ساخت بزرگ‌ترین مرکز ذخیره زباله هسته‌ای دنیا + تصویر



اخبار,اخبار گوناگون,بزرگ‌ترین مرکز ذخیره زباله هسته‌ای دنیا

این سطل زباله زیرزمینی بسیار بزرگ قادر است از 6500 تن اورانیوم طی 100،000 سال آینده نگهداری کند.

برنامه ساخت نخستین تأسیسات دائمی ذخیره‌ی پسماندهای هسته‌ای کشور فنلاند تایید شد. این سطل زباله زیرزمینی بسیار بزرگ قادر است از 6500 تن اورانیوم طی 100،000 سال آینده نگهداری کند.

دولت راست‌گرای فنلاند نیز چراغ سبز خود را برای ساخت چنین تأسیساتی در عمق 450 متری از سطح زمین به گروه مدیریت پسماندِ شرکت «پوسیوا اُی» در «اُلکیلوتو» نشان داده است. سایت اُلکیلوتو در سال 2000 انتخاب شد و مجلس فنلاند در سال 2001 به‌طور رسمی موافقت خود را اعلام کرد و قرار شد در سال 2016 ساخت‌وساز در آن آغاز شود. طبق برآوردها کل هزینه ساخت و نگهداری این پروژه بالغ‌بر 3 بیلیون یورو (معادل 2.4 بیلیون پوند یا 3.6 بیلیون دلار) است و خود این پایگاه هم تا سال 2023 به بهره‌برداری خواهد رسید. البته ناگفته نماند ساکنین غرب فنلاند نیز موافقت خود را با این برنامه اعلام کرده‌اند.

به گفته شرکت «پوسیوا» در حال حاضر پروژه‌ای مشابه در کشور سوئد در حال اجراست اما بهره‌برداری از آن نیاز به زمان بیشتری دارد.

لازم به ذکر است در این پروژه که در نوع خود در جهان نخستین محسوب می‌شود، ابتدا زباله‌های هسته‌ای را به کمک خاک رس بنتونیت در ظرف‌های مسی مهروموم و سپس زیرزمین ذخیره می‌کنند. طبق تخمین مسئولین، 270،000 تُن زباله هسته‌ای بدون داشتن یک‌راه حل محافظتی دائمی در سرتاسر زمین پراکنده اند و سمومشان تا هزاران سال در محیط دوام می‌آورد. 

 

اخبار گوناگون - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------