اولین دستگاه خودپرداز دنیا درپنجاه سالگی‌اش طلاگرفته شد



اولین دستگاه خودپرداز دنیا پس از پنج دهه ارائه پول نقد و خدمات مالی به مشتریان، در جشن تولد پنجاه سالگی‌اش به دستگاهی از جنس طلا تبدیل شد.

  مهر به نقل از رویترز نوشت: دستگاه خودپرداز (A.T.M: دستگاه سخنگوی خودکار) که زاییده ذهن مخترع اسکاتلندی، شپرد بارون بود، اولین بار در ۲۷ جون ۱۹۶۷ در شعبه‌ای از بانک بارکلیز در شمال لندن به عنوان اولین دستگاه از شش دستگاه خودپرداز این بانک نصب شد.

 

بازیگر انگلیسی رگ وارنی، که ستاره برنامه کمدی تلوزیونی «سوار بر اتوبوس‌ها» بود اولین کسی بود که از این خودپرداز پول دریافت کرد.

 

امروزه تخمین زده می‌شود ۳ میلیون دستگاه خودپرداز در سراسر جهان وجود داشته باشد. در کل ۷۰هزار دستگاه خودپرداز تنها در انگلستان وجود دارد و این دستگاه‌ها در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۷۵ میلیارد پوند پول نقد توزیع کرده‌اند. شمالی‌ترین دستگاه خودپرداز در لانگربین، اسوالبارد نروژ قرار دارد و جنوبی ترین آن در ایستگاه مک‌مورودو قطب جنوب واقع است.

 

برای گرامیداشت پنجاهمین سالگرد این دستگاه، بانک بارکلیز در محل شعبه خود بدنه این دستگاه را به طلا تبدیل کرد و پلاکی برای یادبود روی آن نصب کرد و در جلوی آن برای استفاده مشتریان فرش قرمز پهن کرد.

 

رائیل احمد، رئیس خدمات مشتریان بانک بارکلیز می‌گوید: با اینکه در سال‌های اخیر  بانکداری دیجیتال و پرداخت‌های کارتی رشد چشمگیری داشته است پول نقد همچنان بخشی ضروری‌ از زندگی روزمره افراد را تشکیل می‌دهد.

 

  اخبارگوناگون,خبرهای   گوناگون , اولین دستگاه خودپرداز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------