین برداشت از خزانه جهانی بذر، با امید به بازگرداندن سپرده ها انجام شد.

 

اخبار گوناگون - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------