شهری که توسط اختاپوس ها ساخته شده است



زیست شناسان دریایی اخیراً یک «اقامتگاه» واقعی زیرآبی را در خلیج جرویس در فاصله ای طولانی از ساحل نیو ساوث ولز استرالیا پیدا کرده اند که توسط اختاپوس ها ساخته شده و محلی برای زندگی آن ها است. در این اقامتگاه منحصر به فرد بیش از ۱۵ اختاپوس بومی آب های استرالیا در کنار هم زندگی می کنند. ویدیویی که از این محل توسط تیمی از زیست شناسان دریایی به رهبری پروفسور دیوید شیل از دانشگاه آلاسکا پاسیفیک تهیه شده، اقامتگاهی را نشان می دهد که این محققان به آن نام «اوکتلانتیس» (Octlantis) داده اند و اختاپوس های ساکن در آن رفتارهای اجتماعی بسیار پیچیده ای دارند.

 

  اخبارگوناگون ,خبرهای گوناگون ,اختاپوس ها

بنابراین این کشف تازه تمامی تصورات قبلی مبنی بر تنها زندگی کردن این اختاپوس ها و ملاقات آن ها تنها یک بار در سال برای جفت گیری را رد می کند. پروفسور شیل در این باره چنین می گوید:” این رفتارها نتیجه ی انتخاب طبیعی بوده و بسیار شبیه رفتارهای  اجتماعی پیچیده و جمعی مهره داران است. این موضوع نشان می دهد که زمانی که شرایط مهیا باشد، تکامل می تواند نتایج بسیار مشابهی را در میان گروه های مختلف از ارگانیسم ها ایجاد کند”. به گفته ی پروفسور شیل در حالی که این مشاهدات نشان می دهد که اختاپوس های این نواحی برخلاف آن چه که تصور می شد کاملاً تنها و انزوا گرا نیستند اما چنین اجتماعاتی تنها در موارد اندک و به ندرت رخ می دهد. در واقع این چنین شهرهای کوچکی زمانی که محیط زندگی بسیار محدود و غذا فراوان باشد شکل می گیرند.

  اخبارگوناگون ,خبرهای گوناگون ,اختاپوس ها

وی در انتها می گوید:” برای این که چنین رفتارهای جمعی شکل بگیرد، فکر می کنم آن ها باید در طی نسل های متوالی با هم روبرو شده و تعامل داشته باشند، حتی اگر در آن زمان تعداد اختاپوس هایی که به تنهایی زندگی می کنند از اختاپوس هایی که به صورت روزانه با هم در تعامل هستند بسیار بیشتر باشد”. در سال ۲۰۰۹ یک اقامتگاه مشترک دیگر اختاپوس های بومی این منطقه در خلیج جرویس توسط محققان کشف شد که به آن نام «اوکتوپولیس» (Octopolis) داده شده و محققان آن را یک ناهنجاری رفتاری نادر در میان این اختاپوس ها می دانستند.

  اخبارگوناگون ,خبرهای گوناگون ,اختاپوس ها

 

 اخبار  گوناگون - روزیاتو 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------