تمام رودهای فارس خشکیده است



اخبار,اخبار اجتماعی,حمیدرضا دهقانی

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به میزان ورودی و خروجی آب در این استان، از کم‌آبی شدید در فارس خبر داد و با تاکید براینکه برای جبران کمبود آب از ذخایر استراتژیک استفاده می‌کنیم، لزوم مشارکت مردم در کاهش اثرات بحران آب را خواستار شد.

‌به گزارش ایسنا‌، حمیدرضا دهقانی پنجشنبه ۱۴ تیر در همایش بزرگداشت روز دهیار و تجلیل از دهیاران نمونه‌ی فارس،  گفت: در شرایط نرمال فارس باید ۳۰۷ میلی‌متر بارندگی داشته باشد تا این بارش ۱۱.۶ میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز را تامین کند. امسال بارندگی‌ها در فارس تنها تامین کننده ۵ میلیارد متر مکعب آب بود.

 

او گفت: سالانه در فارس حدود ۸.۵ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و برای تامین این نیاز که روند افزایشی دارد باید از منابع زیرزمینی که ذخایر تجدید ناپذیر و استراتژیک هر کشوری محسوب می‌شود، استفاده کنیم.

 

دهقانی با اشاره به اینکه استان فارس در مقایسه با سال گذشته ۶۶ و در مقایسه با بارندگی بلندمدت ۵۶ درصد کاهش بارندگی را امسال شاهد است، گفت: امسال استان فارس یازدهمین سال خشکسالی را تجربه می‌کند و .

 

او در تشریح وضعیت بحرانی آب در فارس با بیان اینکه تمام شهرستان‌های استان فارس امسال شاهد کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در مقایسه با بلندمدت بوده‌اند، گفت: امسال رودخانه‌های استان فارس وضعیت بسیار نامطلوبی را دارد، به‌طوریکه شاهد کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی حجم آب در رودخانه‌ها هستیم.

 

دهقانی از خشک شدن یا کم‌آبی شدید رودخانه‌های مشهور نظیر سیوند، شاپور، دالکی، کر، قره‌آقاج و ... به‌عنوان نشانه‌های بحران آب یاد و اضافه کرد: ورودی سد درودزن هم‌اینک ۲۷۱ لیتر برثانیه و خروجی آن ۵ هزار لیتر بر ثانیه است!!

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس تصریح کرد: در دورانی که فارس قطب تولید گندم ایران محسوب می‌شد، ۷ درصد کل گندم استان در اراضی مشروب شده از سد درودزن به‌دست می‌آمد اما امروز این سد با بحران مواجه است.

 

دهقانی تامین بخش اعظم آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی را یکی از مشکلات مهم استان فارس نامید و گفت: بالغ بر ۷۹ درصد از کل آب مورد نیاز در فارس از منابع زیرزمینی و ۲۱ درصد آن از منابع سطحی تامین می‌شود؛‌ این فاجعه است.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در توصیف نامطلوب بودن این شیوه‌ی تامین آب مورد نیاز، خاطرنشان کرد: منابع آب سطحی به‌عنوان منابع تجدیدپذیر و منابع آب زیرزمینی به‌عنوان منابع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود.

 

دهقانی با تصریح اینکه تعداد چاه‌های موجود در استان فارس با تعداد چاه‌های ۱۶ استان کشور برابری می‌کند، گفت: امروز در استان فارس ۷۳ هزار حلقه چاه مجاز و ۱۵ هزار و ۷۹۴ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، این در حالیست که قریب به ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز پلمب شده است.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس همچنین گفت: در فارس تعداد هزار و ۴۸۷ قنات و ۲ هزار و ۲۳۳ چشمه‌ی آب وجود دارد.

 

او با بیان اینکه فارس استانی بشدت کشاورزی است که صنعت در آن رشد مناسبی نداشته، گفت: مناطق مختلف استان فارس امروز با چالش فرونشست و ترک‌خوردگی زمین و مرگ دشت‌ها و سفره‌های آبخوان روبرو است.

 

دهقانی تصریح کرد: اگر قصد داریم برای آب کاری انجام دهیم بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و در این بین نقش روستائیان بسیار پررنگ و اثرگذار است.

 

در این همایش که به همت اداره کل شوراها و روستایی استانداری فارس برگزار شد، تعدادی از دهیاران مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------