30 سال با «سالین»



سالین با سابقه 31 ساله در بازطراحی و تقویت خودروهایی مثل موستانگ یا تولید افسانه ای به نام S-7 خود را به کارخانه ای خوشنام و پر ابهت تبدیل کرد. استیو سالین راننده سابق مسابقات اتومبیلرانی در 1983 کمپانی سالین را تاسیس کرد.

 سالین با سابقه 31 ساله  در بازطراحی و تقویت خودروهایی مثل موستانگ یا تولید افسانه ای به نام S-7 خود را به کارخانه ای خوشنام و پر ابهت تبدیل کرد. استیو سالین راننده سابق مسابقات اتومبیلرانی در 1983 کمپانی سالین را تاسیس کرد و با تمرکز روی خودروهای عضلانی آمریکایی در طی زمانی نه‌چندان بلند وفاداریش را به صنعت خودروسازی آمریکا ثابت کرد. این کمپانی همیشه به دنبال ماشینی سرکش و با پتانسیل فنی بالا بود پس بدون شک به سمت موستانگ رفت. هرچند که کار خود با معرفی یک هاچ بک شروع کرد و یا هم اکنون روی مدلی از تسلا کار می کنند اما همیشه ذات ماشین آمریکایی را به رخ رقبا می کشد. در این مقاله سعی شده پس از معرفی سالین در کنار معرفی شاخص ترین مدل هایش به اختصار مروری بر مهم ترین رویداد های 3دهه گذشته داشته باشیم.

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

 

 دهه 80 (شروعی عضلانی)
1983: تاسیس کمپانی سالین(Saleen).
1984: کار خود را با معرفی هاچ‌بکی در سه رنگ آغاز می‌کند.
1985: اولین موستانگ سوپرشارژ(از نوع Centrifugal) از کارخانه سالین متولد می شود.
                       
1986:با عظم راسخ حضورش را با موستانگ در «کلوپ ماشین های اسپرت آمریکا»(SCCA) اعلام کرد. 

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

 
دهه 90 (دورخیز برای قرن 21)
1990: با توجه به افزایش محبوبیت روز افزونشان و به طبع افزایش نیاز به قطعات یدکی، سالین اولین کارخانه زیرمجموعه‌اش را در همین حیطه تاسیس می‌کند.


1994: سالین موستانگ S351 با موتور 8سیلندر خورجینی 5.8لیتری معرفی شد که در حدود HP370 قدرت داشت و خروجی نسخه   سوپر شارژرش به HP480 می‌رسید.


1995: استیو سالین با کمیدینی به «تیم آلن» تیم «سالین-آلن RRR» را  تشکیل داد و تیمشان نه تنها مسابقه SCCA را برد بلکه رکوردش را نیز جا به جا کرد.

1997: این بار سالین با عرضه  XP8 بر روی پلت‌فرم فورد اکسپلورر وارد میدان بازی شاسی بلند ها شد تا اثبات گستردگی توانایی های فنی مهندسی سالین و وفاداریش به ابر کارخانه ی فورد باشد. 

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

2000 تا 2010 (دوران درخشش و توسعه)
2000: پرده برداری از S-7 شاهکار استیو سالین که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت .

2001:   با توجه به افزایش استقبال از محصولاتشان، سالین کارخانه اش را به مکانی به وسعت بیش از 9200 متر مربع انتقال داد.

2002: سالین مسئولیت اسمبل و رنگ «فورد جی تی» را بر عهده گرفت.

2003:   شروع مکاتبات برای عرضه سالین در کانادا.

2004:  سالین برای پاسخ به اعتماد فورد، 15 میلیون دلار خرج تجهیزات اسمبل و رنگ کاری می‌کند، هم‌چنین به مکانی حدود 2برابر بزرگ تر نقل مکان می کند. 

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

 2005:  حضور سالین S-7 در مسابقات جهانی این کمپانی را به چهره ای شناخته شده تر تبدیل می کند و حالا ژاپنی ها هم می خواهند سوار بر سالین شوند. هم اکنون سالین در ژاپن هم عرضه می‌شود.

2006:  اولین خرده فروشی سالین در جنوب کالیفرنیا افتتاح می شود. با محیطی که که تجربه ای یکتا را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد، این فروشگاه به فروش خودروهای سالین، قطعات یدکی و پوشاک سالین مشغول می شود.

2007:  سالین که در قرارداد با فورد لیاقتش را به اثبات رسانده بود این‌بار با کرایسلر برای رنگ کردن «دودج وایپر» قرارداد می بند و هم‌چنین نسخه ای از فورد 150F- سوپرشارژ شده را روانه بازار می کند. 

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

  2010 تا 2014 (تثبیت موقعیت و آینده نگری)
2013:  توافق و تصمیم برای حضور در بازار بورس اوراق بهادار، اما اکثر سهام شرکت توسط خود استیو سالین کنترل می شود؛ تصیمیم برای یکپارچه کردن تمام زیرمجموعه ها در جنوب کالیفرنیا.

2014:  بازار چرب و نرم چین سالین را هم وسوسه می کند و امسال قصد حضور در چین دارد. جالب است بدانید که پکن رتبه اول از نظر تعداد رولز رویس را در جهان داراست؛ هم‌چنین در 2014 با معرفی 416 بر اساس «تسلا اس» اولین حضور خود را در دنیای خودروهای الکتریکی اعلام کرد که ظاهرا برنامه بلند مدتی برای این بازار چیده است.

سوابق مسابقه ای
سابقه سالین شامل تعداد کثیری برد به ویژه در حوزه SCCA و کسب مقام قهرمانی برای راننده و کارخانه‌شان است که تنها به مهم‌ترین و شاخص ترین آنها پرداخته شده.

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

 پس از اولین حضور «سالین موستانگ» در سال 86 طولی نکشید تا در سال 88 با کسب مقام اول، دوم وسوم در مسابقات 24ساعته حد و مرزهای جدیدی را برای حریفان خود تعیین کند و اولین بار پس از 1960، 3 برد پیاپی را برای فورد رقم زد.

سالین در 1991 در مسابقات SCCA با کسب 5 پیروزی از 6 مسابقه و موفقیتشان در 4 سال بعد با تیم «سالین-آلن» که مقام قهرمانی در مسابقات جهانی SCCA  کسب کردند ضربه ای بود محکم که بر پیکره رقبا وارد شد. و در سال 96SCCA، سالین را بهترین کمپانی تشخیص داد تا کارنامه خود را برای شروع سده جدید آماده کند.

با شروع قرن 21 «سالین موستانگ» عنوان قهرمانی «ماشین های خیابانی آمریکا» را برای کمپانی و راننده اش به خانه برد. با گذشت حدود 1 سال از معرفی «اس-7» و «اس-7آر» این ماشین افسانه‌ای موفق به کسب 4 عنوان قهرمانی از جمله آمریکا Le mans  ،اروپا Le mans،Grand AM، Spanish GT شد. اس-7 و اس-7آر با 19 برد از 32 مسابقه و 27 بار ثبت سریع‌ترین دور در حال شناخته شدن و تهیه کارنامه درخشان خود بودند. در سال بعد نیز هم با 18 برد از 40 مسابقه و ثبت سریع‌ترین دور برای 23 بار به روند خود ادامه داد و حتی در مسابقه خانگی ایتالیا درکنار رقبای سرسختی مثل فراری و لامبورگینی ماشین برتر میدان بود. سالین اس-7 در آن سال ها بدون شک جز بهترین خودروهای مسابقات شناخته می شد و نامش در کنار بزرگان خودروسازی می‌درخشید.

حضور سالین در فیلم ها و بازی ها

 اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

 از 1997 شاهد حضور سالین در فیلم‌ها، ویدیو موزیک ها و هم‌چنین بازی ها بودیم که در قریب به اتفاق آنها اس-7 می‌درخشید. حضور سالین در کنار ال‌پاچینو،cent  50 یا ابر قهرمانی مثل مرد آهنین برای همیشه در ذهن ها می‌ماند و یا آخرین حضور سالین(تا تاریخ نشر مقاله) در فیلم  NFS بود که در کنار اسطوره‌هایی مثل بوگاتی ویرون ، مک‌لارن پی1 و لامبورگینی وننو به رقابت می پرداخت. سالین در بازی ها هم در سال های 1998 تا 2008 دوران اوج خود را سپری می‌کرد و اکنون نامش در مجموعه‌هایی همانند «فورزا» و «گرن‌توریسمو» در کنار صدها نام دیگر به چشم می خورد. درکل سالین با بیش از 30 بار حضور در سینما، تلویزیون و بیش از 40 بار در بازی‌های ویدیویی سابقه نسبتا خوبی را از خود به جا گذاشت.

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

شاخص‌ترین تولیدات سالین
 لازم به ذکر است که این کمپانی فرمول تقویت موستانگ(با نام اس 302) را نیز روی کامارو(به نام اس620) و چلنجر(به نام اس570) نیز به کار برده است.

سالین موستانگ (2015)
 سالین موستانگ در 3 نسخه با نام های  white label، yellow label، black label با ویژگی های متفاوت عرضه می‌شود که مشخصا نسخه بلک قوی‌ترین  آنهاست این مدل با 625 اسب بخار در کنار تورک N/M 565 به  نتیجه شتاب 0 تا 100 حدود 4 ثانیه دست یافته و از تغییرات ظاهری می توان به آیرودینامیکی بهبود یافته ملقب به«امضای سالین» که شامل تفاوت هایی در سپر جلو است اشاره کرد. نسخه بلک با قیمت  54386 دلار آماده عرضه است.

 سالین 416 (سالین اس تی)
 سالین 416(FourSixteen) در واقع اولین مدل تقویت شده «تسلا اس» است که با تولید 416 اسب بخار و حداکثر سرعت 210کیلو متر بر ساعت برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از حالت سکون تنها 5 ثانیه زمان می‌خواهد و قیمتش از 152000$ شروع می‌شود. اما این‌بار وجه تمایز معجون  استیو سالین در این است که، تصوراتی را که از صدای ماشین های الکتریکی به واسطه خودروهایی مثل نیسان لیف یا تویوتا پریوس دارید به یک‌باره تخریب و صدای موتور های الکتریکی را دوباره تعریف می‌کند تعریفی از جنس هیجان سرکشی و صد البته قدرت که از ذات سالین سرچشمه می‌گیرد.

اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

 سالین اس- 7(تجلی رویا استیو سالین)
 سریع، پرقدرت، مقاوم، افتخار آفرین‌ترین و پر طرفدارترین سالین. این شاهکار دست‌ساز سالین اولین و تنها ماشینی است که بر اساس مدل موجود دیگری ساخته نشده و طرحش کاملا در انحصار کمپانی سالین بوده.سالین اس-7 با انجین وی8 7لیتری به کمک وزن کمش  0 تا 100 را در 3.3 ثانیه طی می‌کند هم‌چنین این افسانه در سال 2000 با قیمت نسبتا مناسب زیر 400000 دلار در دسترس بود. سالین در سال 2005 نسخه ای از اس-7 را که مجهز به توربوشارژر تویین گرت 5.5پی اس ای بود را عرضه کرد که با 750 اسب بخار 0 تا 100 را  تا 2.8 ثانیه بهبود ببخشد و حداکثر سرعتش را به 399 کیلومتر رساند در آن سال ها اس-7 توربو با قیمتی برابر 586.296 دلار به فروش می‌رسید.

 سالین اس-7 اثبات توانایی های مهندسی سالین بود تا برای رقبا حد و حدودشان را دوباره تعیین کند و بدون شک به نماد کارخانه سالین تبدیل شده و کلکسیونر‌های زیادی را به سمت خود کشانده. نسخه اس-7 هم اکنون با حدود قیمت 400.000 تا 450.000 و    اس-7 توربو با قیمت حدودی 600.000 تا 650.000 به فروش می رسند.

 اخبار,اخبار گوناگون,سالین,خودروی سالین

 جمع بندی
سالین در 30 سال گذسته با اعتقاد به آینده روشن و وفاداریش به  ابر کارخانه ای مثل فورد پیشرفت قابل توجهی کرده و به خوبی در حال تثبیت موقعیت خود در بازار است.

 این کمپانی نه‌چندان بزرگ و کم هیاهو که بیشتر برای ساختن ماشینی قوی تر هزینه کرد تا تبلیغ و سرمایه گذاری روی گرمکن ورزشی و یا جاسویِچی، کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. استیو سالین با طرح‌های خلاقانه  و تلاش برای بازطراحی خودروها، چه موستانگ باشد و چه تسلا همیشه در ذهن علاقه مندان ماشین مخصوصا طرفداران ماشین آمریکایی جای خاصی دارد.

در روزگاری که گوش‌هایمان لبریز از نام های نوظهور و عجیب چینی شده، چینی‌هایی که تنها به «فروش بیشتر» فکر می‌کنند، ارزش شناخت برند هایی مثل سالین دوچندان می‌شود، سالین هایی که در بازار با اسلحه کیفیت در مقابل کمیت قرار گرفتند. هرچند که سالین برندی نیست که جوانان اتاقشان را پوسترهایش کاغذ دیواری کنند اما بدون شک برندی است که به اندازه کافی برای حضور نامش در کنار دیگر بزرگان شخصیت کسب کرده.

اخبار گوناگون - مجله تخت گاز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------