شهرهایی که نباید در آن پا گذاشت



شهرهایی که نباید در آن پا گذاشت

شرکت‌های گردشگری برای آنکه مسافران را به مقاصد گردشگری‌ای که دوست دارند بکشانند هر بار با عناوین مختلف سفر به این نقاط را تبلیغ می‌کنند، «10 منطقه که قبل از مرگ باید آنها را ببینید»، 100 نقطه از جهان که باید حتماً به آنجا سفر کنید»و... اما در مقابل این مقاصد زیبا که مقاصد گردشگری هستند، نقاطی از جهان هم هستند که نباید حتی اگر پول از جیبتان سر ریز شده است به آنها سفر کنید، اینها نقاطی هستند که سفر به آنها برابر است با مرگ.

 

خطر ناکترین شهرها,شرکت‌های گردشگری,موگادیشو

 

   موگادیشو
اینجا شهری است که به خاطر جنگ داخلی و خشونت سیاسی چند پاره شده و خطرات جدی و حتی مرگ در کمین ساکنین شهر و گردشگران نشسته است.

جنگ میان گروه تند‌رو و مسلح الشباب و دولت موقت سومالی و همچنین دیده‌بانان صلح اتحادیه آفریقا منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر شده به این جنگ‌های مرگبار اضافه کنید

 

حضور دزدان دریایی، آدم‌ربایی، جنگ‌های قبیله‌ای و حملات تروریستی که هر کدام از آنها شاید دلیلی کافی باشد برای توجیه اینکه نباید به این شهر سفر کنید، اینجا آنقدر خطرناک است که حتی خیلی از مردم محلی هم اگر بتوانند آنجا را ترک می‌کنند، آنهایی هم که خانه خود را ترک نکردند یا نمی‌توانند ترک کنند،

 

مجبورند خطر مرگ را به جان بخرند؛ مرگی که احتمال دارد هر روز به سراغشان بیاید. در آشفته بازار این شهر هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقاً بگوید در هر ماه چند نفر جان خود را بر اثر جنگ داخلی از دست می‌دهند اما بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت این شهر در حال حاضر یکی از خطرناک‌ترین شهر‌های جهان است.

 

خطر ناکترین شهرها,شرکت‌های گردشگری

 

 سیو‌داد خوارز، مکزیک
این شهر اگر برای گردشگران بوی مرگ می‌ده اما برای قاچاقچیان مواد‌مخدر یکی از بهترین و امن‌ترین نقاط دنیاست، می‌پرسید چرا چون پلیس‌های آن فاسد هستند.

این شهر مرزی مکزیک هر روز صحنه نبرد قاچاقچیان مواد مخدر است بنابراین معضلات دیگری از جمله آدم‌‌ربایی، ترور و درگیری‌های خشونت‌بار میان گنگستر‌ها را به خود به همراه دارد.

 

البته میزان قتل‌ها از سال گذشته تاکنون کاهش یافته شاید به خاطر فرار هزاران نفر از شهر و همچنین سلطه یک کارتل مواد‌مخدر، اما وضعیت سیو‌داد خوارز هنوز خطرناک و هشدار‌دهنده است؛ به خصوص برای زنان هر لحظه ممکن است در این شهر یکی از سران باند‌های قاچاق دستگیر شود و همین مسئله منجر به بروز مشکلات و خشونت‌های دیگر شود.

 

خطر ناکترین شهرها,شرکت‌های گردشگری

 
سن‌پدروسولا، هندوراس
از هر 100 هزار نفر در این شهر، 159 نفر کشته می‌شوند. این مرکز صنعتی هندوراس که در شمال غربی این کشور قرار دارد، به خاطر تجارت مواد مخدر یکی از خطرناک‌ترین شهر‌های جهان محسوب می‌شود. به این معضل، فساد فقر شدید و خشونت‌های باند‌های گنگستری را هم اضافه کنید.

خب با این حساب دیگر تعجب نمی‌کنید که چرا به این شهر لقب «پایتخت قتل جهان» را داده‌اند.


واقع در آمریکای مرکزی وجود دارد، این است که طی 5 سال گذشته شمار قتل پلیس‌هایش بیش از 100 درصد افزایش یافته است. با در نظر گرفتن این حقیقت تلخ، معلوم نیست طی 5، 10 یا 15 سال آینده چه بلایی سر سن‌پدرو سولا خواهد آمد! هیچ وقت نمی‌توان وقوع خطر را در این شهر پیش‌بینی کرد. ظرف یک لحظه حتی امن‌ترین نقطه آن هم می‌توان تبدیل به جهنم شود.

 

خطر ناکترین شهرها,شرکت‌های گردشگری

 

 بلم، برزیل
چشم‌انداز اقتصادی برزیل شاید فواید زیادی را برای این شهر با خود به همراه داشته باشد اما این پیشرفت یک‌بدی هم دارد و آن این است که هرچه شهروندان این شهر پولدارتر و پولدارتر می‌شوند کوکائین بیشتری می‌خرند

بلم با موقعیت استراتژیک و همچنین جنگل‌های انبوهش، یکی از بهترین‌ها کانال‌ها برای توزیع کوکائین و سایر گونه‌های مواد‌مخدر در سراسر برزیل و سایر نقاط جهان محسوب می‌شود.

 

خشونت‌ مفرط و آمار بالای قتل مرتبط با قاچاق مواد‌مخدر، تنها معضلات بلم نیست. در این شهر اگر فعال سیاسی یا اجتماعی باشید و علیه نابودی جنگل‌های بارانی اعتراض کرده یا از اصلاحات حمایت کنید، ممکن است جان خود را از دست بدهید.

 

خطر ناکترین شهرها,شرکت‌های گردشگری

 

کاراکاس، ونزوئلا
پایتخت ونزوئلا از نظر آمار قتل، ششمین شهر مرگبار جهان است. فقط در سال 2011 در ازای هر 100 هزار نفر ساکن این شهر، 7/98 درصد قتل رخ داده است.

این شهر یکی از مسیر‌های اصلی قاچاق مواد‌مخدر در آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. این مشکلاتی که در این شهر وجود دارد، فقط به خشونت‌های باند‌های گنگستری و قاچاق مواد‌مخدر خلاصه نمی‌شود.

با‌وجود آنکه نفت خیز بودن این شهر، وضعیت اقتصادی‌اش را بهبود بخشیده اما سطح فقر هنوز به اندازه‌ای بالاست که ساکنینش را به ارتکاب جرم وا دارد.

هر روزه در هر گوشه کاراکاس این خطر وجود دارد که سرقتی صورت گیرد اما آنچه وضعیت این شهر را وخیم‌تر کرده این است که مسئولان پلیس و دستگاه قضایی نمی‌توانند کنترل زیادی روی معضلات داشته باشند. هیچ کنترلی روی خرید و فروش اسلحه وجود ندارد. کاری از دست پلیس هم برنمی‌آید. همه اینها باعث شده که کاراکاس یکی از خطرناک‌ترین شهر‌های جهان محسوب شود.

 

خطر ناکترین شهرها,شرکت‌های گردشگری


کابل، افغانستان
شاید بتوان گفت پایتخت همسایه شرقی ما یکی از غم‌انگیز‌ترین تاریخچه شهر‌های جهان را دارد؛ چراکه در اولین قرن نوزدهم هجری مورد هجوم غربی‌ها واقع شد و تحت سلطه آنها قرار گرفت.


از سال 1978 میلادی کابل هدف حمله گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت پاکستان از جمله طالبان و گروه‌های دیگر قرار گرفت. از زمان مداخله نظامی آمریکا و ورود نیرو‌های ناتو به این شهر، کابل، پایتخت افغانستان به شدت توسط شبه‌نظامیان تندرو نا‌امن شده است، در این شهر نه تنها ماموران دولتی افغانستان و نیرو‌های تحت حمایت ناتو، که شهروندان افغان هم هدف حمله مهاجمان تندرو واقع می‌شوند.

بمب‌گذاری و حملات انتحاری دگیر تبدیل به یکی از اتفاقات روز‌مره برای ساکنان این شهر شده و طعم مرگ دیگر طعم غریبی برای آنها نیست. پول‌شویی، بازار سیاه، ترور، فساد آدم‌ربایی، قاچاق مواد‌مخدر و سایر جرائم دیگر را هم به این وضعیت اضافه کنید و می‌بینید که با‌وجود تلاش‌های دولت افغانستان برای بهبود وضعیت این شهر جنگ زده، شاید کابل در حال حاضر حتی جای امنی برای ساکنین خودش هم نباشد، چه برسد به گردشگران.

 

خطر ناکترین شهرها,شرکت‌های گردشگری

 
کیپ تاون، آفریقا
این شهر بزرگ آفریقای جنوبی با اینکه یکی از جذاب‌‌ترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شود اما شمار جرائم در آن به حدی رسیده که رفت و آمد در مسیری غلط شاید یک گردشگر را به کام مرگ ببرد.

خطر تا حدی در این شهر موج می‌زند که حتی خروج از یک بانک هم کارچندان آسانی نیست و ممکن است به محض خروج، فردی از راه برسد پول شما را بدزدد یا حتی بد‌تر از این، شما را به قتل برساند. خب ریشه این همه خطر و نا‌امنی به کجا برمی‌گردد شاید ریشه‌یابی دقیق کار آسانی نباشد اما یکی از دلایل آن فقر مفرطی است که گریبان این شهر را گرفته.

 

البته اختلاف طبقاتی زیاد میان ساکنین این شهر از منظر اجتماعی و اقتصادی را هم نباید فراموش کرد. تجاوز، حمله، قتل و سایر جرائم از عواملی است که بسیاری از ساکنین کیپ تاون را از شهر رانده است.
/نشریه سرنخ

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------