سازمان نوسازی مدارس: هنوز ۸۳ هزار کلاس بخاری نفتی دارند



اخبار,اخبار اجتماعی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۸۳ هزار کلاس درس مدارس دولتی با بخاری نفتی گرم می‌شوند که بابت ایمنی آنها نگران هستیم.

مهرالله رخشانی مهر در گفت‌وگو با تسنیم، درباره حادثه آتش‌سوزی دبستان غیردولتی "اسوه حسنه" زاهدان و استفاده از بخاری نفتی در مدارس کشور اظهار کرد:‌ جمع آوری بخاری نفتی مدارس دولتی از وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است و اعتبارات در اختیار ما برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس دولتی است و نمی‌توانیم اعتبارات دولتی  را در مدارس غیردولتی هزینه کنیم.

 

وی افزود: مدارس غیردولتی هنگام دریافت مجوز باید سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد داشته باشند تا به آنها مجوز داده شود.

 

تاییدیه مشروط به مدارس غیردولتی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: با وجود بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تذکر برای مراقبت در استفاده از بخاری نفتی این‌بار شاهد وقوع حادثه در یک مدرسه غیردولتی بودیم. این مدارس برای دریافت مجوز باید تاییدیه نوسازی را دریافت کنند که به لحاظ استحکام مدرسه و سیستم گرمایشی و سرمایشی بررسی می‌شوند و گاه به صورت مشروط مجوز دریافت می‌کنند به عنوان مثال 6 ماه به آنها فرصت می‌دهیم تا اشکالات را برطرف و استانداردها را راعایت کنند و تاییدیه نهایی مبنی بر رعایت این موارد است.

 

رخشانی مهر ادامه داد: هم‌اکنون در مناطقی از کشور که گازکشی نشده است بخاری نفتی استفاده می‌شود و در سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از خوزستان گازرسانی نداریم و مدارس به ناچار از بخاری نفتی استفاده می‌کنند.

 

وعده جایگزینی بخاری تابشی به جای بخاری نفتی چه شد؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به جای بخاری نفتی از بخاری تابشی استفاده نمی‌شود، چند سال قبل وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به جمع آوری بخاری نفتی و استفاده از بخاری‌های تابشی وعده داده بود؟ عنوان کرد: بخاری تابشی در برخی مدارس دولتی استفاده می‌شود اما برای استفاده از این بخاری‌ها هم حرف‌هایی مطرح است که ممکن است بر روی پوست بچه‌ها اثرات منفی داشته باشد البته هزینه‌های آن هم بالا است.

 

سیستم گرمایشی 60 درصد مدارس دولتی استاندارد است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد:‌ اعتباری که برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس تخصیص یافت باعث شد سیستم گرمایشی تعداد زیادی از مدارس استاندارد شود و از پکیج یا بخاری هرمتیک استفاده کنیم. هم‌اکنون با توجه به اعتبارات دریافتی سیستم گرمایشی بیش از 60 درصد مدارس دولتی استاندارد سازی شده است.

 

30 درصد اعتبار نوسازی سیستم گرمایشی مدارس صرف خرید تجهیزات هنرستان‌ها

رخشانی مهر با اشاره به اینکه امسال 220 میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوط به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دریافتی داشتیم، گفت: سالانه 250 تا 270 میلیارد تومان در اختیار ما قرار می‌گیرد که 30 درصد آن را برای خرید تجهیزات هنرستان‌ها کنار می‌گذاریم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از محل اعتبارات مربوط به تجهیز سیستم گرمایشی مدارس برای خرید تجهیزات مورد نیاز هنرستان‌ها اقدام می‌کنید؟ عنوان کرد: این اجازه به ما داده شده است و عنوان این ردیف اعتباری نوسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و خرید تجهیزات هنرستان‌ها است. پس از کسر 30 درصد اعتبار برای خرید تجهیزات هنرستان‌ها هر میزان اعتبار که باقی بماند را به نوسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی  اختصاص می‌دهیم. با توجه به اقلیم‌های متفاوت در کشور برای مناطقی مانند بوشهر و خوزستان بخشی از هزینه را برای استاندارد سازی سیستم سرمایشی و در مناطق سردسیر هم برای سیستم‌های گرمایشی اختصاص می‌دهیم.

 

گرمایش 83 هزار کلاس درس با بخاری نفتی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد:‌ 83 هزار کلاس درس مدارس دولتی با بخاری نفتی گرم می‌شوند که  بابت ایمنی آنها نگران هستیم و برای جمع آوری آنها علاوه بر مشکل اعتبار، نبود گاز در برخی نقاط کشور نیز مطرح است. عمده‌ترین نقاطی که از بخاری نفتی استفاده می‌کنند مناطقی هستند که گاز ندارند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی و بخاری‌های مدارس به چه میزان اعتبار نیاز دارید، گفت: اگر به ما یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار بدهند می‌توانیم این ماجرا را جمع و تمام سیستم‌های گرمایشی را استاندارد کنیم اما توجه داشته باشید اگر تجهیزات نگهداری مناسب نشوند فرسوده شده و باید برای جایگزینی مجدد هم اقدام کنیم.

 

رخشانی مهر در پاسخ به این پرسش که آیا نوسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در بودجه سازمان نوسازی ردیف جداگانه‌ای دارید یا اینکه سازمان براساس اولویت‌بندی خود تشخیص می‌دهد که چه مواردی در اولویت است و باید به آن اعتبار اختصاص دهد؟ بیان کرد‌: ردیف جداگانه‌ای در ردیف‌های متفرقه سازمان نوسازی مدارس برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس وجود دارد.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره آموزش عوامل مدرسه برای رعایت نکات لازم در استفاده از بخاری نفتی گفت: ما در حوزه نوسازی هستیم و فقط مدرسه را ساخته و تحویل می‌دهیم. بحث آموزش به ادارات کل استان‌ها مربوط است و نمی‌دانم که آیا آموزشی ارائه می‌شود یا خیر.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------