دوازدهمین جلسه دادگاه پرونده ثامن‌الحجج فردا برگزار می‌شود/ احتمال حضور متهم فراری در دادگاه



اخبار,اخبار اجتماعی

دوازدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج، فردا (شنبه) ۱۳ مرداد در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، تا کنون 12 جلسه از دادگاه پرونده موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج برگزار شده و در 12 جلسه گذشته علاوه بر استماع کیفرخواست و شکایت شکات، متهم ردیف اول و وکلایش به دفاع پرداخته‌اند.

 

در پرونده ثامن‌الحجج که ارزش ریالی آن بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان عنوان شده، تا کنون برای سه متهم کیفرخواست صادر شده که متهم اصلی این پرونده ابوالفضل میرعلی مالک و موسس موسسه اعتباری ثامن‌الحجج است.

 

متهم ردیف دوم این پرونده، همسر ابوالفضل میرعلی است که به جز جلسه نهم که به دلیل آنچه کسالت و بیماری عنوان شد، در سایر جلسات دادگاه حضور داشته است.

 

متهم ردیف سوم این پرونده نیز بر اساس آنچه مسئولان قضایی اعلام کرده‌اند از بدو تشکیل پرونده مزبور متواری بوده و کیفرخواست وی به صورت غیابی صادر شده است اما به یکباره وکیل مدافع وی در یازدهمین جلسه دادگاه حضور یافت و گفت که موکلش فراری نیست و در منزلش در خیابان گاندی تهران به سر می‌برد.

 

بهروز صفری وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده ثامن‌الحجج به خبرگزاری تسنیم گفت که موکلم تازه و پس از مطرح شدن نامش در رسانه‌ها از موضوع مطلع شده و اصلاً نمی‌دانست در این پرونده متهم است زیرا برای او هیچ احضاریه و اخظاریه‌ای ارسال نشده و دادگاه نیز این مسئله را تایید کرده است.

 

صفری با بیان اینکه موکلش ممنوع‌الخروج نیست گفت: از سال 88 تا 91 موکلم اعلام کرده که مستعفی است و دادگاه مشهد نیز در این خصوص حکم صادر کرده و احکام آن موجود است و از آن تاریخ به بعد نیز موکل هیچ جا شرکت نکرده و هیچ نامه‌ای هم امضا نکرده است.

 

وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده ثامن‌الحجج با بیان اینکه موکلش فقط یک کارمند است و ریالی از مجموعه ثامن‌الحجج نگرفته، درباره اتهام منتسب به وی در کیفرخواست صادره از سوی دادسرا گفت: فعلاً هیچ اتهامی به موکل تفهیم نشده است.

 

صفری تصریح کرد: بانک مرکزی که در پرونده ثامن‌الحجج، شاکی اصلی، در هیچ جای این پرونده از موکل من شکایت نکرده است و نامی از موکلم در شکایت بانک مرکزی وجود ندارد.

 

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هم هفتم مرداد به اظهارات وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده ثامن‌الحجج واکنش نشان داد و با اشاره به ادعای این وکیل دائر بر این که موکلش در منزل حضور داشته و امکان دعوت وی جهت حضور در دادسرا و از طریق تماس تلفنی نیز میسر بوده است، اظهار داشت: اولاً این فرد که از اعضای هیئت مدیره تعاونی ثامن‌الحجج بوده، در تاریخ 15 دی 1394 با ارسال اخطاریه به دفتر تعاونی احضار شده که حضور نیافته؛ متعاقباً مراتب ممنوع‌الخروجی وی در تاریخ‌های ششم دی 94 و هفتم دی 95 به دادستانی کل اعلام شده و پس از صدور این قرار، وکیل متهم به دادسرا مراجعه کرده و از ممنوع‌الخروجی موکل خود آگاه شده است و در همین رابطه بازپرس از وکیل می‌خواهد موکلش را جهت ارائه دفاعیات و تحقیق حاضر کند که از ناحیه وکیل پیگیری به عمل نمی‌آید و حتی از وکیل موسسه ثامن‌الحجج نشانی این متهم سوال می‌شود که اعلام بی‌اطلاعی می‌کند؛ ضمن این که با مراجعه پلیس به محل موسسه و حسب گزارش ضابط، این متهم در محل شناخته نشده و دو نفر از کارکنان موسسه اعلام داشته‌اند که شخصی به این نام در محل نیست. بازپرس با رعایت مقررات با درج آگهی در روزنامه، متهم احضار شده و پس از انقضای مهلت قانونی قرار جلب به دادرسی صادر شده است.

 

دادستان تهران اقدامات دادسرا به شرح پیش گفته به منظور دسترسی به متهم را موید خلاف واقع اظهارات وکیل متهم دانست و افزود: وکیل در دادگاه حاضر شده، اما متهم را با خود همراه نمی‌برد که این اقدامات موید عدم همکاری برای فرار از تعقیب و محاکمه متهم است و چنان‌چه متهم دفاعی داشت با حضور در مرجع قضایی ارائه می‌داد.

 

بر اساس این گزارش، تا قبل از پایان نهمین جلسه دادگاه، متهم اصلی پرونده با قرار وثیقه آزاد بود اما در پایان جلسه نهم، قاضی باقری قرار تامین کیفری وثیقه متهم ردیف اول را به چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافت و متهم به دلیل عجز و ناتوانی از تودیع وثیقه مزبور، راهی زندان شد.

 

بر اساس اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه‌قضائیه، موسسه ثامن‌الحجج حدود یک میلیون و 267 هزار حساب سپرده داشت که قریب به اتفاق اینها تسویه شده و الان حدود 5 هزار سپرده باقی مانده است.

 

متهم اصلی پرونده نیز درباره تسهیلاتی که به دو تن از چهره‌های معروف تلویزیون و سینما داد شده در یازدهمین جلسه دادگاه گفت: می‌گویند (م. م) 2 میلیارد وام گرفته است، می‌خواسته برای مردم فیلم بسازد. از او بالاترین وثیقه و خانه او را گرفته اند. کار این موسسه دادن وام از محل سپرده خودشان بوده است. آقای الف.ع هم از طرف صداوسیما قرارداد بستند و برنامه‌هایی در این راستا تهیه شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------