مخترع‌ترین شهرهای دنیا کدامند؟



اخبار گوناگون - مخترع‌ترین شهرهای دنیا کدامند؟

تكنولوژي هرروز بيش از پيش چهان را به سيطره خود درمي‌آورد. حضور تكنولوژي در زندگي ما چنان ريشه دوانده است كه بدون وجود تكنولوژي زندگي چيزهاي زيادي كم دارد. با اين حال هرروز جنبه‌هاي تازه‌اي از تكنولوژي رونمايي مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شهرهايي در دنيا وجود دارند كه بيشترين اختراع‌ها را به نام خود ثبت كرده‌اند و اينگونه از بزرگ‌ترين حاميان تكنولوژي محسوب مي‌شوند. دوهفته‌نامه «فوربس» در مطلبي كه به تازگي روي وب‌سايت اينترنتي خود منتشر كرده است به معرفي شهرهايي پرداخته كه بيشترين ثبت اختراع‌ها را به نام خود زده‌اند.

در اين فهرست آمريكا، سوئد و آلمان كشورهايي هستند كه بيشترين شهرها را به نام خود ثبت كرده‌اند. آلماني‌ها علاوه بر اشتوتگارت، مونيخ را نيز در رده دهم اين فهرست دارند. شايد تعجب‌برانگيز باشد اما نخستين شهر اين فهرست يك شهر هلندي است.

آيندهوون ـ هلند
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 22.58

«آيندهوون» يكي از شهرهاي مهم هلند است كه در جنوب شرقي اين كشور واقع شده است. اين شهر مدرن و صنعتي در استان «برابانت شمالي» واقع شده است كه به عنوان محل تاسيس كارخانه‌هاي «فيليپس» شناخته مي‌شود. جمعيت كل اين شهر، بالغ بر 693 هزار و 33 نفر و تراكم جمعيت آن 577 است. اين شهر با چنين جمعيتي به عنوان پنجمين شهر پرجمعيت هلند شناخته مي‌شود.

سن ديه‌گو ـ ايالات‌متحده آمريكا
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 8.95

«سن ديه‌گو» شهري ساحلي در جنوب كاليفرنياست كه در جنوب‌غربي آمريكا واقع شده است. جمعيت اين شهر در حال حاضر بالغ بر 3 ميليون و 3 هزار نفر و تراكم جمعيتي آن 269 است. «سن ديه گو» دومين شهر بزرگ كاليفرنيا و هشتمين شهر بزرگ ايالات متحده آمريكا محسوب مي‌شود. از ويژگي‌هاي اين شهر اين است كه نيروي دريايي ايالات متحده در اين شهر حضور و پايگاه‌هاي گسترده‌اي دارد.

سان‌فرانسيسكو ـ ايالات‌متحده آمريكا
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 7.75

«سان‌فرانسيسكو» با جمعيتي بالغ بر 7 ميليون نفر، چهارمين شهر بزرگ كاليفرنياست. سان‌فرانسيسكو پس از نيويورك متراكم‌ترين شهر آمريكا از نظر جمعيت است. تراكم جمعيتي اين شهر 409 است. سان‌فرانسيسكو هر ساله درآمد هنگفتي از گردشگري به دست مي‌آورد. هر سال تعداد زيادي توريست براي بازديد از اماكني همچون جزيره آلكاتراز و پل گلدن گيت به اين شهر سفر مي‌كنند.

مالمو ـ سوئد
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 6.85

«مالمو» ‏ سومين شهر مهم كشور سوئد پس از «استكهلم» و «گوتنبرگ» است. اين شهر در جنوب اين كشور و در جنوبي‌ترين بخش ايالت «اسكونه» قرار گرفته است. جمعيت اين شهر در حال حاضر 647 هزار و 796 نفر و تراكم جمعيتي آن 183 است. به دلايل مختلف از جمله موقعيت جغرافيايي آن، «مالمو» در طول چندين سال به مهم‌ترين شهر «چند فرهنگي» سوئد تبديل شده است.

گرنوبل ـ فرانسه
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 6.23

جمعيت اين شهر در حال حاضر بالغ بر 572 هزار و 92 نفر و تراكم جمعيتي آن 212 است. اين شهر كه با پاريس سه ساعت و از ليون ۱/۵ ساعت فاصله دارد يكي از قطب‌هاي مهم علمي و فن‌آوري فرانسه محسوب مي‌شود. در اين شهر بالغ بر 600‌هزار دانشجو مشغول به تحصيل هستند. با چنين پشتوانه‌اي، «گرنوبل» تنها شهر فرانسوي‌اي است كه توانسته به اين فهرست راه پيدا كند.

اشتوتگارت ـ آلمان
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 6.18

جمعيت اين شهر يك ميليون و 980 هزار و 679 نفر و تراكم جمعيتي آن 997 است. «اشتوتگارت» مركز ايالت «بادن ـ وورتمبرگ» در جنوب غربي كشور آلمان و ششمين شهر پرجمعيت اين كشور است. ميزان رشد فعاليت‌هاي علمي پژوهشي در اين شهر به حدي است كه پژوهشگاه دولتي اين شهر درصد قابل‌توجهي از بودجه تحقيق و توسعه دولت فدرال آلمان را به خود اختصاص داده است.

بوستون ـ ايالات متحده
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 5.8

يكي ديگر از شهرهاي آمريكايي اين فهرست، «بوستون» است كه به عنوان بزرگ‌ترين شهر و مركز ايالت «ماساچوست» شناخته مي‌شود. جمعيت اين شهر بالغ بر 3 ميليون 804 هزار و 273 نفر ثبت شده و تراكم جمعيتي آن نيز 833 است. منطقه شهري بوستون، ششمين اقتصاد بزرگ در كشور و دوازدهمين در جهان است. كالج‌ها و دانشگاه‌هاي بوستون اثر قابل‌توجهي بر اقتصاد منطقه‌اي دارد.

استكهلم ـ سوئد
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 5.72

دومين شهر سوئدي اين فهرست، «استكهلم» است. جمعيت اين شهر در حال حاضر يك ميليون و 972 هزار و 265 نفر و تراكم جمعيتي آن 270 است. پايتخت و بزرگ‌ترين شهر كشور سوئد، روي 14‌جزيره بنا شده‌است كه با پل بهم مرتبط هستند. به خاطر آب‌راه‌هاي زياد موجود در استكهلم، اين شهر را «ونيز شمال» نيز ناميده‌اند. طول روز در استكهلم در اوايل تابستان بيش از ۱۸ ساعت است. 

اخبار گوناگون - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------