۵۶ سد کشور وضعیت «بحرانی» دارند



اخبار,اخبار اجتماعی,سد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ۸۸ سد تامین کننده آب شرب کشور وضعیت مناسبی ندارند، گفت: از این تعداد ۵۶ سد در وضعیت بحرانی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا جانباز در همایش معاونین عمرانی استانداری‌های سراسر کشور که امروز (۱۷ مرداد) در استانداری کرمانشاه برگزار شد با بیان اینکه ۹۹.۵ درصد جمعیت شهری کشور از آب شرب سالم برخوردار هستند، گفت: در بحث فاضلاب نیز ۴۹ درصد جمعیت شهری تحت پوشش هستند.

 

وی همچنین از برخورداری ۸۵ درصد جمعیت روستایی کشور از آب شرب با کیفیت خبر داد وافزود: بر اساس استانداردهای WHO چنانچه افراد در هر ۴۰۰ مترمربع به آب سالم برسند از آب شرب برخوردارند که با توجه به این شاخص ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی کشور به آب شرب دسترسی دارند، اما ملاک در این زمینه را متناسب با شرایط آبرسانی پایدار شهری در نظر گرفته ایم.

 

۱۰۷ شهر کشور در شرایط "تنش آبی"

جانباز به کاهش ۳۱ درصدی بارندگی‌های کشور نسبت به نرم سالانه، گفت: هم اکنون وضعیت ۸۸ سد کشور که وظیفه تامین آب شرب را برعهده دارند، وضعیت مناسبی ندارند.

 

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور هم اکنون ۵۶ سد کشور وضعیت بحرانی دارند.

 

وی از تنش آبی در ۱۰۷ شهر کشور خبر داد و افزود: این شهرها عمدتا شهرهای پرجمعیت کشور هستند و هم اکنون ۱۷ میلیون نفر در کشور با تنش آبی مواجه‌اند.

 

وی با اشاره به مشکلات کیفی آب در برخی نقاط کشور گفت: در حاضر ۴۰ شهر و ۷۰۰ روستا با تنش کیفی آب مواجه هستند که برخی مربوط به مشکلات نیترات و فلزات سنگین هستند.

 

اجرای همزمان ۱۱۴ طرح "آبرسانی" در کشور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه از اجرای همزمان ۱۱۴ طرح آبرسانی در کشور خبر داد و افزود: ۲۷ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این طرح‌ها نیاز است، این درحالی است که امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای انجام این طرح‌ها اختصاص داده شده و در همین راستا تمرکز ما عمدتا بر تکمیل طرح‌های با پیشرفت بالا است.

 

جانباز تصریح کرد: ۲۶ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داریم که با همین ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل می‌شوند.

 

این مسئول همچنین از اجرای ۲۲۱ طرح در حوزه فاضلاب خبر داد و افزود: برای تکمیل این تعداد طرح نیز ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

وی افزود: در این حوزه نیز تمرکز بر تکمیل ۴۹ طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد گذاشته شده که تکمیل آنها نیازمند تامین اعتبار ۳۲۰۰ میلیارد تومانی است درحالیکه امسال ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه اختصاص داده شده است.

 

قیمت "آب" در کشور به صرفه نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه به قیمت پایین آب در کشور اشاره کرد و افزود: فاصله بسیاری میان قیمت تمام شده آب با قیمت فروش آن در کشور وجود دارد که این فاصله در حال افزایش است.

 

وی افزود: سال گذشته به ازای تامین هر مترمکعب آب هزار تومان هزینه شده درحالیکه قیمت فروش آب در شهرها به ازای هر مترمکعب ۴۸۰ تومان است.

 

جانباز خاطرنشان کرد: وضعیت در این زمینه در روستاها به مراتب بدتر است، چرا که هزینه تامین هر مترمکعب آب روستایی حدود ۱۱۰۰ تومان است و قیمت فروش هر مترمکعب آب روستایی ۲۷۰ تومان می شود که به صرفه نیست.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در پایان با اشاره به وضعیت مالی نامناسب دولت گفت: باید تلاش کنیم تا در این شرایط از ظرفیت بخش خصوصی بیش از پیش استفاده شود و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یکی از پیشگامان در این زمینه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------