استاندار اصفهان: نرخ بیکاری در ‌اصفهان کاهش یافت/ کمک فولاد مبارکه برای آب‌رسانی به زاینده رود



اخبار,اخبار اجتماعی,استاندار اصفهان

استاندار اصفهان از اجرای ۱۳۰۰ پروژه در هفته دولت خبر داد و پیرامون رفع مشکلات بروکراسی اداری با راه اندازی پرتال سرمایه‌گذاری استان، مشکلات کشاورزان و کم‌آبی، خرید ایرلاین توسط استانداری و وضعیت اقتصادی و اشتغال استان صحبت کرد.

به گزارش تسنیم، ظهر امروز محسن مهرعلیزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: عمل، اخلاص، ازخودگذشتگی، فداکار و ایثار در دولت شهید رجایی و شخص ایشان نمونه کاملی بود و آنچه مفهوم واقعی دولت جمهوری اسلامی است را نشان می‌داد.

 

وی افزود: امروز مصلح شده که دولت تشکیل می‌شود تا قدرت را در دست گیرد و میزان قدرت هم نسبت به نوع حکومت و روحیه آن متفاوت است اما بعد از انقلاب اسلامی دولت شهید رجایی نمونه بود تا یادمان باشد که اگر در دولت جمهوری اسلامی خدمت می‌کنیم باید این افراد را الگوی خود قرار دهیم.

 

استاندار اصفهان تصریح کرد: امسال هفته دولت با دیگر سال‌ها تفاوت اساسی دارد و مفتخریم چهلمین سال جمهوری اسلامی را پشت سر می‌گذاریم و این ایام را جشن می‌گیریم و باید کارنامه‌ای را به مردم ارائه کنیم که در پیشگاه خداوند و مردم به خود نمره قبولی اختصاص دهد.

 

وی ادامه داد: 40 سال زمان کمی نیست گرچه در این 4 دهه بدلیل اینکه یک نظام انقلابی بودیم و هستیم و خارج از آنچه در دنیا و به ویژه در شرق و غرب باب شده که عده‌ای در دنیا حاکم باشند و عده‌ای درگیر محکوم به تابعیت از آن‌ها، حکومتی مردمی با شعار نه شرقی، نه غربی روی کار آمد و استقلال خود را حفظ کرد.

 

خروج ترامپ از برجام نمونه بارز دیکتاتوری است

مهرعلیزاده تصریح کرد: در دنیا باید آنقدر قوی باشی که مانند آمریکا مستکبر عمل کنی یا ضعیف باشی که حتی در قوی‌ترین حالت خود مانند ژاپن تابع باشی، در دنیا تک روی و استقلال خواهی هزینه دارد، ممکن است برخی مشکلات وجود داشته باشد و عده‌ای از مردم یا مسئولان نتوانند ادامه دهند و اعتراض کنند. 

 

وی با بیان اینکه تک‌روی نظام جمهوری اسلامی در نظم جهان متفاوت از مفهوم عرفی و بی‌نظم تک‌روی است، گفت: در دنیا اینگونه ترسیم شده که ظالم یا مظلوم باشی مانند ترامپ که صبح بیدار شد گفت من از برجام خارج می‌شوم و هیچکس اعتراضی نکرد یا مثل سوییس که حتی برای احداث خیابان هم رفراندوم می‌گذارند.

 

استاندار اصفهان بیان کرد: برای من جای تعجب داشت که رئیس جمهور آمریکا به قدری قدرت داشت که مجلس و قانون و سنا هیچ قدرتی نداشته باشند که کاری خطر آفرین مانند خروج از برجام را انجام دهد و جلوی او را بگیرند چراکه اگر برجام مانع دستیابی ایران به هسته‌ای می‌شد با خروج ترامپ این فرصت برای ما فراهم شد؛ این پیمان مقابله نامه‌ای بود که اکنون همه از آن بیرون آمده‌اند و این نمونه بارز دیکتاتوری است.

 

وی ادامه داد: در جایی جنگ است می‌خواهیم در آنجا دموکراسی ایجاد کنیم می‌پرسیم این سلاح‌ها از کجا آمده می‌گویند ترامپ داده؛ این مفهوم دمکراسی نیست لذا ما در شرایطی در 40 سال گذشته زندگی کردیم که خواستیم مستقل باشیم و هزینه آن شاید به اندازه 400 دهه باشد.

 

مهرعلیزاده اظهار داشت: 8 سال دفاع مقدس باعث به وجود آمدن اتحاد و انسجام ملی در کشور شد که هنوز از آن بهره‌مند می‌شویم بعد از آن تحریم‌های مختلف و اکنون تهدید به تحریم‌های بیشتر وجود دارد و در این 40 سال به اندازه 400 سال تجربه اندوختیم و اگر می‌خواهیم پای استقلال خود بایستیم باید در مقابل دشمنی که علیه ما با صراحت اتاق جنگ راه انداخته و می‌گوید هزینه‌هایی که کردیم چقدر است، بایستیم.

 

وی افزود: 85 میلیارد دلار یک شرکت در عربستان لابی کرده و سیستم‌های رسانه‌ای و شبکه‌های ماهواره را در دست گرفتند که ایران را با شکلی که در منطقه فعالیت می‌کند و از یمن مظلوم محافظت می‌کند و مزاحم ماست که یمنی‌ها را با خاک یکسان کنیم و در عراق مداخله می‌کند که اگر هرکاری خواستیم کنیم حاکمیت همراه ما باشد و در سوریه و افغانستان هم همینگونه، نشان دهد.

 

استاندار اصفهان تصریح کرد: در ادامه نیز طراحی کردند علیه ما اتاق جنگ داشته باشند و جدی هستند ما هم استقبال می‌کنیم و جدی‌تر از آن‌ها هستیم و به پاس تجربه حمله نظامی آن‌ها به ما در شرایطی که ضعیف‌ترین حالت ممکن را داشتیم و اکنون که بسیار پیشرفت کرده‌ایم عملکرد خوبی خواهیم داشت.

 

وی با بین اینکه با دست خالی و روحیه بسیجی و دلاوری ایرانی برای میهن و اسلام جنگیدیم و ایستادیم، گفت: اجازه ندادیم در طول تاریخ ایران عده‌ای کابویی به خود اجازه دهند فردی را ژاندارم کنند و زمانی که مردم او را حاکمی نالایق دانستند و کنار گذاشتند، بیایند اینجا با فکر اینکه کشور بی‌ریشه است، حاکم شوند.

 

نتایج استقلال اقتصادی برای ایران چیست؟

مهرعلیزاده بیان کرد: اکنون هم در ابعاد اقتصادی با تمام قوا آمده‌اند و فرصت مغتنمی است که بایستیم. اگر حمله نظامی آن‌ها بعد از 8 سال به انجسام ملی و پیشرفت تسلیحاتی و نظامی ما منجر شد.

 

وی افزود: اول می‌گویند هسته‌ای بعد موشک را کنار بگذارید چون این‌ها دستاورد ما بوده و حاضر به قبول نیستند، شک نکنید دستاوردهای اقتصادی ما هم همین نتیجه را خواهد داشت. دستاورد مبارک فشار اقتصادی آمریکا به ما استقلال بیشتر و بی‌نیازی به درآمد نفتی، اتکا به توانمندی داخلی و بکارگیری مزایای نسبی مناطق خواهد بود.

 

استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات زمان جنگ تحمیلی گفت: اکنون هم به مردم فشار خواهد امد و بدیهی است اما آن‌ها اشتباه می‌کنند و مردم ایران که از کودکی رگ استقلال خواهی دارد اجازه نخواهند داد برای ما تعیین تکلیف کنند، غیرت ایرانی اجازه نخواهد داد.

 

وی افزود: اگر تصور کردند با بازی کردن قیمت دلار و تشدید آن در فضای مجازی و ایجاد نگرانی در بین مردم و بی‌نظمی در خیابان‌ها می‌توانند مردم را از درون ماهیت ایرانی دربیاورند اشتباه می‌کنند، اگر زمانی پدران نسل جوان با غیرت و دست خالی جلوی گلوله ایستادگی کردند این نسل شجاع‌تر و آگاه‌تر است تا با همان روحیه در جبهه اقتصادی بجنگد و ایستادگی کند چون می‌داند نتیجه آن استقلال و بزرگی است.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: بیش از انکه عدم امنیت اقتصادی به مردم فشار بیاورد احساس عدم امنیت اقتصادی فشار می‌اورد، البته این فشار امری بدیهی است و به همان میزانی که ارز تفاوت قیمت پیدا می‌کند نگرانی ایجاد می‌شود و زندگی عده‌ای به سختی خواهد گذشت و ما می‌فهمیم برای همین در ستاد تنظیم بازار و اصلاح کالای اساسی و غیره برای کاهش فشارها تلاش می‌کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: سکه گران می‌شود و چند نفر دستگیر می‌شوند که از عربستان ماموریت گرفتند بیایند تن، تن سکه بخرند تا بازار را برهم بریزند و مردم بیشتر احساس ناامنی کنند و بعد در پی اعتراضات ناامنی ایجاد کند تا تغذیه تلویزیونی شبکه‌های بیگانه را فراهم کنند و این اتفاقات افتاده است.

 

ایران کشوری نیست که بتوان با موجودیت آن بازی کرد

استاندار اصفهان گفت: طبیعی است یکی از روش‌ها جنگ روانی است که در اقتصاد بیشتر اثرگذار خواهد بود و در فضای مجازی بیشتر است و در گذشته و ابتدای انقلاب همه مردم پشت سر دفاع مقدس بودند و فضای مجازی نبود پس این‌ها کمتر دیده می‌شد. اگر همت کردیم یکبار دیگر در دنیا نشان می‌دهیم ایران کشوری نیست که بخواهید با موجودیت آن بازی کنید و آن را تقسیم کنید.

 

وی ببا اشاره به وجود قومیت و ادیان در ایران بیان کرد: این کشور جورچین بسیار زیبایی است و یکی از اهدافشان این است که ما را تکه کنند و عهده دار آن شوند غافل از اینکه ایرانی جماعت در آن طرف دنیا هم باشد به واسطه شنیدن کلمه ایرانی اشک در چشمانش جمع خواهد شد و غیرت ایرانی او اجازه نمی‌دهد چنین اتفاقی بیافتد.

 

مهرعلیزاده درباره ترامپ گفت: همه می‌گویند ذهن مشوشی دارد و نرمال نیست، آن‌هایی که قبل از این فرد نرمال بودند و شاه را ترسیم کردند و جنگ و تحریم‌ها را طراحی کردند نتوانستند کاری کنند، حال این فرد چگونه با ملت هشیار ما مقابله کند؟

 

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی صریح کرد: به ویژه تا پایان سال جاری و شرایط اقتصادی منفی خواهیم داشت و دولت در این چند ماه نشان داده کارهای که به اشتباه انجام داده سریع برگشته و شفافیت و روراستی بین نظام و مردم بوده تا با اعتماد متقابل بتوانیم با تقویت سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد ملی، مقاومت و مقابله کنیم و کلید استقلال اقتصادی بیشتر بدون اتکا به نفت و دلار را پایه گذاری کنیم.

 

فرصت یک ماهه استاندار برای پاسخ به نتیجه خرید ایرلاین

استاندار اصفهان درباره خرید خط ایرلاین توسط استانداری اصفهان با وجود مشکلات گردشگری و محیط زیستی استان گفت: برخی مسائل باید پخته شود بعد خبر آن منتشر شود؛ انتشار برخی خبرها مقداری زودتر از موعد مشکلاتی را ایجاد می‌کند که کار را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

وی افزود: بگذارید یک ماه دیگر به این سوال پاسخ دهیم و مردم اصفهان نتیجه خوب آن را مشاهده کنند.

 

مهرعلیزاده بیان کرد: طرح توسعه پارکینگ‌های فرودگاه شروع شده تا ظرفیت ماندگاری برای ماندن شبانه هواپیما باشد، برای طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان 400 هکتار زمین باید اضافه می‌شد که متعلق به ارتش بود و 70 میلیارد تومان پول لازم داشت که در قانون آمد و اواخر سال گذشته دریافت شد.

 

وی افزود: اکنون زمین و پول برای ایجاد پارکینگ داریم تا فرودگاه ما برای پروازها بیس باشد و برای اینکه هواپیمایی قوی باشد و هر صبح حداقل 10 هواپیما بلند شود، نگرانی نداریم.

 

خرید هواپیما توسط بخش خصوصی

استاندار اصفهان با بیان اینکه عمدتاً بخش خصوصی سرمایه گذاری‌های توریسم را انجام می‌دهد، گفت: بخش‌هایی برای ایجاد ارتباطات‌ هوایی بین 6 کشور سن پترزبورگ، مالزی، چین، الجزایر و یکی از کشورهای اروپایی فرانسه یا ایتالیا طراحی شده تا پروازشان مستقیماً از اصفهان باشد.

 

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه دولت نباید وارد این حوزه شود یا هزینه‌ای کند، اظهار داشت: دولت باید بیشتر روی آوردن مسافر از خارج کشور و تردد مسافربری از ایران و اصفهان به خارج را مدنظر داشته باشد. برای خرید هواپیما دولت سرمایه گذاری نخواهد کرد و با هماهنگی بخش خصوصی تیم سرمایه گذار مشخص شده و از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود و این مسئله ارتباطی با کم آبی ندارد هرچند در این مورد نیز بخش خصوصی وارد شده است.

 

کمک فولاد مبارکه برای آب‌رسانی به زاینده رود

وی با اشاره به تونل سد کوهرنگ گفت: فولاد مبارکه برای اهدای 500 میلیارد اعلام آمادگی کرد اما چون بودجه را کامل از دولت گرفتیم آن را برای رساندن آب بیشتر به حوزه زاینده رود در طرحی دیگر هزینه کردیم.

 

استاندار اصفهان افزود: طراحی باید به گونه‌ای باشد که کل نظام پشتوانه کل مردم باشند، کل مردم در جنگ دفاع می‌کردند و ابزار نیروهای بسیجی و نظامی بودند و اکنون باید کل دولت و مردم در جنگ اقتصادی باشند و ابزار بسیجی و سپاهی و ارتشی و نظامی نیست بلکه سربازان بخش خصوصی، و اتاق بازرگانی و اصناف بعنوان بخشی از ستاد فرماندهی هستند و نیروهای عمل کننده کسبه و تجار و تولید کنندگان هستند و دولت با پشتیباتی باید به آن‌ها امکانات برساند.

 

آزادسازی ورود شمش طلا، راه تنفس تولیدکنندگان بود

وی بیان کرد: دولت باید با قانون وتسهیلات مالی و قانونی پشتیبانی کند، ما می‌توانیم این مفهوم را در عمل بطن جامعه جا بیندازیم اما زمان‌بر است. ما داخل مقدمه جنگ اقتصادی هستیم و روزهای آینده بدتر خواهد شد برای همین بیش از 60 درصد جلسات ما در همین موضوع است و یکی از اقدامات خوب دولت نرخ ارز بود که راه نفسی برای تولید کنندگان باز شد.

 

مهرعلیزاده درباره اقدامات اقتصادی راهگشا گفت: آزادسازی ورود شمش طلا اقدام دیگری بود، در اصفهان آمار بسیار بالایی به عنوان اشتغال در امر طلاسازی وجود دارد که ارزش افزوده بسیار بالایی دارند، در مورد نقره هم باید این راه باز شود.

 

وی با بیان اینکه حدود 5 هزار واحد صنعتی صنفی طلا که 1 هزار و 700 عدد آن کارگاه ساخت طلاست، گفت: پیشنهاد وام طلایی داده شده که در صدد تنظیم آن هستیم تا به بانک مرکزی بدهیم که برای مثال فردی که یک تن در ماه طلا تولید و آن را صادر کرد، تن خواهی به او داده شود و طلا را به شکل امانت به او دهیم تا کار انجام دهد.

 

بهره‌برداری از 1300 طرح در هفته دولت

استاندار اصفهان پیرامون برنامه‌های هتفه دولت گفت: 155 پروژه ملی استانی شده، 185 پروژه استانی. 11 پروژه شهردای، بخش خصوصی، صنایع و تعاونی و 849 طرح در این هفته افتتاح می‌شود.

 

وی افزود: مجموعاً 1 هزار و 300 طرح با 1 هزار و 884 میلیارد تومان اعتبارات قابل بهره برداری است و حدود 69.79 درصد این طرح‌ها از نظر اعتباری توسط بخش خصوصی تامین شده است و چادگان با 16 پروژه و 4 میلیارد تومان کمترین و اصفهان با 360 پروژه و کاشان 114 پروژه با اعتبار 223 میلیارد تومان بیشترین سهم را دارند.

 

مهرعلیزاده بیان کرد: سال گذشته طرح اشتغال فراگیر تحت عنوان تسهیلات تبصره 18 با مبلغ 16 هزار و 530 میلیارد ریال به استان اختصاص داد که از ابتدای شروع طرح تا مرداد ماه 1 هزار و 461 میلیارد ریال عقد قرارداد شده و منجر به ایجاد 3 هزار و 22 مورد اشتغال جدید خواهد شد.

 

وی درباره طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایر اظهار داشت: سهمیه استان در مجموع 234 میلیارد تومان است و نصف آن تخصیص داده شده و تاکنون 824 طرح به مبلغ 1 هزار و 399 میلیارد ریال عقد قرارداد شده و مبلغ 386 میلیارد به 448 طرح پرداخت شده و 938 مورد فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

 

استاندار اصفهان با اشاره به طرح رونق تولید گفت: تعداد 3 هزار و 75 متقاضی در این طرح ثبت نام کردند و 2 هزار و 247 طرح مبلغ 17 هزار و 355 میلیارد ریال و 670 طرح 4 هزار و 572 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

 

کاهش نرخ بیکاری در استان اصفهان

وی افزود: در طرح مشاغل خانگی، 540 میلیارد ریال اعتبار به استان داده شد که تا مرداد جاری 2 هزار و 775 طرح با 488 میلیارد ریال به بانک عامل ارسال و 2 هزار و 39 طرح با 315 میلیارد ریال تسهیلات داده شد و 2 هزار و 300 شغل خانگی در استان ایجاد شد.

 

مهرعلیزاده با بیان اینکه نرخ بیکاری استان در بهار 97 نسبت به بهار سال گذشته 2.8 درصد کاهش داشت، درباره طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی بیان کرد: این طرح با هدف افزایش قابلیت جذب دانش آموختگان با ارتقای مهارت و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها و انتقال زمینه دانش اجرا شد.

 

وی افزود: تعداد کارورزان 4 هزار و 725 نفر بود که 7 هزار و 644 نفر واجد شرایط و 830 نفر در 908 واحد پذیرش شدند. درصد عملکرد استان 18 درصد تعداد تعیین شده برای استان بوده و دلیل پایین بودن درصد این است که بنگاه‌های اقتصادی به هر دلیل استقبال نکردند.

 

استاندار اصفهان با اشاره به طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی گفت: سهم استان 3 هزار و 680 نفر بود که 6 هزار و 314 نفر ثبت نام کردند و همه در 1 هزار و 412 واحد پذیرش شدند و درصد عملکرد استان معادل 172 درصد بوده است و دلیل استقبال بیشتر کارفرمایان پرداخت حق بیمه تا یک سال توسط دولت است.

 

راه اندازی "پرتال سرمایه گذاری استان" برای رفع بروکراسی‌های اداری

وی پیرامون رفع مشکل بروکراسی اداری در استان گفت: طبق آمار برای هر مجوز فعالیت بین 14 تا 24 نهاد باید تایید کنند و قانون اینگونه است لکن برخی گیرها در برخی دستگاه‌ها وجود دارد که جمع آن‌ها سال‌ها به طول می‌انجامید و باعث سرمایه گریزی می‌شد.

 

مهرعلیزاده افزود: بادی فضایی ایجاد می‌شد که همه این دستگاه‌ها کنار هم قرار داشتند اما در مطالعات بعدی به این نتیجه رسیدیم به جای فیزیکی، «پرتال سرمایه گذاری استان اصفهان» را برای استانداری طراحی کنیم و از سرمایه گذاران دعوت کنیم که شکل ابتدایی آن طراحی و در سایت قرار داده شده و ریز طرح‌ها با رقبای خارجی و داخلی در صنوف مختلف بیان شده است.

 

وی تصریح کرد: تمام مجوزها را از دستگاه‌ها گرفتیم و تاکنون 114 مجوز پیوست به شکل بینام صادر شده است. این طرح یک ماه قبل راه اندازی شد و در همان ابتدا 580 میلیارد سرمایه گذاری شد و 101 طرح با 13 میلیارد اعتبار در پرتال ثبت شد.

 

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: طی صحبت با ریاست جمهوری و ارائه طرح این پرتال و پذیرش ایشان، این طرح برای ابلاغ به همه استان‌ها صادر شد و اصفهان پیشتاز بود، اگر این سامانه درست اجرا شود انقلابی در روند سرمایه گذاری در کشور خواهد بود.

 

وی درباره طرح اشتغال پایدار روستایی تصریح کرد: استان اصفهان با اجرای این طرح از رتبه 29 به رتبه 3 رسید و با سودهای 4 و 6 درصد وام اشتغال روستایی می‌دهیم.

 

مهرعلیزاده افزود: طرحی برای کشاورزان که در اثر بی‌آبی و کم آبی خسارت دیدند به نام «برنامه جامع اشتغال روستاییان آسیب دیده از بی‌آبی» در 14 منطقه تغذیه کننده از حوزه زاینده رود اجرا شد که 63 هزار شغل در فاصله زمانی انتهای شهریور تا 3 سال آتی ایجاد خواهد شد و در آن 2 هزار و 800 میلیارد سرمایه گذاری که 1 هزار و 800 میلیارد بانک و 1000 میلیارد بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌کند.

 

کمپین "فرزندت کجاست؟" سبب فاصله مردم و مسئولان می‌شود

وی در پاسخ به سوال "فرزندت کجاست؟ یکی از خبرنگاران گفت: بعضی چیزها در جامعه بیش از اندازه بزرگ می‌شود و طرح آن مسائل در جامعه افتراق ایجاد می‌کند، در فضای مجازی عده‌ای تلاش می‌کنند این افتراق بین دولت و مردم را راه اندازی کنند.

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه مردم سرمایه این دولت هستند، افزود: این کمپین‌ها مطلبی را حل نمی‌کند و مسائلی ایجاد می‌کند که سبب فاصله بیشتر بین مردم و مسئولان خواهد شد، من به این کمپین نمی‌پیوندم اما می‌گویم که فرزندانم بدون استفاده از امتیاز هیئت علمی دانشگاه یا جانبازی همگی در مدارج عالی دانشگاه‌های برتر تحصیل کردند و هیچکدام شغل اداری ندارند.

 

پساب‌ها 20 درصد آب مورد نیاز فولاد مبارکه را تامین می‌کند

وی در خصوص صنعتی شدن اصفهان و مشکلات زیست محیطی آن گفت: فولاد مبارکه مکلف شده در 6 شهرستان اطراف سرمایه گذاری کرده و شبکه گذاری فاضلاب و از پساب آن‌ها استفاده کند اما در مجموع با همه این 6 شهرستان حدود 20 درصد آب مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد.

 

مهرعلیزاده با اشاره به صحبت‌های آقای سبحانی پیرامون پایتخت صنعتی شدن لنجان، گفت: شاید بدلیل حجم و ظرفیت آنچه اکنون هست این را گفته‌اند، هیچ برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت آنجا وجود ندارد و آنچه 2 ماه قبل با حضور آقای جهانگیری به عنوان طرح فولاد سبا افتتاح شده از 4 سال قبل در نظر گرفته شده بود و افتتاح شد و تمام آب مورد نیاز طرح از همین محل پساب تامین می‌شود.

 

استفاده از صنایع برای جبران اشتغال از دست رفته کشاورزان

وی درباره جایگزین کردن صنعت به جای کشاورزی تصریح کرد: در برنامه جامع اشتغال روستاییان آسیب دیده از بی‌آبی 63 هزار نفر مشغول بکار می‌شوند و حدود 8 هزار و 700 طرح که 3 میلیون متر مکعب آب در سال استفاده می‌کنند و یک هشتم مصرف فولاد مبارکه است، راه اندازی خواهد شد تا در 12 شهرستان استان نیاز آبی را برطرف کند.

 

استاندار اصفهان افزود: حتی در صنایع عظیم که توسعه می‌دهیم با دقت زیادی به مسائل محیط زیستی پرداخته‌ایم تا گیاهان دارویی، گشت گلخانه‌ای و غیره داشته باشیم و در کنار آن‌ها صنایع برای جبران اشتغال از دست رفته هم در نظر گرفته شده است.

 

وی پیرامون بازار تقاضا برای کشت‌های جدید گفت: تعدادی از گلخانه‌های بزرگ دیده و با آن‌ها صحبت شده که محصول بدون درخواست تولید نکنند و آنانی که بازار صادراتی دارند به نحوی مشارکت کنند تا براساس بازار منطقه صادرات داشته باشند.

 

مهرعلیزاده ادامه داد: تنها راه جمع آوری محصول از این صنایع پراکنده بازار صادراتی خواهد بود چون مصرف داخل مشخص است لیکن سمینارهای توسعه صادرات توسط استارتاپ‌ها برگزار می‌شود تا از طریق ایکارمث و برندینگ و استارتاپ‌ها انجام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون 15 شرکت ایجاد شدند و این کار را انجام می‌دهند تا این تجربه به شکل عام در بین جوانان توسعه پیدا کند و مجوزهای لازم را دریافت کنند تا صادرات ایکامرث انجام دهند.

 

امسال بحرانی‌ترین سال آبی اصفهان در 47 سال گذشته بود

استاندار اصفهان با بیان اینکه امسال بحرانی‌ترین سال آب اصفهان در 47 سال گذشته را داشتیم، اظهار داشت: مقایسه ماه به ماه سال آبی 96 تا 97 با بدترین ماه‌های 47 سال گذشته نشان داد که در بدترین وضعیت قرار داشتیم.

 

وی افزود: در کل حوزه 380 میلیون مترمکعب وارد شد درحالیکه سال گذشته 1 میلیارد و 170 میلیون مترمکعب آب وارد شده بود. بحران عجیبی داشتیم و یکی از طراحی‌های دشمنان این بود که از این ضعف استفاده کنند و در فروردین یا اسفند بدنبال اعتراض کشاورزان شرق استان اخبار رسانه‌های بیگانه این بود که دومینوی اعتصابات بی‌آبی و کم آبی از اصفهان شروع شد که نشان دهنده طراحی دشمن بود تا نجابت مردم اصفهان را زیر سوال ببرند.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: این بحران را خیلی خوب سپری کردیم و امیدوریم سال آینده بهتر باشد و پیش بینی‌ها می‌گوید که وضعیت نرمال خواهد بود.

 

وفای به عهد مهرعلیزاده با باغداران اصفهانی

وی با اشاره به سخنان خود درمورد باغات که نگران نباشید حتی شده با آب پاش، آب می‌آوریم، گفت: سرمایه گذاری خوبی شد و چاه زدیم و تانکرهای آبرسانی را بسیج کردیم اما به نقطه‌ای رسیدیم که دیدیدم باغات به خاطر شدت گرما درحال خشک شدن هستند لذا آب شرب مردم خمینی شهر، فلاورجان و نجف آباد را به باغات اختصاص دادیم و برای آن‌ها از طریقی دیگر آب بردیم.

 

استاندار اصفهان ادامه داد: متاسفانه با مساله‌ای مواجه شدیم که صاحبان تانکرها به جای همراهی نرخ حمل را افزایش دادند و بی‌انصافی بود و سبب گله شد لذا با صحبت‌های بسیار و نامه نگاری‌ها 30 میلیون مترمکعب آب را از سد باز کردیم و تا خمینی شهر آوردیم که باغات سیراب شدند.

 

کمک استاندار اصفهان به کشاورزانی که از کار افتادند

وی با بیان اینکه آب به هر صورت تا شرق نخواهد رسید، گفت: امیدواریم در پاییز وضعیتمان بهتر شود و بعد از 2 سال نیازمندی‌های شرق تامین شود اما همین را اعلام می‌کنم هدیه هفته دولت به کشاورزان آسیب دیده می‌تواند این باشد که براساس محاسبات از منابع استان کمکی را به کشاورزانی که هیچ چیز دریافت نکردند، اهدا و مبالغی پرداخت شود.

 

مهرعلیزاده افزود: شروع پرداخت‌ها از 15 شهریور ماه خواهد بود و نزدیک به 26 هزار خانواری که در منطقه از بی‌آبی آسیب دیدند، از این کمک‌ها دریافت می‌کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه در 4 سال آینده 25 درصد درآمدهای استان باید از محل گردشگری باشد، گفت: روی راه آهن سریع السیر اصفهان تهران و توسعه فرودگاه و خرید ایرلاین و ساخت اماکن گردشگری در شرق و حاشیه زاینده رود و غیره سرمایه گذاری می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------